145 844 läst · 1 120 svar
146k läst
1,1k svar
Har folk inga lån?
Jag har lån, inte läst klart min utbildning men gjort klart examensarbetet, familj på 4 och vi lägger ca 1500-2000kr i veckan på Ica + ca 800kr för tre rätter Hello Fresh, sedan oklar summa på ute mat för lunch o en middag. Järfälla är inte en förort utan en kommun där Barkarby, Jakobsberg samt Kallhäll utgör förorter (i ordning ut från Sthlm city)
Den typen av kurser gör att du får träning i att förstå och formulera problemet. Och ställa upp det som ett matematiskt/logiskt problem. Och så lösa det.mnils skrev:Det kan ju vara rätt bra att visa att man faktiskt slutför saker man påbörjat också...
Inte för att jag någonsin haft nytta av kursen i halvledarfysik som jag fick tvinga mig igenom för att kunna skriva godkänt på tentan men det känns ändå rätt trevligt att kunna titulera sig civilingenjör MSc CS&E efter att ha spenderat fyra och ett halvt år på Lunds hektiska trögskola.
Det är pga detta som du klarat dig så pass hittills.
Autodidakter som bara lär sig trivial kodning producerar mest bara skräp.
Många har lånat för att utbilda sig.M Markarbetaren skrev:
Det har varierat under åren, numera är HÅP en stor del av ersättningen, så då förlorar univeristetet/högskolan mycket på studenter som inte tar examen, men det har inte alltid varit så, förr var HÅS värt mer och HÅP inte lika mycket.B b8q skrev:
Examina är väl mest värt mycket om man jobbar som konsult, annars smäller ju dokumenterade erfarenheter oftast högre.
Man kan ju dock konstatera att vilken idiot som helst klarar att krångla sej igenom en civil eller högskoleingenjörsutbildning och få en examen, det handlar mer om vilja och tid.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 012 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 012 inlägg
Det är väl just det där. Större delen av varje generation har inte viljan och tycks aldrig få ihop tiden till en examen. Det säger något om de individerna när det ska rekryteras någon i de tidiga 20. (Har man redan etablerat sig på arbetsmarknaden så är det mer skit i samma. Men att inte ha en examen ser underligt ut på CVt för dagens yngre generationer. Vad gick fel? Psykisk ohälsa? Lat? Hemmasittare?)GlennB skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 879 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 879 inlägg
Nu nedvärderar du oss utan examen. Anledningen till utebliven examen är ju att vi fick jobb istället vilket tydligt framgår på CV. När jag gick ut var det snudd på bara de sämsta som slutförde utbildningen, för de kunde inte få jobb ändå.
Vad hade du på den utbildningen att göra när bara de sämsta slutförde utbildningen? Du menar att du kastade bort flera år innan du fick jobb utan examen!? Hmm, hmm, hmm?JanneJanne123 skrev:
Fast här var det väl frågan om de som gått kvar utbildningens längd men inte tog ut examen pga ett par missade kurser. Inte de som droppade efter ett år och tog jobb istället - det är ju mer att man kom på att man fick jobb utan utbildning och inte var intresserad. Vissa får jobb direkt och behöver inte ens börja plugga. Det säger väl mer om vilka jobb man söker än hur smart man är?JanneJanne123 skrev:
Jag har som sagt smarta och ambitiösa vänner som inte tog ut examen fast det saknades ett par poäng. Jobbmässigt var de ju klara, de hade ju gått hela utbildningens längd och vann inget på att inte ta ut examen mer än ett par semesterdagar. Jag hade själv kunnat hamna där. Har man kvar en tenta kanske den inte går mer än 2 ggr per år. Så jag förstår att man börjar jobba då. Man kan ju säga att om målet att gå utbildningen var att få ett jobb och man fick det så var det ju uppfyllt. Men troligen hade det gått att få jobbet flera år tidigare. Om målet var att lära sig ett antal viktiga saker så hade man sannolikt kunnat hoppa över hälften av kurserna som man inte hade någon direkt nytta av i sitt jobb, då hade ett par friståënde kurser vart smartare.
Och att vilken idiot som helst kan ta en civilingenjörsexamen. Kanske har de blivit lättare och troligen finns det lättare och svårare inriktningar. Men det var rätt många moment som inte alls är triviala, iallafall på Teknisk Fysik som jag läste, jag vågar nog påstå att långt ifrån alla faktiskt kan ta sig igenom, iallafall om man inte ska ta på sig mer än nåt år längre än utsatt tid. Att de finns många som tog sig igenom men som sen inte är ämnade för att socialt eller av andra skäl passa in på en arbetsplats är en annan sak.
Om man gör ett bättre jobb som civilingenjör? Tyvärr tror jag att 90% av alla jobb där man idag anställer civilingenjörer är vanliga "gymnasieingenjörsjobb". Därav tror jag att många oftast gör ett precis lika bra jobb som gymnasieingenjör. Framförallt tycker jag man ser att de med utbildning ofta är snabbare på att ställa om och "lära sig nytt", medan de preseterar ungefär lika bra på samma tjänst efter 5 år som någon utan formell univertitetsutbildning. Då många tjänster är rätt rutinartade så man kan lära sig hur man gör. De utan formell utbildning är ofta "lika smarta", så varför skulle de vara sämre på att utföra nåt de lärt sig? Utbildningen är 5 år, så att tro att den utbildade efter 20 år i arbetslivet fortfarande är bättre på det man arbetar med varje dag vore ju korkat. Men att kunna annat, vid sidan av det man jobbar med samt lärt sig hur man effektivt inhämtar ny kunskap. Det tror jag man har nytta av hela livet.
Lönar det sig med utbildning? I Sverige är jag tveksam. Lönerna är så utplattade så jag tror inte det rent livslönemässigt lönar sig, iallafall inte om man börjar jobba i en branch som har brist på folk, som IT. Om det nu handlar om lån, så tror jag att många har studielån i onödan. Men förhoppningsvis hade man kul när man pluggade, fick chans till ett lite roligare jobb, och får tillslut ungefär samma livslön.
Renoverare
· Stockholm
· 18 387 inlägg
På utbildningen blir nog alla headhuntade om det är en populär utbildning och en tid med stor efterfrågan? Men alla nappar inte...AndersMalmgren skrev:
Men återigen. Om man slutar efter 1 år... eller inte tar examen när man blivit headhuntad efter 4.5 år... Det är en viss skillnad. Har man mer än ett år kvar av utbildningen så jagar man ju inte in den superlätt.
Jag skulle se det som en utmaning, har man en (1) omtenta kvar (eller om det nu må vara två) så även om det gått 20 år, testa att göra några gamla tenotor och skriv det och ta ut examen. Det kan vara kul hjärngympa. Jag vet inte om jag själv skulle klara en diffekvation - än mindre en tenta, skulle nog krävas lite repetition. Men säkert rätt kul, både att knäcka några tal och att få ut examen. Det finns ju de som avslutar sånt de påbörjade men inte kom i mål med när de går i pension. Det finns en viss tillfredställelse att avsluta nåt. Jag skulle nog kunna tycka det var kul att plugga nåt nytt nu. Var jag ekonomiskt oberoende så skulle jag nog kunna överväga det.