Alltså det här med att silverfiskar skulle komma via avloppet eller ens transportera sig där är en myt, således är det inte så att det är kört bara för man har grannar. Däremot kan de sprida sig på andra sätt mellan era bostäder, men knappast att de har fri passage. Du kan väl samarbeta med grannarna och komma på en åtgärd?
Eller åk ned till Asien och ät insekter en vecka, då slutas du vara äcklad.

• Gilla
jenny_e och 1 till
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Jag kan inte få ihop hur insekterna dels är så svåra att upptäcka att de ska klassas som ett dolt fel, dels är så påträngande att man inte kan sova i huset??
De är nattaktiva. Är du där på dagtid och letar när någon städat (som vid en visning) kommer du inte se en enda. Under natten rör dom på sig från springor kring listor på golvet eller liknande ställen.

Skulle du vilja ha 1-3cm kryp kräla upp i din säng när du sover?

I Implor skrev:
De är nattaktiva. Är du där på dagtid och letar när någon städat (som vid en visning) kommer du inte se en enda. Under natten rör dom på sig från springor kring listor på golvet eller liknande ställen.

Skulle du vilja ha 1-3cm kryp kräla upp i din säng när du sover?
Men gör de verkligen det eller är det något du fått för dig? Vad jag minns höll de sig endast på golvet.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
S johd01 skrev:
Alltså det här med att silverfiskar skulle komma via avloppet eller ens transportera sig där är en myt, således är det inte så att det är kört bara för man har grannar. Däremot kan de sprida sig på andra sätt mellan era bostäder, men knappast att de har fri passage. Du kan väl samarbeta med grannarna och komma på en åtgärd?
Eller åk ned till Asien och ät insekter en vecka, då slutas du vara äcklad.
Jepp vet att dom inte kommer från avloppet. De rör sig i väggarna mellan bostäderna. Har en karta över bostaden där jag markerat ut var varenda har hittas. Dom rör sig primärt kring en yttervägg.

Åtagandet att försöka fixa det är enormt. Vi köpte bostaden för den var ”klar”. Super skick och bara flytta in. Vi villkorade budet med att vi skulle ha snabbt tillträde.

Jag och sambon har inte haft egen bostad på 5månader (vi har bott hos släkt) och ville ha något vi bara kan bo i direkt. Betalade överpris bara för att lösa vår bostadssituationen så snabbt som möjligt. Vi pendlade 2h per dag Till jobbet och radhuset är 5min från jobbet.

S johd01 skrev:
Men gör de verkligen det eller är det något du fått för dig? Vad jag minns höll de sig endast på golvet.
Är ganska påläst vid detta lag. Dom är nattaktiva/ljuskänsliga. Kan klättra på väggar(dock inte snabbt) mm.

Blanda inte ihop silverfiskar och långsprötad silverfisk.

Bara att du googlar vid intresse. Finns en rapport om långsprötade silverfiskar i bibliotek och museum som är bra. Även en artikel där man intervjuar en biolog(ph. D) från Anticimex

• Gilla
Mbjorkman
  • Laddar…
Jag tror inte ni kommer kunna hävda dolt fel pga långsprötade silverfiskar och därmed häva köpet.

Du skriver att ni har pratat med grannarna och fått reda på att det är fler som har samma problem. Om ni hade gjort detta innan ni köpte huset, så hade ni antagligen fått samma fakta som ni nu har. Det må låta lite långsökt kanske, men jag hade inte köpt in mig i ett flerfamiljshus utan att prata med grannar osv för att få lite koll på läget. Med andra ord, det hade ju varit ganska enkelt för er att ta reda på läget före kontraktskrivning.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Vad jag skulle gjort: Beställt bekämpningsmedel från utlandet, helst utanför EU. Det är där de har det bra stuffet. Sedan skulle jag bombat silverfiskarna sönder och samman med det, ta en weekendresa medan det verkar, komma hem och vädra ut och vara nöjd med min silverfiskfria bostad.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Några veckor senare får man tillbaks dom från grannarna... eller menar du att du ska bjuda hela radhuslängan på en veckas semester? ;)

• Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
T TVRS skrev:
Jag tror inte ni kommer kunna hävda dolt fel pga långsprötade silverfiskar och därmed häva köpet.

Du skriver att ni har pratat med grannarna och fått reda på att det är fler som har samma problem. Om ni hade gjort detta innan ni köpte huset, så hade ni antagligen fått samma fakta som ni nu har. Det må låta lite långsökt kanske, men jag hade inte köpt in mig i ett flerfamiljshus utan att prata med grannar osv för att få lite koll på läget. Med andra ord, det hade ju varit ganska enkelt för er att ta reda på läget före kontraktskrivning.
Undersökningsplikten sträcker inte sig till grannens hus. Har man inte kunna upptäcka det vid en noggrann undersökning är det ett dolt fel. Sedan kan du ha vilken åsikt du vill.

• Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
syftet med tråden är att se om någon har gjort en liknande resa att häva husköp. Inte lösa problemet då det inte är aktuellt så länge vi har möjlighet att häva köpet.

I Implor skrev:
Är ganska påläst vid detta lag. Dom är nattaktiva/ljuskänsliga. Kan klättra på väggar(dock inte snabbt) mm.

Blanda inte ihop silverfiskar och långsprötad silverfisk.

Bara att du googlar vid intresse. Finns en rapport om långsprötade silverfiskar i bibliotek och museum som är bra. Även en artikel där man intervjuar en biolog(ph. D) från Anticimex
Men ge inte upp. Om du redan identifierat vilken vägg de rör sig från grannarna till er så har du ju möjlighet att åtgärda där. Riv ned golv och lister och ös på med massor med medel och stäng igen, täta med plast etc.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
S johd01 skrev:
Men ge inte upp. Om du redan identifierat vilken vägg de rör sig från grannarna till er så har du ju möjlighet att åtgärda där. Riv ned golv och lister och ös på med massor med medel och stäng igen, täta med plast etc.
Vi köpte huset för det var klart. Ingen renoveringsbehov alls. Du behöver inte ens byta tapeter. Vi orkar inte det arbetet. Varit utan egen bostad i 6månader och pendlat 2-2.5h per dag. Finns ingen energi kvar.

Ni kommer ju att ta upp detta med er jurist. Välj en jurist med god erfarenhet av bostadsfrågor och tillämpning av Jordabalken. Flera här är skeptiska till den linje ni driver, men det är ju vad som händer i ert fall som avgör. Ni har många steg att gå igenom. Först ska ni visa att det är ett dolt fel. Säljaren har nog möjlighet att invända redan här. Denna process kan ta flera år i rätten, särskilt om det överklagas. Under denna tid lever ni i stor osäkerhet. Om ni som köpare får rätt att det bedöms som ett dolt fel är det normala ett prisavdrag. I ert fall torde det motsvara de åtgärder som ni gör för att få bort silverfisken, kanske inklusive ersättning för förstörda inventarier. Därför bör ni dokumentera allt noga. För att det ska bli tal om hävning krävs att felet är av väsentlig betydelse. Rättspraxis är restriktiv här, så ni bör diskutera detta noga med er jurist. Om man läser om långsprötd silverfisk på Anticimex sida så sägs att den är ofarlig. Det är säkert obehagligt med dessa kryp, men att något ofarligt, som åtminstone i teorin kan åtgärdas, ska bedömas som ett så väsentligt fel att det är skäl för hävning är osannolikt.

• Gilla
ilafudi och 7 till
  • Laddar…
I Implor skrev:
Undersökningsplikten sträcker inte sig till grannens hus. Har man inte kunna upptäcka det vid en noggrann undersökning är det ett dolt fel. Sedan kan du ha vilken åsikt du vill.
Det vet jag också. Men det är också vida känt att skadedjur i ett radhus ÄR ett problem. Som du själv skriver, "Om en har det så har alla det". Du har pratat med dina grannar och fått fram att det är minst 3st till som har problem. Det bevisar två saker, dels att problemet med hyfsat stor sannolikhet fanns redan innan ni köpte det men även att det inte hade krävts någon direkt herre jösses undersökning innan kontraktskrivning för att få reda på problemet. Även fast undersökningsplikten inte sträcker sig till "grannens hus", så delar ni trots allt stomme.

Men som övriga skriver så behöver ni ta detta med en jurist som har stenkoll på vad som gäller.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
I Implor skrev:
Vi köpte huset för det var klart. Ingen renoveringsbehov alls. Du behöver inte ens byta tapeter. Vi orkar inte det arbetet. Varit utan egen bostad i 6månader och pendlat 2-2.5h per dag. Finns ingen energi kvar.
Förstår det, men det är inte alltid utan bekymmer med ägt boende. Att flytta igen kommer ju ta energi också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.