A
D Dilato skrev:
Jag kostade på mig en prenumeration och sa upp den direkt😉
[bild]
Urrk, nu gav du dem ännu mer skattepengar, det är nämligen antal betalande prenumeranter som bestämmer hur mycket bidrag de får!

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Svenskan är värda supporta. Det är DN man ska sky som pesten.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Finns ingen samhällsnytta med att ge de fattiga mindre skatt de har nästan ingen skatt idag. Där emot finns det enormt mycket att vinna på att minska skatten för de med hög marginalskatt då det ökar incitamentet att arbeta
Vem är det som inte jobbar så bra som han kan tänker du? En överläkare eller advokat... Eller mannen som sitter och röker på ett fik i en förort hela dagarna?

Jag tror advokaten, IT konsulten mfl redan jobbar tillräckligt många timmar per vecka. Om skatten är 45% eller 55% eller barnbidraget har ett tak på 3 barn eller 7 barn kommer inte spela nån roll tror jag...

Men den som går på 100% bidrag, för att det blir mindre pengar över om man tar ett jobb, betalar skatt, SL kort, lunch ute osv tror jag är den som ganska snart börjar jobba om bidragen sänks och skatten sänks.

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Vem är det som inte jobbar så bra som han kan tänker du? En överläkare eller advokat... Eller mannen som sitter och röker på ett fik i en förort hela dagarna?

Jag tror advokaten, IT konsulten mfl redan jobbar tillräckligt många timmar per vecka. Om skatten är 45% eller 55% eller barnbidraget har ett tak på 3 barn eller 7 barn kommer inte spela nån roll tror jag...

Men den som går på 100% bidrag, för att det blir mindre pengar över om man tar ett jobb, betalar skatt, SL kort, lunch ute osv tror jag är den som ganska snart börjar jobba om bidragen sänks och skatten sänks.
Självklart jobbat man mer målmedvetet om man vet att en lönehöjning faktiskt gör en real skillnad . Kan tom tänka mig man skulle få in mer skatt därför att folk skulle jobba mer

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
S Skopan skrev:
Varför behöver skatten för 40’-80’ sänkas, tänker du? Vi i det intervallet står väl inte och väger för- och nackdelar mellan att gå till jobbet eller till soc?
Absolut. Men samtidigt tänker jag att det är bättre sänka den skatten, det är i det intervallet det faktiskt är så att man får mer betalt för man utbildat sig. Upp till 40 kan man nog tjäna utan utbildning. Samhällsnyttan är att det ska löna sig att utbilda sig. Jag tror inte denna gruppen eller de som tjänar mer än detta kommer jobba mer om man får mer pengar i handen. Ska jag vara ärlig så tror jag inte de som tjänar över 30 heller har det incitamentet. De flesta som tjänar så de inte får bidrag och som klarar sig på lönen vill både höja sin lön och jobba fulltid. Så ur samhällsperspektiv är det de som går från arbetslöshet och bidrag till förvärvsarbetande jag tror har störst hävstång.

Sen ska man ha ett bra klimat för entreprenörer mm. Och det är nog de som tjänar halvbra som man kan motivera. Kommer man somsagt över tröskeln, startat ett företag med 200 anställda osv är nog risken större att man kan leva på att sälja bolaget och gå i pension, så snarare att det blir MINDRE arbete om man sänker skatten för de som "cashar ut" då de slutar jobba istället för att starta nytt företag.

Självklart jobbat man mer målmedvetet om man vet att en lönehöjning faktiskt gör en real skillnad . Kan tom tänka mig man skulle få in mer skatt därför att folk skulle jobba mer
Fast det är "lite" bra för samhället och rätt bra för individen, men framförallt för företaget. Men ofta finns andra incitament att göra ett bra jobb, i det man får mer att säga till om och kan avancera till roligare jobb.... Men för samhället tror jag det inte gör en jätteskillnad om du presterar 95% eller 110%.

Om en arbetslös som kostar 50.000 per månad går till att klara sig helt själv så kan man använda skatten från 2st Anders M till nåt vettigare. För det är nog så att all din skatt går åt till att betala för en arbetslös. Sen måste ju även dina barns skola, sjukvård, vägarna du hojar runt på osv betalas. Så, få bort en arbetslös kan du sänka din skatt rejält på sikt!

Eller, om vi nu inte räknar arbetsgivaravgift, säkert tar du bara ut lön upp till pensions och statligskattgränsen på ca 50.000 per månad och resten som utdelning. Arbetsgivaravgiften går ju faktiskt i stort till en försäkring även om du inte vill ha den... Så om du räknar skatten på din utdelning och skatten på lönen (efter arbetsgivaravgift) så misstänker jag att du betalar ca 25-30% i skatt. Om då då tar ut ca 50 i lön och 40 i utdelning så blir det ju bara 30.000 per månad i "skatt" vilket inte ens räcker till denne arbetslöse stackare... Än mindre till dina barns skolgång. Så kanske kan det ge ett incitament att arbeta mer, att betala iallafall för "sin" del av kakan?

Redigerat:
A
Ingen som tar mutor från de som de skall granska är värd att bry sig om eller slösa tid på.

De har dessutom samma ägare som slasket Aftonbladet, ingen jag vill ha det minsta att göra med.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Fast det är "lite" bra för samhället och rätt bra för individen, men framförallt för företaget. Men ofta finns andra incitament att göra ett bra jobb, i det man får mer att säga till om och kan avancera till roligare jobb.... Men för samhället tror jag det inte gör en jätteskillnad om du presterar 95% eller 110%.
Om de arbetande minskar sin produktion med 15 procentenheter, som du skriver, så kan folket konsumera 15% mindre. (Det som skall konsumeras måste också produceras).

Vill man här att offentlig sektor skall tillhandahålla lika mycket som idag så handlar det om minskad privat konsumtion på ca 30%.
Eller lite förenklat, en lönesänkning med 1/3.

Hur många vill ha en lönesänkning på 30%?

D daVinci skrev:
Om de arbetande minskar sin produktion med 15 procentenheter, som du skriver, så kan folket konsumera 15% mindre. (Det som skall konsumeras måste också produceras).

Vill man här att offentlig sektor skall tillhandahålla lika mycket som idag så handlar det om minskad privat konsumtion på ca 30%.
Eller lite förenklat, en lönesänkning med 1/3.

Hur många vill ha en lönesänkning på 30%?
Det går nog inte att generalisera att den ökade ansträngningen ger just samma produktionsökning i procent. Det kan ju vara andra kvaliteter som ökar. Kanske mer på lång sikt. Eller man kan höja priset på produkten, eller sin timdebitering.

Det är givetvis alltid bra att göra ett bättre jobb. Men jag tror ändå att skillnaden är störst för de som går på bidrag utan jobb. Tror även det finns en till negativ bit i det. Man blir utanför samhället, vilket gör att även ens barn osv hamnar utanför. Och kanske i kriminalitet osv.

Jag är helt emot "pomperipossaskatter", men jag är rätt övertygad om att för de flesta med löner över 50.000 så är inte några kronor extra efter skatt det som för det mesta driver arbetaren att göra ett bättre arbete. Jag tror heller inte alla flyttar utomlands. Är det sen en "bra affär" för den enskilde och företaget att sänka skatten? Givetvis. Men inte om det innebär att man måste på andra sidan låta folk vara arbetslösa och gå på bidrag.

mnils skrev:
Ingen som tar mutor från de som de skall granska är värd att bry sig om eller slösa tid på.

De har dessutom samma ägare som slasket Aftonbladet, ingen jag vill ha det minsta att göra med.
Vilka ska man läsa då? Riks, chang frick?

jag läser svd och fokus

P
J JohanLun skrev:
Arbetsgivaravgiften går ju faktiskt i stort till en försäkring
Sjukförsäkringen är inte en försäkring eftersom premien inte har speciellt stor koppling till vad försäkringen omfattar.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
S
P pmd skrev:
Det är nog en vinnande strategi. Att lova att "de rika" ska betala mer skatt tror jag får fler av "de fattiga" att rösta på den som ställer ut det löftet.

Det handlar dock inte om att de som är rika ska betala mer skatt, men det spelar ingen roll så länge en massa folk tror det. Se sista meningen i inlägg #696.
Ja, delvis pga den svaga korrelationen kan man undra om kanske de mest förmögna är ganska nöjda med nuvarande läge och använder sitt inflytande för att behålla det så. Vore jag en av dem skulle jag förstås trivas med att endast en liten del av skatterna hämtas från kapital och mest från skatt på arbete - inte minst från de som känner sig som ”temporarily embarrassed billionaires” pga att de har högre inkomst än de som de jämför sig med (tänker inte på någon speciell här). Samtidigt som dessa TEBs tror att de (nu eller inom kort) är på samma lag som miljardärerna, vilket skatterna klart försvårar.

obs: jag säger inget om vilken politik man bör föra.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
J JohanLun skrev:

Om en arbetslös som kostar 50.000 per månad går till att klara sig helt själv så kan man använda skatten från 2st Anders M till nåt vettigare. För det är nog så att all din skatt går åt till att betala för en arbetslös. Sen måste ju även dina barns skola, sjukvård, vägarna du hojar runt på osv betalas. Så, få bort en arbetslös kan du sänka din skatt rejält på sikt!

Eller, om vi nu inte räknar arbetsgivaravgift, säkert tar du bara ut lön upp till pensions och statligskattgränsen på ca 50.000 per månad och resten som utdelning. Arbetsgivaravgiften går ju faktiskt i stort till en försäkring även om du inte vill ha den... Så om du räknar skatten på din utdelning och skatten på lönen (efter arbetsgivaravgift) så misstänker jag att du betalar ca 25-30% i skatt. Om då då tar ut ca 50 i lön och 40 i utdelning så blir det ju bara 30.000 per månad i "skatt" vilket inte ens räcker till denne arbetslöse stackare... Än mindre till dina barns skolgång. Så kanske kan det ge ett incitament att arbeta mer, att betala iallafall för "sin" del av kakan?
Arbetsgivaravgiften är en skatt och är absolut en del av marginalskatten.

Varför, lite grann intresserad. Har haft DN gratis i flera år. Kul med lite annat perspektiv ibland men skriver dom bara skit då kanske det inte är värt att läsa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.