andersmc skrev:
Som det låter på det du skriver så verkar det som om du är utsatt för ett rent bedrägeri. Det där med att "försäkringen täcker inte" är rent dravel. Det gör inte på något sätt dig betalningsskyldig.

Det enda du egentligen kan bli betalningsskyldig för är det som kallas "dolda fel". (Sök här på forumet om det, det finns massor. Eller bara googla i största allmänhet.) Ett dolt fel är ett fel som fanns vid tillträdet, som man inte kunnat förvänta sig av husets ålder och allmänna skick, och som inte gått att upptäcka vid en grundlig undersökning av huset. Ett fel blir inte dolt bara för att köparen (eller hans besiktningsman) struntar i att undersöka det. Rent generellt kan man säga, att det är väldigt ovanligt att ett fel verkligen klassas som dolt. Det är absolut inte så att du bara ska betala, verkligen inte. Köparen måste verkligen kunna styrka att det finns ett dolt fel, och det gör man inte i en handvändning.

Likadant är det med mäklarens agerande. Om det stämmer som du säger, så ljuger dig mäklaren rätt upp i ansiktet. Att köparen valt att inte besikta värme och element är ingenting som berör dig. Det är helt och hållet köparens problem. Det låter absolut inte som om det varit ett dolt fel, utan de har helt enkelt lurat dig.

Dessutom verkar det som att de utnyttjar att du är i en jobbig situation med skilsmässan. Betala absolut inte en krona mer.
Precis så uttryckte sig mäklaren, att köparen utifrån husets ålder förväntar sig att golvvärme osv fungerar.
Försäkringen gäller 5 år på dessa produkter, tidsfristen har alltså gått ut.
Besiktningen vi som säljare betalade för gällde inte värmesystemet.
Har jag ställt till det för mig som redan betalat köparen en gång?
Jag förstår att det kan vara svårt att upptäcka att golvvärmen inte fungerar på alla ställen men trodde som sagt att jag i och med att affären var klar, inte kunde drabbas av en massa utgifter som gäller huset längre...
 
man har ansvar för fel i ett hus i 10 år efter försäljningen :). Köpare av vår förra hus har ett par år kvar att klaga :).
Vill man slippa det så kan man sälja med friskrivningsklausul i köpekontrakt. Det tänker jag göra nästa gång
gaia
 
gaia skrev:
man har ansvar för fel i ett hus i 10 år efter försäljningen :). Köpare av vår förra hus har ett par år kvar att klaga :).
Vill man slippa det så kan man sälja med friskrivningsklausul i köpekontrakt. Det tänker jag göra nästa gång
gaia
Det gäller ju även hustillverkaren, så du borde kunna skicka kraven, som verkar helt grundlösa, dit om du mot förmodan skulle behöva betala något efter egen eventuell rättegång
 
Förlåt om min fråga är knasig, men jag får uppfattningen att du fick SMS från din "blivande EX-make". Betalade du isåfall till honom eller kom SMS från köparen?
 
Himmapularen skrev:
Förlåt om min fråga är knasig, men jag får uppfattningen att du fick SMS från din "blivande EX-make". Betalade du isåfall till honom eller kom SMS från köparen?
Nej, jag fick sms från köparen och betalade direkt till hans konto.
 
gaia skrev:
man har ansvar för fel i ett hus i 10 år efter försäljningen :). Köpare av vår förra hus har ett par år kvar att klaga :).
Vill man slippa det så kan man sälja med friskrivningsklausul i köpekontrakt. Det tänker jag göra nästa gång
gaia
Hur är det möjligt och vad gäller det för saker då? Hur ska jag kunna ta ansvar för det???
 
Oavsett, är TrådSkaparen nu med på att bestrida alla kommande krav skriftligt?

Sen när köparen har en advokat, DÅ skall TS fundera på att skaffa en egen.
 
Jag tänkte faktiskt stämma möte med köparen och säga som det är. Att jag inte vill stöta mig med dem (vi bor nära varandra) men att jag de facto inte har möjlighet att betala och att jag hört mig för med fackmän som säger att jag inte ska betala. I vänlig ton.
Är det knasigt?
 
Dynah skrev:
Jag tänkte faktiskt stämma möte med köparen och säga som det är. Att jag inte vill stöta mig med dem (vi bor nära varandra) men att jag de facto inte har möjlighet att betala och att jag hört mig för med fackmän som säger att jag inte ska betala. I vänlig ton.
Är det knasigt?
Att du inte har möjlighet att betala spelar ingen roll. Du har ingen SKYLDIGHET att betala och kommer inte göra det heller. I vänlig ton.
 
Dynah skrev:
Besiktningen vi som säljare betalade för gällde inte värmesystemet.
Gjorde inte köparen en egen besiktning? Då får han verkligen skylla sig själv. Eller om man ska uttrycka sig litet snyggare: Han har ett mycket svagt förhandlingsläge.
:)
 
  • Gilla
Bagarn
  • Laddar…
tio_Pepe skrev:
Gjorde inte köparen en egen besiktning? Då får han verkligen skylla sig själv. Eller om man ska uttrycka sig litet snyggare: Han har ett mycket svagt förhandlingsläge.
:)
Nix, gjorde han inte. Men den som mäklaren tvingade oss till kostade oss 10.000,- i runda slängor...
 
Staffans2000
"Jag tänkte faktiskt stämma möte med köparen och säga som det är. Att jag inte vill stöta mig med dem (vi bor nära varandra) men att jag de facto inte har möjlighet att betala och att jag hört mig för med fackmän som säger att jag inte ska betala. I vänlig ton.
Är det knasigt?"




Nej nej nej...
Gör inte det!
Vill det sig illa, är köparen en duperande djäkel och du hamnar på defensiven. Inte bra.
Sätt hårt mot hårt. Snacka inte. Betala inte! Ignorera honom.

Vänliga hälsningar.
Staffan
 
Redigerat:
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Allvarlig talat. Har ni som säljare betalt 10000:- för en besiktning? Varför? Fick sen köparen ta del av den?
 
RobZombie skrev:
Allvarlig talat. Har ni som säljare betalt 10000:- för en besiktning? Varför? Fick sen köparen ta del av den?
Ja. Det är tydligen så Mäklarhuset arbetar. Jag förlitar mig på de professionella som ska kunna detta. Trodde Mäklarhuset var en seriös firma.
 
Staffan2000 skrev:
"Jag tänkte faktiskt stämma möte med köparen och säga som det är. Att jag inte vill stöta mig med dem (vi bor nära varandra) men att jag de facto inte har möjlighet att betala och att jag hört mig för med fackmän som säger att jag inte ska betala. I vänlig ton.
Är det knasigt?"




Nej nej nej...
Gör inte det!
Vill det sig illa, är köparen en duperande djäkel och du hamnar på defensiven. Inte bra.
Sätt hårt mot hårt. Snacka inte. Betala inte! Ignorera honom.

Vänliga hälsningar.
Staffan
Jag är på väg dit nu. Vi bor i stort sett grannar och kommer att stöta på varandra i framtiden. Ingen idé att knussla, jag ska säga som det är. Att jag varken kan eller vill betala som det ser ut nu. I vänlig ton.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.