Nissens
Nyfniken Nyfniken skrev:
Är det viktigt?
Du tänker att alla bara får skriva sådant som är viktigt på Byggahus? 😂
 
  • Haha
wildeside
  • Laddar…
M
Jag kanske umgicks med lågstatusmänniskor men dom flesta jag växte upp med på 80-talet gick gymnasiet, lumpen, sedan började man jobba. Är man född slutet 60-talet/början 70-talet så hade man gjort sina 2-4 år på gymnasiet, värnplikten och börjat jobba i slutet på 80-talet. Idag är dessa människor runt 50-55 år. Är man 55 år idag så är riktåldern på pensionen 68 år.

Själv blev jag som många andra arbetslös i samband med 92-krisen.
Men nu släpper vi det och återgår till tråden👍
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag kanske umgicks med lågstatusmänniskor men dom flesta jag växte upp med på 80-talet gick gymnasiet, lumpen, sedan började man jobba. Är man född slutet 60-talet/början 70-talet så hade man gjort sina 2-4 år på gymnasiet, värnplikten och börjat jobba i slutet på 80-talet. Idag är dessa människor runt 50-55 år. Är man 55 år idag så är riktåldern på pensionen 68 år.

Själv blev jag som många andra arbetslös i samband med 92-krisen.
Men nu släpper vi det och återgår till tråden👍
Jag gick ut i IT febern direkt från gymnasiet 1999 och blev sedan varslad från Capgemini vid it-bubblan. Var nog tur det för annars hade jag kanske aldrig skaffat mig en formell utbildning.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag gick ut i IT febern direkt från gymnasiet 1999 och blev sedan varslad från Capgemini vid it-bubblan. Var nog tur det för annars hade jag kanske aldrig skaffat mig en formell utbildning.
Den är du väl fortfarande inte klar med?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Den är du väl fortfarande inte klar med?
Tog aldrig examen nej. Men det gör ju inga duktiga. 😀
 
  • Haha
  • Gilla
Robin Lindberg och 6 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tog aldrig examen nej. Men det gör ju inga duktiga. 😀
Nä, examen är ju bara ett sätt att skilja de som klarar att hålla fokus från er andra ;)
 
  • Gilla
sjoberga och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Nä, examen är ju bara ett sätt att skilja de som klarar att hålla fokus från er andra ;)
Vissa dras det helt enkelt i mer än andra. Var på en marknadsdagsmässa på KTH och gick runt till de olika montrarna. I princip alla hörde av sig 😂

Lite trist inte ha examen iof. Men, men.
 
J JohanLun skrev:
Åkej, men rätt många utbildade sig innan de började jobba, du måste börjat efter högstadiet då? Lägg på 3 år gymnasie och 4 år universitet och ett år lumpen. Plus att rätt många inte köpte villa/lägenhet första året de jobbade.
Ja, det var ovanligt att folk köpte villa före 30 då. Det var höga räntor.
Den som är 65 nu köpte kanske i slutet på 80-talet.

Så det är några få nu arbetande som hade villa under 90-talskrisen. Men många är det inte.

J JohanLun skrev:
Men du har rätt, även de som gått på högskola men närmar sig pension har upplevt krisen 1992 i yrkesverksam ålder, dock i början av karriären. Och det kan förstås vara väl så jobbigt, kanske värre än när man är etablerad.
Det var lite kreditförluster för bankerna. Så folk härdade ut.
Problemet var väl för de som blev arbetslösa.
 
JanneJanne123
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tog aldrig examen nej. Men det gör ju inga duktiga. 😀
I second that! Duktiga får jobb under eller i samband med exjobb och inser att det akademiska dravlet med rapporter och opponering bara är slöseri med tid man istället kan lägga på att tjäna pengar.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Ja, det var ovanligt att folk köpte villa före 30 då. Det var höga räntor.
Den som är 65 nu köpte kanske i slutet på 80-talet.
Beror helt på var det var på 80-talet, i mitten låg priserna på ganska låga nivåer. Köpte -86 och inte 30-år.😉
Och helt andra ränteavdrag, inte att glömma även om räntan låg på 13-15%. Och om jag minns rätt hyfsat med arbeten så ganska säkert.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
I second that! Duktiga får jobb under eller i samband med exjobb och inser att det akademiska dravlet med rapporter och opponering bara är slöseri med tid man istället kan lägga på att tjäna pengar.
Tjavars. Det kanske är som sängbäddningen i lumpen. Blir man en bra soldat av att bädda snyggt så att sängen klarar morgoninspektionen? :)

Men en examen dokumenterar faktiskt vad man kan. Åtminstone oftast.
(En del kan mycket mer än vad som är dokumenterat, men det måste de visa själva).
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
I second that! Duktiga får jobb under eller i samband med exjobb och inser att det akademiska dravlet med rapporter och opponering bara är slöseri med tid man istället kan lägga på att tjäna pengar.
En del vill fortsätta i akademin istället för att arbeta i Verkligheten™. Då är rapporter och opponering viktiga.
De tjänar pengar senare i livet när de får Nobelpriset.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
I second that! Duktiga får jobb under eller i samband med exjobb och inser att det akademiska dravlet med rapporter och opponering bara är slöseri med tid man istället kan lägga på att tjäna pengar.
Det är just exjobbsrapporten jag inte gjort klart 🤣
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
En del vill fortsätta i akademin istället för att arbeta i Verkligheten™. Då är rapporter och opponering viktiga.
De tjänar pengar senare i livet när de får Nobelpriset.
Vissa börjar jobba så fort de kan för att tjäna egna pengar, bygger sin kåk med egna händer och ser till att betala sig skuldfri i god tid innan tänkt pensionering.
Jag säger inte att vägen via akademin och Nobelpriset är sämre på nått sätt, men den vägen är verkligen inte alla förunnad.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Beror helt på var det var på 80-talet, i mitten låg priserna på ganska låga nivåer. Köpte -86 och inte 30-år.😉
Tvivlar inte alls på att det förekom att även yngre köpte då. Förekommer ju nu också.
Blev dock lite förvånad över ett villaköp i Gävle (tror jag det var) där köparna var 21 år och köpte för 4-5 MSEK.

Jag träffade på en bekant från Högskolan där i mitten på 80-talet. Då var han nog 27 år. Och dom skulle få barn och tittade efter en villa. Men han klagade över att mäklarna inte tog dom på allvar. (För att dom var för unga). De andra spekulanterna då var 10 år äldre. Och det var min minnesbild också senare när jag var i köpartagen. Det var 30+.
A AndersS skrev:
Och helt andra ränteavdrag, inte att glömma även om räntan låg på 13-15%. Och om jag minns rätt hyfsat med arbeten så ganska säkert.
Det är riktigt. Avdragen var betydande. Men man skulle klara detta likviditetsmässigt under de första åren. Det kunde bli svettigt. (Möjligen kunde man låna upp för att klara det. Vet inte. Kollade aldrig sådant då).

Ja, arbetslösheten var låg för då sjuk- och förtidspensionerades folk på löpande band. Vilket ledde till skattehöjningar och till slut krisen i början på 90-talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.