Thomas59 skrev:
Du bör inte betala någonting.

Det är bara att bemöta ALLA krav med "BESTRIDES".

Med allra största sannolikhet hade du inte behövt betala vid det tidigare tillfället (golvvärmen) heller. Mäklaren kan du helt igonorera och någon ommålning som utlovats muntligen av din soon to be ex husband behöver du inte heller betala.

Vad var det för fel på golvvärmen förresten?[/QUOT

Det var visst någon pump som var trasig och nu alla värmereglagen. Försäkringen täcker inte om det har gått mer än 5 år och enligt mäklaren kunde man se att skadan var "gammal" dvs fanns där innan köp.

Fråga hur man kan se att skadan är gammal. Skulle vara intressant hur de kom fram till det.

Håller med Thomas59, betala inget mer utan att ha klargjort att det verkligen är ett dolt fel. Att få något till ett dolt fel är svårt, det finnas massor om det på forumet. Det ingår i köparens undersökningsplikt att undersöka el- och VVS-system och om felet gått att hitta i en normal undersökning (okulärbesiktning räcker inte) så är det inte ett dolt fel.

Mäklarens agerande verkar tvivelaktigt. Jag hade försökt reda ut om mäklaren lurat dig och din exman, och isåfall begärt att mäklaren ersätter er med hot om att annars anmäla denne till mäklarsamfundet.

Är alla värmereglagen (?) trasiga efter så kort tid, byggdes inte huset 2006?

MB77 skrev:
Fråga hur man kan se att skadan är gammal. Skulle vara intressant hur de kom fram till det.
Tja, de kom fram till skadan endast några dagar efter köp, så det kan ju hända att den fanns där vid själva tillträdet. Men vad vet jag, jag var i alla fall inte medveten om skadan då.

MB77 skrev:
Är alla värmereglagen (?) trasiga efter så kort tid, byggdes inte huset 2006?
Jo, och försäkringen täcker endast skada de första fem åren...

Dynah skrev:
Jo, och försäkringen täcker endast skada de första fem åren...
Ok, på vilket sätt är de trasiga?
Låter väldigt konstigt tycker jag nog...

Någon försöker blåsa dej på pengar.....

Enk Projektet skrev:
Någon försöker blåsa dej på pengar.....
Det är så det känns...men min egen mäklare som jag betalat massor i provision??? Hon ska dessutom sköta min deklaration...

Mäklaren är en oseriös clown. Jag som fackman kan knappast säga om en pump gått sönder för en timme sedan eller för ett år sedan, så räkna inte med att mäklaren kan det. Om cirkpumpen och alla ställdonen gått sönder samtidigt så måste något allvarligt elfel inträffat. Jag skulle inte betalt en krona utan att ha felsökt själv alternativt anlitat någon att göra det. Vad säger de att följdfelen är?

Redigerat:
lordi skrev:
Mäklaren är en oseriös clown. Jag som fackman kan knappast säga om en pump gått sönder för en timme sedan eller för ett år sedan, så räkna inte med att mäklaren kan det. Om cirkpumpen och alla ställdonen gått sönder samtidigt så måste något allvarligt elfel inträffat. Jag skulle inte betalt en krona utan att ha felsökt själv alternativt anlitat någon att göra det. Vad säger de att följdfelen är?
De säger att värmereglagen gått sönder, allihopa. Att de rostat sönder eller nåt sånt. Jag kan ingenting om detta och undrar utifall det nu skulle vara så att felet uppstod för länge sedan, är det ändå korrekt att vi säljare ska betala det nu i efterhand?

Som jag skrev i inlägg #13 se till att någon oberoende kollar innan du betalar ett enda öre.

Ja den mäklaren skulle jag inte lita på!! Deklarationen är bättre att lämna till någon annan än denna mäklare.

Dynah skrev:
De säger att värmereglagen gått sönder, allihopa. Att de rostat sönder eller nåt sånt. Jag kan ingenting om detta och undrar utifall det nu skulle vara så att felet uppstod för länge sedan, är det ändå korrekt att vi säljare ska betala det nu i efterhand?
Betala inget mer och jag skulle inte låta den mäklare deklarera heller.....

Dynah skrev:
Rostat sönder skulle jag inte tro att de gjort. Vissa fabrikat på golvvärme har haft problem med läckande packboxar i fördelaren. Då kan man ha oturen att ställdonen också pajar. Detta är något man ska undersöka när man köper hus med golvvärme och är alltså inget dolt fel.
Jag skulle kontaktat golvvärmetillverkaren för reklamation. Även om det gått några år så brukar de vara ganska generösa i sådana här ärenden.

Är det mäklarens brorsa som har köpt huset? Det här börjar lukta skunk. Har du någon hyfsat kunnig person i bekantskapskretsen som du kan få hjälp av och gå igenom hela affären för att kolla att det ser rätt ut?

Om du har möjlighet, be om hjälp att deklarera själv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.