J jocke31 skrev:
Tänkte samma sak… Hur lyckas man bränna 16K/månad för 4 personer på mat ”utan extravaganser”? Vi är två välavlönade vuxna, köper precis det vi vill ha, jagar inte extrapriser hysteriskt och sätter in 4-5 000 kr/mån och klarar oss utmärkt på det. Då räknar vi iofs inte in uteluncher i pengarna, men ändå.
Vad handlar ni egentligen?Äter ni en massa färdigmat och halvfabrikat eller hur lyckas ni bränna så mycket pengar på käk? 🙂
Inget svårt vi är fyra och bränner mer än dubbelt ibland fyra gånger mer. Iof inklusive krogen
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Inget svårt vi är fyra och bränner mer än dubbelt ibland fyra gånger mer. Iof inklusive krogen
Fast uteluncher och resturangbesök kan rimligen inte räknas i samma pott som storhandling på ICA...

Även billiga luncher drar ju en hundralapp per dag, så är man två vuxna som äter ute varje dag är bara det 4.000 i månaden. Om man går ut och äter, även detta på billiga ställen, så är det minst en tusenlapp för hela familjen, troligen 1500. Och nu räknar jag inte dina lyxkrogar utan nåt mycket enklare - lägger man till vin och för/efterrätt är det ju betydligt mer.

Om man på det lägger nån snabbmat när man har ont om tid med familjen är det 500 för en gång, hämtmat, pizza, sushi är ju ett par hundra för en kväll där också. Så utemat för 5.000 per månad inkl luncher är nog inte svårt på en familj med fyra - snarast lågt, jag är rätt snål och ointresserad men skulle ändå tro att det inte omöjligt landar därnånstans.

Att som du säger dra 64.000 på mat är nog rätt extremt. Men att med lunch och snabbmat och nåt enstaka resturangbesök hamna på 10-15.000 totalt är nog tyvärr inte orimligt. Jag tror vi ligger under det då jag jobbar mkt hemifrån och vi inte är så frekventa resturangbesökare (jag slipper helst).

Jag har aldrig räknat ihop maten, men jag konstaterar att vi storhandlar ca 3 gånger per månad, ibland 4. Då kostar det ju aldrig under 1000, snarare 1500 och numera mer. Sen tillkommer småhandling på lokala butiken och det brukar vara ett par gånger i veckan för ett par hundra per gång. Så på 4 pers och utan extravaganta vanor är vi nog en bra bit över 5.000 på mat per månad. Vissa matvaror har ökat enormt. Tex risgröt på korv, kostade till rätt nyilgen under en tia. Nu ligger den på 16 spänn. Jag har även noterat att det är rätt stor skillnad på var man handlar. Tex verkar Uppsala 10-15% billigare än stockholmsförort.

Eftersom dottern är vegetarian (men äter fisk) så ser jag att skulle man behöva snåla så GÅR det att laga jättebillig mat. Men hon äter sushi och rå färsk lax är inte billigt, men handlas rätt mycket.

Så vill man snåla så går det nog om man går mer på bönor, potatis mm och minskar kött, fisk och dyra grönsaker. Jag har dessutom börjat tycka att de vegetariska rätterna är godare, men eftersom vi är flera i familjen så köps det endel kött och fisk.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Fast uteluncher och restaurangbesök kan rimligen inte räknas i samma pott som storhandling på ICA...
Beror väl helt på vad man vill "mäta". Handlar det om hur mycket pengar som går till mat/föda ska de väl rimligen räknas in?
 
J JohanLun skrev:
Fast uteluncher och resturangbesök kan rimligen inte räknas i samma pott som storhandling på ICA...

Även billiga luncher drar ju en hundralapp per dag, så är man två vuxna som äter ute varje dag är bara det 4.000 i månaden. Om man går ut och äter, även detta på billiga ställen, så är det minst en tusenlapp för hela familjen, troligen 1500. Och nu räknar jag inte dina lyxkrogar utan nåt mycket enklare - lägger man till vin och för/efterrätt är det ju betydligt mer.

Om man på det lägger nån snabbmat när man har ont om tid med familjen är det 500 för en gång, hämtmat, pizza, sushi är ju ett par hundra för en kväll där också. Så utemat för 5.000 per månad inkl luncher är nog inte svårt på en familj med fyra - snarast lågt, jag är rätt snål och ointresserad men skulle ändå tro att det inte omöjligt landar därnånstans.

Att som du säger dra 64.000 på mat är nog rätt extremt. Men att med lunch och snabbmat och nåt enstaka resturangbesök hamna på 10-15.000 totalt är nog tyvärr inte orimligt. Jag tror vi ligger under det då jag jobbar mkt hemifrån och vi inte är så frekventa resturangbesökare (jag slipper helst).

Jag har aldrig räknat ihop maten, men jag konstaterar att vi storhandlar ca 3 gånger per månad, ibland 4. Då kostar det ju aldrig under 1000, snarare 1500 och numera mer. Sen tillkommer småhandling på lokala butiken och det brukar vara ett par gånger i veckan för ett par hundra per gång. Så på 4 pers och utan extravaganta vanor är vi nog en bra bit över 5.000 på mat per månad. Vissa matvaror har ökat enormt. Tex risgröt på korv, kostade till rätt nyilgen under en tia. Nu ligger den på 16 spänn. Jag har även noterat att det är rätt stor skillnad på var man handlar. Tex verkar Uppsala 10-15% billigare än stockholmsförort.

Eftersom dottern är vegetarian (men äter fisk) så ser jag att skulle man behöva snåla så GÅR det att laga jättebillig mat. Men hon äter sushi och rå färsk lax är inte billigt, men handlas rätt mycket.

Så vill man snåla så går det nog om man går mer på bönor, potatis mm och minskar kött, fisk och dyra grönsaker. Jag har dessutom börjat tycka att de vegetariska rätterna är godare, men eftersom vi är flera i familjen så köps det endel kött och fisk.
Vi lägger 14 i snitt på livsmedel senaste 6 månaderna och äta ute 24k snitt samma period

Totalt 38k
 
P pmd skrev:
Ja, urbaniseringen behöver inte stanna upp även om folkmängden minskar. Minskad folkmängd och allt större städer går utmärkt bra ihop.

Prognosen från FNs avdelning för befolkningsfrågor (vad den nu kan heta officiellt; jag lyckas aldrig komma ihåg det) är att jordens befolkning kommer att plana ut på cirka 10 miljarder vid nästa sekelskifte. Någon minskning har jag inte läst om, men det gör det förstås inte omöjligt. Var har du hittat den prognosen?
Finns en del befolkningsprognoser. Några ökar fram till 2100. En del stannar där. En del går vidare och då är det minskande befolkning. Några har peak innan 2100.
Just FN har tagit höjd för div förändringar. Och har med scenarier för fortsatt ökande folkmängd. Men jag tror att dom är ganska ensamma om det.

I Europa minskar redan många länder. Bulgarien tror jag är extremast. Peakade 1980 på ca 9 milj. Och prognosen för 2100 är 3 milj. Dvs en minskning med hela 2/3.

Den som tycker att bostäder är för dyra kan ju flytta till Bulgarien. Där lär det finns massor med tomma bostäder att köpa för en spottstyver. Då behöver man inte låna.
Vad det är för livskvalitet med att bo i ett avfolkningsområde i Bulgarien vet jag inte. Men preferenserna är ju olika. Billig bostad lär man komma över i alla fall.

Sverige och Schweiz är länder som fortfarande ökar. Pga invandring.
 
  • Gilla
Pettet
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Att som du säger dra 64.000 på mat är nog rätt extremt.
Det blir drygt två tusen per dag. För det får man ingen lyxmiddag för fyra personer, så Malmgren äter nog inte ute varje dag i en månad.
 
P
D daVinci skrev:
Finns en del befolkningsprognoser.
Vilka har du hämtat dina siffror från?
D daVinci skrev:
Just FN har tagit höjd för div förändringar. Och har med scenarier för fortsatt ökande folkmängd.
Ja, FN har en graf som visar variationen som kan ske pga osäkerheter i prognosen. Om jag inte minns fel ansätter man sannolikheter på de olika alternativen.
 
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi lägger 14 i snitt på livsmedel senaste 6 månaderna och äta ute 24k snitt samma period

Totalt 38k
I snitt? Det är per månad då?
Ca 10% av din inkomst då. Det är ju ok. ☺️
 
Nissens Nissens skrev:
I snitt? Det är per månad då?
Ca 10% av din inkomst då. Det är ju ok. ☺️
Käka upp 400.000 per år är rätt saftigt om man är löntagare.
 
  • Gilla
Robin Lindberg
  • Laddar…
Nissens
J JohanLun skrev:
Käka upp 400.000 per år är rätt saftigt om man är löntagare.
Ja, men Malmgren har sådana grova inkomster så det märks inte. 😉
 
  • Haha
  • Gilla
Robin Lindberg och 3 till
  • Laddar…
M
J jocke31 skrev:
Vad handlar ni egentligen?Äter ni en massa färdigmat och halvfabrikat eller hur lyckas ni bränna så mycket pengar på käk? 🙂
Då vi har både gluten och laktosallergi hos flera av familjemedlemmarna så blir det dyrt.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Käka upp 400.000 per år är rätt saftigt om man är löntagare.
Merparten är nog dryck :D
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi lägger 14 i snitt på livsmedel senaste 6 månaderna och äta ute 24k snitt samma period

Totalt 38k
Dvs den som får högre räntor behöver bara dra ned på ute-ätandet och kan leva som vanligt i övrigt.

Inte konstigt att bostadspriserna står ganska still och att TS får myror i huvudet över att folk lever som vanligt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Dvs den som får högre räntor behöver bara dra ned på ute-ätandet och kan leva som vanligt i övrigt.

Inte konstigt att bostadspriserna står ganska still och att TS får myror i huvudet över att folk lever som vanligt.
Med mitt nuvarande lån skulle räntan behöva bli runt 28 procent innan jag måste börja fundera på mina utgifter. Skönt att ha marginaler.

Men här i city är det busy as usual skulle jag säga, inte bara jag mao
 
M Markarbetaren skrev:
Då vi har både gluten och laktosallergi hos flera av familjemedlemmarna så blir det dyrt.
Aha. Då förstår jag faktiskt. Speciellt glutenfria produkter är ju svindyra.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.