146 016 läst · 1 120 svar
146k läst
1,1k svar
Har folk inga lån?
Renoverare
· Stockholm
· 18 401 inlägg
Vi har bostadslån ca 2,6 mille samt ca 200" i värdepapperslån/hävstång. Två inkomster, bruttoinkomster 90000 kr/månad. Hus värderat till 4,8 för en vecka sen pga renovering och ombyggnad. Räntor bundna på 1,4% till januari 2025. Sover gott på natten.
/S
/S
Du har ingen koll. Finns ingen som vill ha ett kök från 1920, eller betala drift & underhåll för ett sådant hus.AndersMalmgren skrev:
Äger man bostaden tänker man annorlunda än om man sitter i hyres eller bostadsrätt.
Ungefär som sundbyberg och hallonbergen.JanneJanne123 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 401 inlägg
Jag tror ni har lite rätt båda två.Nissens skrev:
Generellt är lägenheter och stadsnära villor byggda före eller kring sekelskiftet (1900) dyrare. Ofta har de ett bättre läge OCH ofta en mer påkostad arkitektur och inte sällan om de står kvar idag är de välbyggda och ämnade för de med bättre ekonomi. Finns väl endel lägenheter kring där väl Anders bor som byggdes åt "fattiga" men som pga läget gjorts om till påkostade dyra lägenheter. Likaså finns ju "småstugor" som byggdes på 30-talet i typ ängby (och även centralt i andra städer) som var billiga på sin tid och som nu är väldigt attraktiva pga läget.
Eftersom det finns relativt sett få sekelskifteslägenheter i de attraktiva städerna och många av dem har riktigt bra lägen och är byggda för bättre bemedlade så är de fortfarande mer attraktiva än det mesta byggt de senaste åren. Om jag minns rätt är nybyggda lägenheter och hus nästan i samma prisklass. Men bara de första åren. Troligen för att det finns en kundgrupp som vill bo i något helt nybyggt, utan renoveringsbehov och där ingen bott förut. Men den kundgruppen vill ju inte ha ett objekt där man måste "helrenovera" för att få nykänslan igen. Så detta gäller nog bara de första 5 åren?
Efter 15 år så faller nybyggda hus och lägenheter för att fortsätta falla i 20-30 år till. Vad jag förstår har vissa 60-talshus börjat öka i värde, men frågan är om det som byggts på 70-talet och framåt kommer följa samma mönster.
Förutom de arkitektoniska aspekterna så är ju lägesaspekten sådan att det på rätt få ställen byggs nya lägenheter med lika bra läge som de gamla. Visst, när ett gammalt hus rivs. Men det rivs få bostadshus, så då är det snarare när kontorshus eller industrier rivs och ändras till bostäder.
Så givetvis finns massor av folk som om de får välja, hellre bor i ett helt nybyggt hus än i ett hus från sekelskiftet. Men jag tror rätt få väljer (om priset är samma) ett 70-talshus om man för samma pengar med samma läge antingen får nåt helt nybyggt eller en sekelskifteslägenhet med 4m i takhöjd.
Var förresten inne i ett nybyggt flerbostadshus för nån vecka sen. I området fanns en blandning radhus och flerbostadshus. Bilparken visade på att det nog bodde många med skapligt med pengar. Men trapphall, korridorer och miljö var så otroligt ostimulerande att en sjukhuskorridor känts mer hemtrevligt.
Så du menar att ingen vill "betala drift & underhåll" för ett hus som är byggt 1920? Intressant påstående minst sagt...Nissens skrev:
Alla de som ändå gör det, är de tvingade eller varför sker det?
När det gäller uråldriga kök håller jag med dig om att få vill behålla dem i originalskick om vi inte pratar om "museumhus".
Renoverare
· Stockholm
· 18 401 inlägg
Jag kan också dra anekdoter om vi ska skita i statistiken. Vi var på visning på ett dödsbo i Ålsten (Bromma) ett stenkast från mitt barndomshem. Inte renoverat sedan 1925 när den byggdes. Ej friköpt tomt, tomten skulle kosta 4.5 miljoner att köpa loss. Totalt renoveringaobjekt. Gick för 16 miljoner vilket var ungefär som de renoverade grannarna med friköpta tomter.Nissens skrev:
Vad är så attraktivt att man inte lägger dom pengarna på ett annat hus i bromma?AndersMalmgren skrev:Jag kan också dra anekdoter om vi ska skita i statistiken. Vi var på visning på ett dödsbo i Ålsten (Bromma) ett stenkast från mitt barndomshem. Inte renoverat sedan 1925 när den byggdes. Ej friköpt tomt, tomten skulle kosta 4.5 miljoner att köpa loss. Totalt renoveringaobjekt. Gick för 16 miljoner vilket var ungefär som de renoverade grannarna med friköpta tomter.
Renoverare
· Stockholm
· 18 401 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 401 inlägg
Statistiken talar emot honom. Hus från sekelskiftet fram till 20-tal är mer värda än senare samt nyprodAlfredo skrev:Så du menar att ingen vill "betala drift & underhåll" för ett hus som är byggt 1920? Intressant påstående minst sagt...
Alla de som ändå gör det, är de tvingade eller varför sker det?
När det gäller uråldriga kök håller jag med dig om att få vill behålla dem i originalskick om vi inte pratar om "museumhus".