I Implor skrev:
syftet med tråden är att se om någon har gjort en liknande resa att häva husköp. Inte lösa problemet då det inte är aktuellt så länge vi har möjlighet att häva köpet.
Just att häva husköp, när väl avtalet fått laga kraft (efter ev. besktningsklausuler etc.) är extremt ovanligt. Och att häva efter tillträde är ganska unikt, det förekommer i praktiken inte.

Det har förekommit att en säljare frivilligt går med på att backa ett husköp. Det kan då handla om en säljare som tycker synd om köparen, känner dåligt samvete. Eller att köparen blir en total ”pain in the a...”, säljaren blir kanske skrämd till att backa affären, eller tror sig vara skyldig att backa.

Men om det överhuvudtaget någonsin dömts till hävning, så handlar det om ett unikt fall.

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Just att häva husköp, när väl avtalet fått laga kraft (efter ev. besktningsklausuler etc.) är extremt ovanligt. Och att häva efter tillträde är ganska unikt, det förekommer i praktiken inte.

Det har förekommit att en säljare frivilligt går med på att backa ett husköp. Det kan då handla om en säljare som tycker synd om köparen, känner dåligt samvete. Eller att köparen blir en total ”pain in the a...”, säljaren blir kanske skrämd till att backa affären, eller tror sig vara skyldig att backa.

Men om det överhuvudtaget någonsin dömts till hävning, så handlar det om ett unikt fall.
Ja det kanske är svårt. Men då dom har en dolda fel försäkring så tror jag det blir en förlikning i slutändan och inte går upp i domstol. Vi bodde där under 48h innan vi märkte problemet.

Säljaren visste om att ohyran fanns i längan och har inte informerat försäkringsbolagets besiktningsman om det så har dom brutit mot sin upplysningsplikt(mot försäkringsbolaget). I värsta fall så faller deras försäkring och dom får själv stå för alla kostnader. Så dom har ett egen intresse av att detta ska gå smidigt.

Människor får hus/lägenheter sanerade för den allt vanligare vägglusen idag.
En hel radhuslänga kan väl inte bli obeboelig för dessa djur?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
E etompau skrev:
Människor får hus/lägenheter sanerade för den allt vanligare vägglusen idag.
En hel radhuslänga kan väl inte bli obeboelig för dessa djur?
Känns som vi varvar runt med samma frågor.

Vägglöss är lätt att sanera i jämförelse. Studier från Norge har visat att det kan ta 1 år att bli av med problemen (då var det också fristående hus som gör saken lättare).

För oss är det obeboeligt. Vissa bor i lägenheter med kackerlackor och anser det fullt beboligt. Andra skulle totalvägra. Frågan är om det är ett väsentligt fel för oss.

• Haha
Festlund
  • Laddar…
I Implor skrev:
Frågan är om det är ett väsentligt fel för oss.
Fast så resonerar inte rätten.

• Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Jag skulle hellre ha dessa djur där jag bor istället för blodsugande vägglöss.
Silverfiskarna och deras varianter är helt ofarliga enl. Anticimex.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
I Implor skrev:
Ja det kanske är svårt. Men då dom har en dolda fel försäkring så tror jag det blir en förlikning i slutändan och inte går upp i domstol. Vi bodde där under 48h innan vi märkte problemet.

Säljaren visste om att ohyran fanns i längan och har inte informerat försäkringsbolagets besiktningsman om det så har dom brutit mot sin upplysningsplikt(mot försäkringsbolaget). I värsta fall så faller deras försäkring och dom får själv stå för alla kostnader. Så dom har ett egen intresse av att detta ska gå smidigt.
Det finns olika typer av försäkring beträffande dolda fel, men en vanlig variant är att försäkringsbolaget tar över ansvaret att driva frågan. Om detta sker får ni en kompetent motpart med goda resurser, både ekonomiska och juridiska. De har normalt inget att förlora på att det drar ut på tiden. Då är det än mer viktigt för er del att ha gott stöd i denna process.

En förlikning är säkert Bra för er del, som ni är inne på. Den normala förlikningen är en nedsättning av priset, men ni eftersträvar ju en hävning. Det är ovanligt och svårt att få till, men det får ni diskutera med er jurist. En möjlig väg skulle ju kunna vara ett återköp till ett lägre belopp än försäljningspriset. Ni kommer ur affären till en begränsad kostnad och säljaren får sanera och sedan sälja på nytt. Men detta är nog rätt svårt att få till.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast så resonerar inte rätten.
Är exakt så de resonerar om man kollar rätt praxis och de domar som finns.

E etompau skrev:
Jag skulle hellre ha dessa djur där jag bor istället för blodsugande vägglöss.
Silverfiskarna och deras varianter är helt ofarliga enl. Anticimex.
Ja det bits inte. Men äter papper, tapeter och kläder mm

I Implor skrev:
Visst är det så, men det är väl inte i den omfattningen att taperna försvinner från väggarna och kläderna från galgarna?
För mig tycks detta ändå kunna vara ett hanterbart problem.

• Gilla
jenny_e och 2 till
  • Laddar…
Bara gå på en visning och utifrån den bedöma ett hus är inte en grundlig undersökning.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
I Implor skrev:
Är exakt så de resonerar om man kollar rätt praxis och de domar som finns.
Nej. För att det ska vara ett väsentligt fel så räcker det inte att en person tycker det. I så fall skulle man ju kunna häva ett köp för vilken skitsak som helst bara man hävdar att man tycker det är ett väsentligt fel just för mig.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
T
I Implor skrev:
Vad vill du höra från folk? Att du kommer kunna häva köpet utan problem?

Du frågar och folk svarar, ingen som tror du kan häva köpet förutom du själv. Du besvarar ju din fråga själv.

Varför lägger du inte ner energin på att utrota dessa djur istället för att driva en rättsprocess som jag lovar dig är mycket mer energikrävande. Du säger att du inte orkar riva ner en vägg, men du orkar dra det till domstol???

• Gilla
jenny_e och 11 till
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Vad vill du höra från folk? Att du kommer kunna häva köpet utan problem?

Du frågar och folk svarar, ingen som tror du kan häva köpet förutom du själv. Du besvarar ju din fråga själv.

Varför lägger du inte ner energin på att utrota dessa djur istället för att driva en rättsprocess som jag lovar dig är mycket mer energikrävande. Du säger att du inte orkar riva ner en vägg, men du orkar dra det till domstol???
Syftet med tråden är att se vilka erfarenheter andra har som hävt köp. Inte fråga om åsikter om det går eller inte från folk som inte gjort eller försökt det själv.

En jurist driver frågan. Kan garantera dig att min nerlagda tid kommer vara minimal jämfört att försöka fixa ett problem (som man inte säkert kan fixa).

Som skrivit tidigare blir det nästan alltid någon förlikning av dessa ärenden. Väldigt få går till domstol.

Tycks inte vara så många som har hävt sitt köp efter inflyttning.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.