146 006 läst · 1 120 svar
146k läst
1,1k svar
Har folk inga lån?
Renoverare
· Stockholm
· 18 401 inlägg
Man betalar för snickarglädje och kultur. Fyfan för att bo i nybyggt sterilprojektD daVinci skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 022 inlägg
Vet att du gillar sekelskifteshus!J JohanLun skrev:Jag skulle absolut köpa och underhålla / renovera ett hus även om jag bodde i Småland. Var mycket där som liten då min morfar och mormor hade ett hus där. Sålänge huset underhålls kontinueligt är det ju inga problem.
Det är väl när husen väl är nedgångna som det blir problematiskt att ta en totalrenovering upfront. Vare sig huset är 120 eller 20 år gammalt. Iallafall om man inte är säker på att bo kvar i 10-20 år. I stockholm köps ju risiga objekt upp, totalrenoveras och säljs med vinst. Det är nog rätt sällsynt i smålands inland?
Det jag vill få fram är att sekelskifteshus inte är "skräp" som daVinci säger. De är attraktiva även för vad de är, inte bara läget. Hopplösa renoveringsobjekt är dock mindre attraktiva. Men även där är nog ett sekelskiftesobjekt mer värt än dito 70-talshus - om renoveringsmängden är samma. Det som talar för nyare hus är ju att komforten är något högre och energiåtgången något mindre.
Ett nytt hus är bara nytt en gång, sen blir det bara äldre. Ett sekelskifteshus i bra skick är ett sekelskifteshus om 30 år också. Det görs inte fler.
Här kan man säga att de hus som har något som sticker ut på något sätt, är lättsålda. T ex väldigt stort hus, äldre hus typ sekelskifte i originalskick, väldigt billigt pga renoveringsbehov (blir superstirrig budgivning med hemmapulare på fyndjakt), om det finns mark till, sjöutsikt, eller liknande. 13-på-dussinet-hus, typ Myresjöhus 1980-tal, kan vara mer svårsålda, om de inte har någon annan fördel.
De som köper renoveringsobjekt här gör det inte på spekulation, utan det är ovan nämnda hemmapulare med mer entusiasm än kunskap, som tänker sätta sin egen prägel på hemnetsvenska. Hur svårt kan det vara, det är vårat drömhus egentligen.
Stockholm kan vara ett ganska stort område för en del, men för andra är det bara innerstaden som räknas.Nissens skrev:
Delar av Stockholm, i vid bemärkelse, är ganska trevliga.
De som faktiskt jobbar på företaget brukar ganska snabbt upplysa HR om att dom behöver folk som kan saker på riktigt och inte bara har fina papper att flasha med.Claes Sörmland skrev:Ni är från en annan tid när examen inte betydde så mycket. Det är ju t ex 70-talisternas och äldre 80-talisters livserfarenhet. Men Sveriges arbetsmarknad exponeras mer och mer för kontinenten och formella meriter ökar i värde. Har med kontinentala traditioner att göra och utbildningsinflationen i väst. Samt det faktum att HR behöver kunna sålla sökande snabbt för det finns så många gruskandidater.
Med det inte sagt att de med examen inte kan nåt, så är det förstås inte, däremot så är det en extremt dålig mätare på hur mycket folk kan.
Då är praktisk erfarenhet med referenser svårslaget.
Enda undantaget är väl egentligen konsulter där det tyvärr ofta är väldigt viktigt vad folk har för formella utbildningar (av oklar anledning), men konsulter är ju å andra sidan de första man sparkar ut med huvudet före så fort det blir en dipp också.
Jag undrar om du vet vad teorin om tillgång och efterfrågan innebär? Det var nämligen en konsekvens av den som jag beskrev i första meningen i inlägg #942.D daVinci skrev:
Hur du får det till att "mitt förslag" är att jag tar av mina besparingar och betalar mellanskillnaden så att det går att sälja till lägre pris är faktiskt i klass med den fråga som Babbage fick när han svarade med sitt berömda citat.
Ja, givetvis. NB, dock, att jag inte har föreslagit någon metod för att sänka produktionskostnaden. I inlägg #942 föreslog jag ett alternativ för att kunna sälja till oförändrat pris, men med ett bivillkor som kan vara svårt att uppfylla.D daVinci skrev:
Jag påpekade också, i samma inlägg, att hur säljaren ska ändra på varan/tjänsten och produktionen för densamma så att den går att sälja är högst individuellt för varje vara/tjänst (eller åtminstone för varje typ av vara/tjänst).
Något bör dock säljaren/tillverkaren göra om den vill vara kvar på marknaden.
Medlem
· Blekinge
· 10 505 inlägg
Vad fan är etniska svenskar? Upplys mig gärna som inte var med på rasbiologiska lektionen.M Markarbetaren skrev:Jag jobbar på ett av världens största byggbolag. På det jobbet vi är idag så är vi ca. 30-35 anställda + 2 inhyrda, dom 2 inhyrda är från nått Balt-land och pratar bara engelska, övriga pratar svenska och förutom 3 så är det bara mig veterligen etniska svenskar.
Så bilden av att det skulle vara mest utländska hantverkare på svenska byggarbetsplatser känner jag inte igen. Vad jobbar du med som givit dig detta intryck?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 268 inlägg
Vördnadsfullt restaurera?!
Var är kolspisen, utedasset på innergården?!
Och kvadratmeterpriset kan ju också ha en korrelation med avståndet från populära områden, ju äldre desto centralare.
Var är kolspisen, utedasset på innergården?!
Och kvadratmeterpriset kan ju också ha en korrelation med avståndet från populära områden, ju äldre desto centralare.
(. Vilket fint läge! Snyggt utedass också. .)D daVinci skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 505 inlägg
Det verkar som att bidragande skribenter antingen bor i 08 eller i spenaten som utgör majoriteten av befolkningen, och ingen har en aning om den andres situation.
Klickade på länken... Bastuträsk... Verkar som snitthuset kostar 200.000 där. Kanske är snickarna billigare, men ett nytt tak, en bergvärmepump och målning av fasaden så är ändå 90% av renoveringen kvar och huset kostat mer än dyraste huset som sålts i bastuträsk. Jag tänker att detta är typiskt för avfolkningsbyggd. Har huset tillräckligt stort renoverignsbehov måste man nästan ge bort det. Men helt klart, någon som gillar sekelskifteshus och är händig kan ju fixa detta över tid. Går ett 70-talshus i samma skick att ens ge bort?D daVinci skrev: