17 181 läst · 131 svar
17k läst
131 svar
Har vi byggt ett passivhus?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 852 inlägg
Konvektion blir det i ett stort utrymme med olika temperatur på olika ytor så det kommer definitivt att förekomma. Frågan är väl i hur stor utsträckning.L largab skrev:
Man måste räkna nya ytan på huset. I praktiskt taget har huset en uppvärmd källare. Därför blir ytan som ska isoleras större än en platta eller traditionell krypgrund. Totala arean för grunden är mark + väggar. Med ögonmått sett säkert 50% ökad yta, där de 50% ligger mot kall utomhusluft. Det borde, hur man än vrider på det innebära högre energiförbrukning än platta eller plintgrund.
Man kan ju alltid slänga in extra glasfiberisolering. Måste vara väldigt lätt att få in där.
Man kan ju alltid slänga in extra glasfiberisolering. Måste vara väldigt lätt att få in där.
Nä, kanske inte 50%, Man måste räkna både långsidorna och gavlarna, samt temperaturdifferensen på ovan-mark (grundmuren) med under-mark (källargolvet). Det är iaf en betydande del skulle jag ändå säga.useless skrev:
Plattorbrukar vara väldigt dåligt isolerade på sidorna, så även om den här är högre så är den bättre isolerad längs kanterna.
Ja, det är en klar fördel för plintgrund.D Daniel 109 skrev:
Men jag menar med mina inlägg ovan är att man ändå måste ta med hela ytan och inte bara markytan i beräkningarna.
Så om PUR 8cm motsvarar 16cm glasfiber motsvarar det en normal plintgrund med 16+5 (innergolv) - grundmurens yta.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Det vet jag inte, jag har inte sett den varianten. Samtidigt vill man ju inte ha en kall ksntbalk.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Då kan man få de problemen med syllarna som är typiskt för hus med kall platta.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 852 inlägg
Isolerade kantelement är standard på platta idag, men det är oftast inte mer än 10cm. Hur är anslutningen vägg/grundmur på varmgrundshusen? Eller blir det likvärdig köldbrygga där?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg