146 151 läst · 1 120 svar
146k läst
1,1k svar
Har folk inga lån?
Även många delar av Stockholms kommun är förorter. Kommungränserna är inte detsamma som innerstad/förortsgränser. Kommungränserna i Stockholm är tämligen slumpmässiga relativt stadsgränsen.S JockeEinarson skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Folk har lite olika definitioner här, men förort är väl något som ligger lite längre ifrån än tex Mälarhöjden och Bromma. Bromma är dock väldigt stort och delar av västra Bromma är väl kanske att betrakta som förort, men jag tror ingen anser att Alvik och Äppelviken är förortsboende.
Renoverare
· Uppsala
· 1 815 inlägg
Säkert. Poängen är att det inte har med kommungränsen att göra. Solna och Sundbyberg är egna kommuner, men knappast mer förort än Bromma, Hammarby sjöstad eller Liljeholmen för det.JanneJanne123 skrev:
Är det inte utanför eller innanför tullarna som är rättesnöret. Tyvärr på ett sätt. Delar av Solna, Sundbyberg och Bromma känns absolut som förortskaraktär.Henningelvis skrev:
Bromma är en förort precis som Hammarby Sjöstad, Rinkeby, Liljeholmen, Enskede eller Vällingby.
Allt utanför tullarna är förorter, eller egna städer i vissa fall.
Lite roligt - i Wikipediaartikeln om förort som begrepp så är det en bild från just Bromma…😀
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Förort
Allt utanför tullarna är förorter, eller egna städer i vissa fall.
Lite roligt - i Wikipediaartikeln om förort som begrepp så är det en bild från just Bromma…😀
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Förort
Stockholms yttersta förorter sitter väl mer eller mindre ihop med Uppsala i dagens läge.
Man brukar tala om förorter när jordbruk och skogsbruk och industri är satta på undantag medan de flesta pendlar till stan i arbete.
Man brukar tala om förorter när jordbruk och skogsbruk och industri är satta på undantag medan de flesta pendlar till stan i arbete.
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
Det är inte bara geografi utan tex är det ett miljonprojekt i misär eller är det en mysig trädgårdsstad
Fast det finns många fina områden, trädgårdsstäder, som inte ligger i Bromma.AndersMalmgren skrev:
Jag tycker det är synd att sthlm har sina tullar. Hade man expanderat staden från början i "närförort" istället för att slakta centrum (det gjordes väl på 60- och början på 70-talet så jag har aldrig sett tex gamla klara) så hade man fått en större stad med stadskänsla även utanför tullarna.
Tyvärr fortsätter man att bygga samma själlösa områden i "förorten" - även "närförort" som Hammarby Sjöstad och Sickla strand är ju deprimerande arkitektur, bara att de var dyra från början som gör att de inte känns som miljonprogramsområden. Även inom tullarna finns ju deprimerande arkitektur, kring DN skrapan, tors torn, tanto osv.
Givetvis är läget betydande, kan man på 10 minuter cykla till "centrum" så kan man ju komma bort från en deprimerande akitektur där man bor - så visst kan det vara en stor fördel att bo "centralt". Samtidigt, jag är till 90% där jag jobbar eller där jag bor så jag föredrar bo i en fin förort en en själlös närförort...
Jag menar att "staden Stockholm" inte är detsamma som den administrativa indelningen Stockholms kommun/stad. Men förvirrande såklart när kommunen kallas stad.N Nerre skrev:
Det finns förstås offficiellt sett inga städer längre, dessa försvann med kommunreformen 1971. Det som ofta kallas städer är de som hade stadsprivilegier innan 1971.
I Stockholms län är ”städerna” med denna definition:
Djursholm
Lidingö
Nacka
Norrtälje
Nynäshamn
Sigtuna
Solna
Stockholm
Sundbyberg
Södertälje
Vaxholm
Å andra sidan så tror jag att många anser att t ex Djursholm eller Nacka likaväl som Flemingsberg eller Järfälla är någon slags förorter till Stockholm, oavsett vilken kommun de tillhör/utgör. Speciellt för de som Inte bor i Stockholm. Och Bromma eller Vällingby.
Begreppet förort innebär inte någon kvalitetsstämpel (eller motsatsen) utan innebär mest att orten ligger nära en större stad och att många i området pendlar in till huvudorten. Vissa ställen är i princip förorter till flera städer, t ex Rönninge i Södra Stockholm som kan sägas vara förort till både Södertälje och Stockholm då folk pendlar till båda ”städerna”/huvudorterna. Samma sak med Knivsta, där många pendlar till Uppsala men många också till Stockholm.
Bromma är förstås en trädgårdsstad, till skillnad från t ex orterna på Järvafältet som har en helt annan karaktär
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Trädgårdsstad
Intressant är begreppet ”närförort” som är rätt svåravgränsat, de flesta Stockholmare räknar nog Gullmarsplan, Liljeholmen, Traneberg och Mälarhöjden som närförorter, kanske kan man räkna delar av Bromma som närförorter också, t ex Ålsten, Alvik och Smedslätten. Däremot knappast Blackeberg eller Södra Ängby.
Många som bor i Hammarby Sjöstad försöker desperat (och ganska skitnödigt) hävda att de bor på Södermalm (i stan) då stadsdelen hör dit organisatoriskt, men då stadsdelen ligger utanför tullarna så hävdar jag att de har fel. Södermalm är en ö och Skanstull och Danvikstull avgränsar innerstaden tydligt. Så jag hävdar bestämt att Hammarby Sjöstad är en närförort.
Lindhagen och Kristineberg samt Fredhäll är lite knepigare, de ligger ju utanför tullen ”Västertull” som låg där Fridhemsplan ligger nu, men de ligger ju på ln Kungsholmen. Välj själv om de är stadsdelar eller närförorter. Samma sak med Essingeöarna.
Hälsningar
(Gubbe som bott I såväl Kristineberg som i Bromma och Hammarby Sjöstad. Och på Södermalm på Bastugatan och Katarina Bangata och nu bor i förorten Saltsjö-Boo i Nacka.) 🙂
I Stockholms län är ”städerna” med denna definition:
Djursholm
Lidingö
Nacka
Norrtälje
Nynäshamn
Sigtuna
Solna
Stockholm
Sundbyberg
Södertälje
Vaxholm
Å andra sidan så tror jag att många anser att t ex Djursholm eller Nacka likaväl som Flemingsberg eller Järfälla är någon slags förorter till Stockholm, oavsett vilken kommun de tillhör/utgör. Speciellt för de som Inte bor i Stockholm. Och Bromma eller Vällingby.
Begreppet förort innebär inte någon kvalitetsstämpel (eller motsatsen) utan innebär mest att orten ligger nära en större stad och att många i området pendlar in till huvudorten. Vissa ställen är i princip förorter till flera städer, t ex Rönninge i Södra Stockholm som kan sägas vara förort till både Södertälje och Stockholm då folk pendlar till båda ”städerna”/huvudorterna. Samma sak med Knivsta, där många pendlar till Uppsala men många också till Stockholm.
Bromma är förstås en trädgårdsstad, till skillnad från t ex orterna på Järvafältet som har en helt annan karaktär
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Trädgårdsstad
Intressant är begreppet ”närförort” som är rätt svåravgränsat, de flesta Stockholmare räknar nog Gullmarsplan, Liljeholmen, Traneberg och Mälarhöjden som närförorter, kanske kan man räkna delar av Bromma som närförorter också, t ex Ålsten, Alvik och Smedslätten. Däremot knappast Blackeberg eller Södra Ängby.
Många som bor i Hammarby Sjöstad försöker desperat (och ganska skitnödigt) hävda att de bor på Södermalm (i stan) då stadsdelen hör dit organisatoriskt, men då stadsdelen ligger utanför tullarna så hävdar jag att de har fel. Södermalm är en ö och Skanstull och Danvikstull avgränsar innerstaden tydligt. Så jag hävdar bestämt att Hammarby Sjöstad är en närförort.
Lindhagen och Kristineberg samt Fredhäll är lite knepigare, de ligger ju utanför tullen ”Västertull” som låg där Fridhemsplan ligger nu, men de ligger ju på ln Kungsholmen. Välj själv om de är stadsdelar eller närförorter. Samma sak med Essingeöarna.
Hälsningar
(Gubbe som bott I såväl Kristineberg som i Bromma och Hammarby Sjöstad. Och på Södermalm på Bastugatan och Katarina Bangata och nu bor i förorten Saltsjö-Boo i Nacka.) 🙂
Redigerat:
Det är nog vanligt att folk blandar ihop "Stockholms stad" med "Storstockholm" eller "Stockholms innerstad"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Storstockholm
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholms_innerstad
https://sv.wikipedia.org/wiki/Storstockholm
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholms_innerstad
I och med att en stad växer får man acceptera att det som en gång var förort numera är centrum.
På tiden man gick när man skulle transportera sig var bara gamla stan (och kanske bara delar av den) "innerstaden" och allt utanför var knappt förorter.
Så är det inte längre. Centrum har växt.
Egentligen borde man kunna uttrycka centrum som en andel av befolkningen. Eller en radie från en tänkt mittpunkt. Och radien växer med bebyggelsen.
Fortsätter tillväxten så kommer urbaniseringen fortgå och storstäder växa. Och med fallande folkmängd framöver så tilltar konkurrensen mellan vilka storstäder som skall kunna överleva. Skall Stockholm överleva i konkurrensen så kommer Helsingfors att behöva bli en förort. Malmö blir det till Köpenhamn (och är nog delvis det). Oklar vad Göteborg blir förort till. Oslo är nog för långt bort och dör ut (Det blir som Kramfors idag).
Att då säga att Solna är en förort i likhet med Helsingfors blir inte riktigt seriöst.
(Hur skall Helsingfors kunna vara sovstad till Stockholm tänker någon. Tja, med hyperloop eller flygtransport så lär det gå. Med tillväxt kommer man ha råd).
På tiden man gick när man skulle transportera sig var bara gamla stan (och kanske bara delar av den) "innerstaden" och allt utanför var knappt förorter.
Så är det inte längre. Centrum har växt.
Egentligen borde man kunna uttrycka centrum som en andel av befolkningen. Eller en radie från en tänkt mittpunkt. Och radien växer med bebyggelsen.
Fortsätter tillväxten så kommer urbaniseringen fortgå och storstäder växa. Och med fallande folkmängd framöver så tilltar konkurrensen mellan vilka storstäder som skall kunna överleva. Skall Stockholm överleva i konkurrensen så kommer Helsingfors att behöva bli en förort. Malmö blir det till Köpenhamn (och är nog delvis det). Oklar vad Göteborg blir förort till. Oslo är nog för långt bort och dör ut (Det blir som Kramfors idag).
Att då säga att Solna är en förort i likhet med Helsingfors blir inte riktigt seriöst.
(Hur skall Helsingfors kunna vara sovstad till Stockholm tänker någon. Tja, med hyperloop eller flygtransport så lär det gå. Med tillväxt kommer man ha råd).