F Fagelbla skrev:
Produktionskostnaden har blivit hög med tanke på hur höga materialpriserna har blivit. Vem minns inte de enorma prishöjningarna på virke som ett exempe?
Nog köper de väl virke i Finland, Norge och Danmark också? 🤔

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
F Fagelbla skrev:
Hur ofta lyckas ett företag med att sänka lönerna hos sina anställda? Jag har hört talas om det någon gång, typ under pandemin då restauranger och andra hade svårt att få tillräckliga inkomster men annars…

Sen så måste det ju inte nödvändigtvis vara lönerna som är problemet. Om så vore skulle inga enmansföretag gå i konkurs. Det finns även andra omkostnader som företagen har så som lokaler, inköp av material, transporter etc. Kostar lokalerna skitmycket så spelar det inte någon roll om man har personal, eller om man själv som ägare jobbar sju dagar i veckan långt över heltid och har en ständig bra inkomst om det inte täcker kostnaden för lokalerna och de andra investeringar som gjorts i företaget.
Man brukar väl säga upp folk för att minska lönekostnad, tyvärr är det väl svårt sänka löner - om det gått kanske vi sluppit denna inflation.

Nu tycker jag det är bra med fack och att arbetsgivare inte kan göra vadsomhelst, men om en grupp haft orimligt höga löner är sänkta löner bättre än konkurs. Givet att de nya lönerna är rimliga.

J JohanLun skrev:
Man brukar väl säga upp folk för att minska lönekostnad, tyvärr är det väl svårt sänka löner - om det gått kanske vi sluppit denna inflation.
Det är väl det man har inflationen till? Att sänka lönerna.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jo. Men i rimlig omfattning. Men visst, öka inflation, räntor och gör ränteavdrag lika attraktivt som på 80-talet så ser man ju till att folk betalar av sina bostäder.

P pmd skrev:
Förmodligen nästan betydelselöst för resultaträkningen i ett stort bolag.
Benämningen "vår största byggherre" tyder på att du syftar på ett stort bolag.
Ja jag syftar på ett bolag med över 800 anställda i hela koncernen. Frågan är vad gör det så dyrt att producera en hyresrätt som är så mycket fel på?
Vinsten för ägaren har ju varit enorm =)

När det gäller villor så kan man nästan säga samma sak, om nu villorna har blivit så mycket dyrare, hur mycket högre lön har fabriksarbetarna på dessa villor jämfört med för 5-10 år sen? Jag tror inte det är där skon klämmer.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
När det gäller villor så kan man nästan säga samma sak, om nu villorna har blivit så mycket dyrare
https://www.byggahus.se/vinnare-och-forlorare-pa-flyttskatten

"Nybyggda bostäder i Sverige har blivit väldigt dyra. De kostar enligt SCB tre gånger mer än för 25 år sedan, medan den vanliga inflationen mätt som KPI bara har varit 44 procent."

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
[länk]

"Nybyggda bostäder i Sverige har blivit väldigt dyra. De kostar enligt SCB tre gånger mer än för 25 år sedan, medan den vanliga inflationen mätt som KPI bara har varit 44 procent."
DE är också värda mindre när man säljer då folk inte vill bo i nyproduktion

Nyfniken Nyfniken skrev:
Precis. Hur många här fick löneökningar på 8-10% eller mer senaste åtet utan att byta tjänst eller arbetsuppgifter?

Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nu tänker du bara på lägenheter. Det är en helt annan sak att äga sin bostad.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nu tänker du bara på lägenheter. Det är en helt annan sak att äga sin bostad.
I Stockholm är all boendeform mer värd om det är av äldre sort

B b8q skrev:
Precis. Hur många här fick löneökningar på 8-10% eller mer senaste åtet utan att byta tjänst eller arbetsuppgifter?
Jag har höjt mitt arvode två gånger detta år, först 5 procent och sedan 5 procent till. Blir inte riktigt 10 procent över hela året men kanske 7.5 till 8

Jag har höjt mitt arvode två gånger detta år, först 5 procent och sedan 5 procent till. Blir inte riktigt 10 procent över hela året men kanske 7.5 till 8
10.25 procent om man kan räkna. 😉

• Älska
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
10.25 procent om man kan räkna. 😉
Beror helt på hur många månader du körde 5 procent innan andra höjningen

Edit: I mitt fall var andra höjningen 5 procent på arvodet vid början på året

Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Så är det kanske i din ankdamm. Inte i min.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Så är det kanske i din ankdamm. Inte i min.
Ingen ankdamm är dock större än min (i Sverige)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.