J JohanLun skrev:
Hur många här i tråden har resp har haft studielån? :)
Jag har inte och har aldrig haft.
 
Claes Sörmland
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Nu nedvärderar du oss utan examen. Anledningen till utebliven examen är ju att vi fick jobb istället vilket tydligt framgår på CV. När jag gick ut var det snudd på bara de sämsta som slutförde utbildningen, för de kunde inte få jobb ändå.
Ni är från en annan tid när examen inte betydde så mycket. Det är ju t ex 70-talisternas och äldre 80-talisters livserfarenhet. Men Sveriges arbetsmarknad exponeras mer och mer för kontinenten och formella meriter ökar i värde. Har med kontinentala traditioner att göra och utbildningsinflationen i väst. Samt det faktum att HR behöver kunna sålla sökande snabbt för det finns så många gruskandidater.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi sitter med lån på ca 3.4 miljoner. Vi bor i en förening där lghpriserna nog ligger mellan 3-8 miljoner. De dyraste lgh har personer som antingen sålt villor dyrt som de ägt i minst 15 år, eller har väldigt bra löner, eller både ock. Efter nödvändiga utgifter är betalda inkl transporter och mat, så skulle jag säga vi har ca 30t över varje månad. Vi hade aldrig köpt så dyrt om inte vi haft väldigt många fördelar/livskvalitet. Bland annat Ca 12 min promenad till jobb. Samt väldigt säkra på bo minst 10år. Förutom att gjort 2 bostadsaffärer, amorterade vi rätt duktigt, vilket gjorde att vi kunde gå in med 2 miljoner i insats. Just nu är det rätt stor risk man skulle få sälja med förlust. Men det är ju inte aktuellt sälja. Kan konstatera när man gör bankernas bolånekalkyl att man inte får låna lika mycket som förut. Värst är nog danske bank. Där handlar det om mer än miljonen mindre i ”hur mycket får jag låna” jämfört med andra bankers kalkyler.
Börjar förstå att många köpt bostad med ganska låg kontantinsats. Det är min enda förklaring till att säljarna vägrar sänka priserna. Men den ökande arbetslösheten kanske blir det som får säljare att acceptera lägre bud/sänka priserna. För att bo kvar i en bostad som inte alls passar eller du hyr ut/inte utnyttjar pga flytt, det blir väl lite som att bo med en partner som inte passar..du blir deprimerad till slut.
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Hade CSN lån men blev så trött på deras faktureringsavgift som var lika stor som räntan så betalade av skiten i ren irritation vid något tillfälle. Har väl ihop med min fru ett gemensamt lån på huset på ca 3.7miljoner.
 
MrJay
J JohanLun skrev:
Hur många här i tråden har resp har haft studielån? :)
De har vi cashat ut många år sen.
 
J JohanLun skrev:
Hur många här i tråden har resp har haft studielån? :)
Jag frilansade under studietiden så hade inget lån
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
På utbildningen blir nog alla headhuntade om det är en populär utbildning och en tid med stor efterfrågan? Men alla nappar inte...

Men återigen. Om man slutar efter 1 år... eller inte tar examen när man blivit headhuntad efter 4.5 år... Det är en viss skillnad. Har man mer än ett år kvar av utbildningen så jagar man ju inte in den superlätt.

Jag skulle se det som en utmaning, har man en (1) omtenta kvar (eller om det nu må vara två) så även om det gått 20 år, testa att göra några gamla tenotor och skriv det och ta ut examen. Det kan vara kul hjärngympa. Jag vet inte om jag själv skulle klara en diffekvation - än mindre en tenta, skulle nog krävas lite repetition. Men säkert rätt kul, både att knäcka några tal och att få ut examen. Det finns ju de som avslutar sånt de påbörjade men inte kom i mål med när de går i pension. Det finns en viss tillfredställelse att avsluta nåt. Jag skulle nog kunna tycka det var kul att plugga nåt nytt nu. Var jag ekonomiskt oberoende så skulle jag nog kunna överväga det.
Jo när det är så "bra" tider som före IT-bubblan. Men så bra har vi inte haft sedan dess.
 
JanneJanne123
T TommyC skrev:
Vad hade du på den utbildningen att göra när bara de sämsta slutförde utbildningen? Du menar att du kastade bort flera år innan du fick jobb utan examen!? Hmm, hmm, hmm?
Ja, men eller hur, precis det menade jag!!
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
JanneJanne123
J JohanLun skrev:
Fast här var det väl frågan om de som gått kvar utbildningens längd men inte tog ut examen pga ett par missade kurser. Inte de som droppade efter ett år och tog jobb istället - det är ju mer att man kom på att man fick jobb utan utbildning och inte var intresserad. Vissa får jobb direkt och behöver inte ens börja plugga. Det säger väl mer om vilka jobb man söker än hur smart man är?

Jag har som sagt smarta och ambitiösa vänner som inte tog ut examen fast det saknades ett par poäng. Jobbmässigt var de ju klara, de hade ju gått hela utbildningens längd och vann inget på att inte ta ut examen mer än ett par semesterdagar. Jag hade själv kunnat hamna där. Har man kvar en tenta kanske den inte går mer än 2 ggr per år. Så jag förstår att man börjar jobba då. Man kan ju säga att om målet att gå utbildningen var att få ett jobb och man fick det så var det ju uppfyllt. Men troligen hade det gått att få jobbet flera år tidigare. Om målet var att lära sig ett antal viktiga saker så hade man sannolikt kunnat hoppa över hälften av kurserna som man inte hade någon direkt nytta av i sitt jobb, då hade ett par friståënde kurser vart smartare.

Och att vilken idiot som helst kan ta en civilingenjörsexamen. Kanske har de blivit lättare och troligen finns det lättare och svårare inriktningar. Men det var rätt många moment som inte alls är triviala, iallafall på Teknisk Fysik som jag läste, jag vågar nog påstå att långt ifrån alla faktiskt kan ta sig igenom, iallafall om man inte ska ta på sig mer än nåt år längre än utsatt tid. Att de finns många som tog sig igenom men som sen inte är ämnade för att socialt eller av andra skäl passa in på en arbetsplats är en annan sak.

Om man gör ett bättre jobb som civilingenjör? Tyvärr tror jag att 90% av alla jobb där man idag anställer civilingenjörer är vanliga "gymnasieingenjörsjobb". Därav tror jag att många oftast gör ett precis lika bra jobb som gymnasieingenjör. Framförallt tycker jag man ser att de med utbildning ofta är snabbare på att ställa om och "lära sig nytt", medan de preseterar ungefär lika bra på samma tjänst efter 5 år som någon utan formell univertitetsutbildning. Då många tjänster är rätt rutinartade så man kan lära sig hur man gör. De utan formell utbildning är ofta "lika smarta", så varför skulle de vara sämre på att utföra nåt de lärt sig? Utbildningen är 5 år, så att tro att den utbildade efter 20 år i arbetslivet fortfarande är bättre på det man arbetar med varje dag vore ju korkat. Men att kunna annat, vid sidan av det man jobbar med samt lärt sig hur man effektivt inhämtar ny kunskap. Det tror jag man har nytta av hela livet.

Lönar det sig med utbildning? I Sverige är jag tveksam. Lönerna är så utplattade så jag tror inte det rent livslönemässigt lönar sig, iallafall inte om man börjar jobba i en branch som har brist på folk, som IT. Om det nu handlar om lån, så tror jag att många har studielån i onödan. Men förhoppningsvis hade man kul när man pluggade, fick chans till ett lite roligare jobb, och får tillslut ungefär samma livslön.
Jag vet inte om vi pratat om olika saker här, men jag är alltså personligen klar med varenda tenta och inlämningsuppgift. Jag har gjort det ”praktiska” momentet på exjobbet, men jag har inte skrivit och lämnat in rapporten. Anledningen till detta var att jag tyckte det var mycket roligare att fortsätta jobba på riktigt när jag fick den chansen istället för att fortsatta med det akademiska dravlet som man efter bara några månader i näringslivet inser att man inte har någon nytta av. Den initiala planen var att skriva klart rapporten på kvällar och helger, men det blev av olika anledningar inte så.

Att sedan börja dra in folk som hoppar av efter första mattetentan och liknande vet jag inte var det kom ifrån, jag pratar bara om mina erfarenheter som är som jag skrev ovan.

Jag upprepar dock det jag har sagt några gånger nu, att det givetvis är bättre att ha en examen än att inte ha det.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag vet inte om vi pratat om olika saker här, men jag är alltså personligen klar med varenda tenta och inlämningsuppgift. Jag har gjort det ”praktiska” momentet på exjobbet, men jag har inte skrivit och lämnat in rapporten. Anledningen till detta var att jag tyckte det var mycket roligare att fortsätta jobba på riktigt när jag fick den chansen istället för att fortsatta med det akademiska dravlet som man efter bara några månader i näringslivet inser att man inte har någon nytta av. Den initiala planen var att skriva klart rapporten på kvällar och helger, men det blev av olika anledningar inte så.

Att sedan börja dra in folk som hoppar av efter första mattetentan och liknande vet jag inte var det kom ifrån, jag pratar bara om mina erfarenheter som är som jag skrev ovan.

Jag upprepar dock det jag har sagt några gånger nu, att det givetvis är bättre att ha en examen än att inte ha det.
Samma här. Fixade alla tentor på första försöket. Alla labbar klara. Xjobbet klart och presentationen gjord. Enbart den där lilla detaljen med rapporten 😂
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
M
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Samma här. Fixade alla tentor på första försöket. Alla labbar klara. Xjobbet klart och presentationen gjord. Enbart den där lilla detaljen med rapporten 😂
Rapporten skrev man ju på samtidigt som man gjorde X-jobbet, den var ju dokumentationen till projektet och sedan så var det bara några dagar, max en vecka att färdigställa den, få den korrläst och lämna till tryck. Dokumenterar du inte det du producerar nu heller?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
M mnils skrev:
Rapporten skrev man ju på samtidigt som man gjorde X-jobbet, den var ju dokumentationen till projektet och sedan så var det bara några dagar, max en vecka att färdigställa den, få den korrläst och lämna till tryck. Dokumenterar du inte det du producerar nu heller?
Det var inget organiserat utan tanken var att renskriva och organisera när det praktiska var klart. Men det fanns roligare saker att göra efter jobbet än att fila på det så det rann ut i sanden.

När det gäller det jag gör idag så utöver kravspec så är koden dokumentationen.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Kommer ihåg när farsgubben tyckte det var onödigt att fira 50år och vara ledig en hel dag att han redan då passerat ”65års pension i jobbade timmar”

Han började vid 16år officiellt och några år hade han över 4000 timmar om året när han byggde upp sin maskinpark. Jag gick igenom lite bokföring och det var snitt på 300 timmar i månaden under slutet av 70-talet och till början på 90 talet som fakturerade. Utöver hade han jordbruk och snöröjning på några hundra timmar om året.

Så roligt när han skojade om människor som behövt jobbat ända till 68-70 år men bara gått "halvtidstjänst" i hela livet på 2000 timmar om året. Och dessutom behövt semester också under tiden.

Såg bara honom sliten en gång och då bytte jag av honom efter 36 timmar i snökaos så han fick sova någon timme och sen ut i 18 timmar till nonstop.

Han påstod att de som gick in i väggen jobbade för lite eftersom de hade tid att känna efter.
Jag hade ett brutalt snitt ett år på 300 timmar i månden, inga raster och bara nån strödag semester. Resten av de åren där var snittet på 230 timmar i månaden, och knappt nån rast alls.

Idag är min förra arbetsgivare stenrik.

=)
 
M mariedal skrev:
Värst är nog danske bank. Där handlar det om mer än miljonen mindre i ”hur mycket får jag låna” jämfört med andra bankers kalkyler.
En del skulle nog säga att Danske Bank då är bäst och inte värst.
Dvs dom är mest restriktiva i kredit givningen till bostadsköpare.

Det finns olika preferenser.
M mariedal skrev:
Börjar förstå att många köpt bostad med ganska låg kontantinsats. Det är min enda förklaring till att säljarna vägrar sänka priserna.
Varför skulle säljarna sänka priset???

Prisnivån nu är ju så låg att det inte går att nyproducera och gå runt. Det om något är ett tecken på att vi har en för låg prisnivå som kommer korrigeras upp.
 
  • Gilla
GlennB
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Prisnivån nu är ju så låg att det inte går att nyproducera och gå runt. Det om något är ett tecken på att vi har en för låg prisnivå som kommer korrigeras upp.
Eller så är produktionskostnaden för hög?
 
  • Gilla
Hullefar och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.