146 028 läst · 1 120 svar
146k läst
1,1k svar
Har folk inga lån?
Man brukar väl säga upp folk för att minska lönekostnad, tyvärr är det väl svårt sänka löner - om det gått kanske vi sluppit denna inflation.F Fagelbla skrev:Hur ofta lyckas ett företag med att sänka lönerna hos sina anställda? Jag har hört talas om det någon gång, typ under pandemin då restauranger och andra hade svårt att få tillräckliga inkomster men annars…
Sen så måste det ju inte nödvändigtvis vara lönerna som är problemet. Om så vore skulle inga enmansföretag gå i konkurs. Det finns även andra omkostnader som företagen har så som lokaler, inköp av material, transporter etc. Kostar lokalerna skitmycket så spelar det inte någon roll om man har personal, eller om man själv som ägare jobbar sju dagar i veckan långt över heltid och har en ständig bra inkomst om det inte täcker kostnaden för lokalerna och de andra investeringar som gjorts i företaget.
Nu tycker jag det är bra med fack och att arbetsgivare inte kan göra vadsomhelst, men om en grupp haft orimligt höga löner är sänkta löner bättre än konkurs. Givet att de nya lönerna är rimliga.
Ja jag syftar på ett bolag med över 800 anställda i hela koncernen. Frågan är vad gör det så dyrt att producera en hyresrätt som är så mycket fel på?P pmd skrev:
Vinsten för ägaren har ju varit enorm =)
När det gäller villor så kan man nästan säga samma sak, om nu villorna har blivit så mycket dyrare, hur mycket högre lön har fabriksarbetarna på dessa villor jämfört med för 5-10 år sen? Jag tror inte det är där skon klämmer.
https://www.byggahus.se/vinnare-och-forlorare-pa-flyttskattenR Rkarlsson skrev:
"Nybyggda bostäder i Sverige har blivit väldigt dyra. De kostar enligt SCB tre gånger mer än för 25 år sedan, medan den vanliga inflationen mätt som KPI bara har varit 44 procent."
Renoverare
· Stockholm
· 18 401 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 401 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 401 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 401 inlägg