145 845 läst · 1 120 svar
146k läst
1,1k svar
Har folk inga lån?
Vad som hände på 90-talet är ju okänd framtid för valet att köpa hus på 80-talet 😉 Så för oss under 30 år var det krasst tillgång till arbete som påverkadet valet att köpa och självklart vad man hade för lön, själv arbetande på Ericsson.D daVinci skrev:
Kommer ihåg när farsgubben tyckte det var onödigt att fira 50år och vara ledig en hel dag att han redan då passerat ”65års pension i jobbade timmar”nino skrev:
Han började vid 16år officiellt och några år hade han över 4000 timmar om året när han byggde upp sin maskinpark. Jag gick igenom lite bokföring och det var snitt på 300 timmar i månaden under slutet av 70-talet och till början på 90 talet som fakturerade. Utöver hade han jordbruk och snöröjning på några hundra timmar om året.
Så roligt när han skojade om människor som behövt jobbat ända till 68-70 år men bara gått "halvtidstjänst" i hela livet på 2000 timmar om året. Och dessutom behövt semester också under tiden.
Såg bara honom sliten en gång och då bytte jag av honom efter 36 timmar i snökaos så han fick sova någon timme och sen ut i 18 timmar till nonstop.
Han påstod att de som gick in i väggen jobbade för lite eftersom de hade tid att känna efter.
Renoverare
· Stockholm
· 18 387 inlägg
Jag hade polare som hade missade tentor som magiskt blev godkänt. Men missad exjobbsrapport gick inteB b8q skrev:
Redigerat:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 879 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 879 inlägg
Jag uppmanar ingen att inte ta examen och är väldigt nöjd med min utbildning, men under mina år i IT-branschen har ingen någonsin bett om att få se någon form av betyg eller andra intyg. Jag har aldrig efterfrågat det själv heller när jag anställer. Ge mig fem minuter med en utvecklare och man märker direkt vilka som har en formell utbildning och inte.P pmd skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 879 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 879 inlägg
Alla gör sina val. Nu har jag ju ingen examen, men har ändå lyckats klura ut att antalet som får Nobelpris varje år är tämligen begränsat.P pmd skrev:
Jag började jobba fast jag hade lite kvar, men tog mig i kragen och tog examen efter två års arbetande. Sen läste jag en termin på distans för att ta en examen till...
Jag hade kursare som tagit alla tentor med bravur och hade nån enstaka kurs kvar och sen aldrig tog examen. Jag tycker det känns trist att lagt så många år och inte komma till avslut. De som hoppade av efter ett eller två år förstår jag helt.
Jag rekommenderar alla att bita ihop och ta den där tentan som fattas, både för universitetets och sin egen skull. Tror jag tog ledigt ett par dar för att avsluta studierna. Det är inte så farligt.
Men man måste nog göra det inom ett par tre år, det blir bara jobbigare och jobbigare att ta tag i det och åka tillbaka till universitetet.
Jag hade kursare som tagit alla tentor med bravur och hade nån enstaka kurs kvar och sen aldrig tog examen. Jag tycker det känns trist att lagt så många år och inte komma till avslut. De som hoppade av efter ett eller två år förstår jag helt.
Jag rekommenderar alla att bita ihop och ta den där tentan som fattas, både för universitetets och sin egen skull. Tror jag tog ledigt ett par dar för att avsluta studierna. Det är inte så farligt.
Men man måste nog göra det inom ett par tre år, det blir bara jobbigare och jobbigare att ta tag i det och åka tillbaka till universitetet.
Nobelpriset är ju 10 MSEK, och brukar väl sällan fås innan pensionsålder.. så även om man vinner är det inte ett lysande alternativ finansiellt.. oftast ska det delas av flera personer också. Skillnaden mellan att jobba privat och forska på universitet kan man varje månad lägga undan så här men troligen sparat ihop till sitt eget pris innan pension
Det sagt, man märker ganska snabbt vilka som har doktorsexamen och inte... går ju knappt att äta lunch med utvecklare från yrkeshögskolan, deras kompetens och tekniska förståelse är så smal att man måste hålla sig till rent sociala diskussioner 🤣
Men att doktorera och sen jobba kvar på universitetet rekommenderar jag ingen finansiellt, men hittar man ett vettigt jobb som uppskattar kunskaperna är det en trevlig väg att gå
Det sagt, man märker ganska snabbt vilka som har doktorsexamen och inte... går ju knappt att äta lunch med utvecklare från yrkeshögskolan, deras kompetens och tekniska förståelse är så smal att man måste hålla sig till rent sociala diskussioner 🤣
Men att doktorera och sen jobba kvar på universitetet rekommenderar jag ingen finansiellt, men hittar man ett vettigt jobb som uppskattar kunskaperna är det en trevlig väg att gå
Jag har både varit med i offentliga upphandlingar och fått lämna in examensbeviset vid rektytering. Men jag jobbar i och för sig inte med data.JanneJanne123 skrev:
Det kan ju vara rätt bra att visa att man faktiskt slutför saker man påbörjat också...JanneJanne123 skrev:
Inte för att jag någonsin haft nytta av kursen i halvledarfysik som jag fick tvinga mig igenom för att kunna skriva godkänt på tentan men det känns ändå rätt trevligt att kunna titulera sig civilingenjör MSc CS&E efter att ha spenderat fyra och ett halvt år på Lunds hektiska trögskola.