17 184 läst · 131 svar
17k läst
131 svar
Har vi byggt ett passivhus?
Många argument här från människor som inte alls har förstått hur en varmgrund konstrueras. Huset ventileras som ett traditionellt hus med ftx (frånluftsdon i badrum, kök och tvättstuga samt tilluft i sovrum och vardagsrum) skillnaden är att det också kommer sitta ett frånluftsdon i krypgrunden.
Angående energiförluster med denna lösning jämfört med platta på mark är det främst delta T som blir mycket lägre jämfört med platta på mark. I varmgrund är det 15-18 gradig stillastående luft mot isoleringen och i en betongplatta är det betong som värms upp med golvvärmeslang till 25- 30 grader. Kantbalken i en betongplatta är också en del med relativt stora energiförluster.
Angående energiförluster med denna lösning jämfört med platta på mark är det främst delta T som blir mycket lägre jämfört med platta på mark. I varmgrund är det 15-18 gradig stillastående luft mot isoleringen och i en betongplatta är det betong som värms upp med golvvärmeslang till 25- 30 grader. Kantbalken i en betongplatta är också en del med relativt stora energiförluster.
Om det nu sitter tilluft (rör från tilluft FTX eller bara rör och ventiler från boarean) i ena ändan av krypgrunden och förhoppningsvis frånluft kopplad direkt till FTX:
- om luften kommer direkt från FTX kommer luftfuktigheten att vara nästan samma som uteluften. Vid ogynnsamma förhållanden kan man skicka ner >80% relativ luftfuktighet
- som tidigare nämnt det behövs filter på luften som går ner så att inte grunden behöver dammsugas regelbundet
- flödet kan ju ställas in men några l/s lär behövas och då blir ju luften inte stillastående
- om luften i krypgrunden är några grader kallare än innetemperaturen kommer ju några % av det totala flödet ha lägre temperatur
Mitt enda råd är att sätta några givare/larm som mäter luftfuktigheten så att ni inte glömmer bort utrymmet och får mögel..
- om luften kommer direkt från FTX kommer luftfuktigheten att vara nästan samma som uteluften. Vid ogynnsamma förhållanden kan man skicka ner >80% relativ luftfuktighet
- som tidigare nämnt det behövs filter på luften som går ner så att inte grunden behöver dammsugas regelbundet
- flödet kan ju ställas in men några l/s lär behövas och då blir ju luften inte stillastående
- om luften i krypgrunden är några grader kallare än innetemperaturen kommer ju några % av det totala flödet ha lägre temperatur
Mitt enda råd är att sätta några givare/larm som mäter luftfuktigheten så att ni inte glömmer bort utrymmet och får mögel..
Vv läs inlägget innan ditt.mathiash77 skrev:Om det nu sitter tilluft (rör från tilluft FTX eller bara rör och ventiler från boarean) i ena ändan av krypgrunden och förhoppningsvis frånluft kopplad direkt till FTX:
- om luften kommer direkt från FTX kommer luftfuktigheten att vara nästan samma som uteluften. Vid ogynnsamma förhållanden kan man skicka ner >80% relativ luftfuktighet
- som tidigare nämnt det behövs filter på luften som går ner så att inte grunden behöver dammsugas regelbundet
- flödet kan ju ställas in men några l/s lär behövas och då blir ju luften inte stillastående
- om luften i krypgrunden är några grader kallare än innetemperaturen kommer ju några % av det totala flödet ha lägre temperatur
Mitt enda råd är att sätta några givare/larm som mäter luftfuktigheten så att ni inte glömmer bort utrymmet och får mögel..
Man har inget tillflöde av uteluft till grunden.
Den kommer bli varm med relativt torrt klimat .
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 857 inlägg
Saken är den att den den 18 gradiga luften bara är en del i systemet. Marken under är fortfarande kall och kyler ner samtidigt som golvet kyls ner av luften i grunden. Så dT mellan innergolv och mark är lika. Det är som att man bytt ut hälften av cellplasten i en platta mot en luftkudde på 1m.K krillan skrev:Många argument här från människor som inte alls har förstått hur en varmgrund konstrueras. Huset ventileras som ett traditionellt hus med ftx (frånluftsdon i badrum, kök och tvättstuga samt tilluft i sovrum och vardagsrum) skillnaden är att det också kommer sitta ett frånluftsdon i krypgrunden.
Angående energiförluster med denna lösning jämfört med platta på mark är det främst delta T som blir mycket lägre jämfört med platta på mark. I varmgrund är det 15-18 gradig stillastående luft mot isoleringen och i en betongplatta är det betong som värms upp med golvvärmeslang till 25- 30 grader. Kantbalken i en betongplatta är också en del med relativt stora energiförluster.
Precis, dessutom har grundmuren större kontakt med uteluften än kantelementen i en platta.Johannes Carlsson skrev:
Och om jag fattat det rätt återvänder luften från grunden upp till ett ftx aggregat och förvärmer friskluften?Jarlingar skrev:
Blev faktiskt lite nyfiken på hur detta systemet kommer funka, men det verkar sunt och effektivt.
Ja, det är åt skogen egentligen.. har 50mm frigolit mellan kantbalken och utomhuset på min platta. Blir ju lite skum konstruktion om man ska ha mer. Värmeslangen har en massa kyla att brottas med där. Har lagt mina slangar så första delen av slingan löper längs kantbalken, där värmebehovet är störst.K krillan skrev:Många argument här från människor som inte alls har förstått hur en varmgrund konstrueras. Huset ventileras som ett traditionellt hus med ftx (frånluftsdon i badrum, kök och tvättstuga samt tilluft i sovrum och vardagsrum) skillnaden är att det också kommer sitta ett frånluftsdon i krypgrunden.
Angående energiförluster med denna lösning jämfört med platta på mark är det främst delta T som blir mycket lägre jämfört med platta på mark. I varmgrund är det 15-18 gradig stillastående luft mot isoleringen och i en betongplatta är det betong som värms upp med golvvärmeslang till 25- 30 grader. Kantbalken i en betongplatta är också en del med relativt stora energiförluster.
Det finns flera anledningar att inte gjuta platta. I det här fallet verkar huvudorsaken vara att det inte är ett nybygge. Men det finns fler fall då plintgrunden är att föredra. Är det en sluttande tomt och en souterrängvåning inte är möjlig är ofta plattan utesluten. Vill man minska husets klimatpåverkan KAN en plintgrund vara bättre om förhållandena är goda (berg i dagen). Vid höga radonnivåer är en öppen plintgrund klart tryggast.H Husqvarna220Ac skrev:
Man kan bland annat avfukta och värma upp tilluften och låta den gå ner i plintgrunden. Man kan även avfukta inomhusluften och sedan dra ner den i grunden och på vägen ut ta till vara på energin med hjälp av FTX,R Robert-san01 skrev:Hur menar du att värmen från FTX skulle värma upp grunden? Grunden är väl tänkt att ha i princip samma temp som golvet då bjälklaget då det är isolerat mot marken och inte mot bjälklaget. Den luft som FTX skickar ut är alltid kallare än inne så att skicka ner den i ett utrymme som är isolerat mot utsidan skulle innebära att FTX skulle kyla det utrymmet.
Är inte tanken med en isolergrund som isolerad mot marken att den skall vara en del av samma klimat som bjälklaget?
Moderna FTX aggregatet ligger på 80-90% verklig verkningsgrad på återvinning utan abrovinker. Har svårt att se att man kan krama ur så många av de 10-20% som försvinner ut med denna konstruktion. På ett normalt hus är inte den förlusten mer än 3-500kWh/år.
Jag tror det blir större förluster i det stora fönstret och högt i tak. Där kommer det att försvinna kWh.
Ingen vad jag vet blåser ner fuktig badrumsluft i grunden för att hålla den varm.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 886 inlägg
Behövs ingen energi för att avfukta eller värma luften innan man skickar ner den?D Djurmo skrev:
Det är ingen direkt vinst i detta mer än att man får en grund där man kan reglera fukten, håller sig temperaturerna inom mollierdiagramets ramar och det inte blir för höga skillnader mellan grund och inomhus så är det inga problem.
Det kostar dock att värma upp den extra kubik luft, då grunden blir en del av huset inre yta. Så detta är inte något mer energieffektivt sätt, men ett sätt att hantera fukten i grunden.
Nicklas Larsson
Teknisk fysiker och Byggtekninker
Det kostar dock att värma upp den extra kubik luft, då grunden blir en del av huset inre yta. Så detta är inte något mer energieffektivt sätt, men ett sätt att hantera fukten i grunden.
Nicklas Larsson
Teknisk fysiker och Byggtekninker
Självklart går det åt energi, men energin som används hamnar ändå i huset, man minskar energibehovet för uppvärmning av bostadsarean i motsvarande grad. Istället för att skicka in tilluften direkt i bostaden får den först passera den isolerade krypgrundenR Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 886 inlägg
Talade lite med kollegorna som är experter på hus och energi om varmgrunden.D Djurmo skrev:
De hade svårt att se hur den skulle kunna bli energisnålare när man i praktiken ersatt 30cm vägg med 240-300mm isolering med en betongbalk och 8cm PUR. Skall den vara lika eller bättre än platta behöver man isolera utrymmet under golvet likt det man har under en platta var deras slutsats och lika mycket som en vägg på utsidan grunden.
Utan isoleringen kommer det bli förluster från energin som strålar ut från grunden, nedåt och på sidorna.
Sedan dök frågan upp hur det var tänkt att inspektera grunden. Skall man krypa på PUR skiktet?