J JohanLun skrev:
Jag skulle säga att det är en möjliggörare att födas i ett land och en familj som kan hjälpa dig framåt. Men är man stendum så hjälper inte det, däremot är man rik som ett troll så behöver man inte vara smart utan kan segla på sin förmögenhet och andra som sköter den.

Om man är skitsmart men har usla förutsättningar går det väl att lyckas också men är mycket svårare.

Jag har observerat att det finns de i bekantskapskretsen som har någon med rätt kontakter och det underlättar otroligt när de ska "gå vidare" med finansiering etc om någon med ett känt namn och känd historia är med i styrelsen och hjälper till med rätt kontakter. Har själv ingen sådan i min egen släkt tyvärr.

Genetiken har givetvis en viss betydelse, alla kan inte bli nobelpristagare, sprinters eller fotbollsspelare i världsklass. Men yrkesmässigt kan rätt medelmåttiga personer lyckas rätt bra om de får bra förutsättningar.

Så, visst, genetiken har betydelse. Men man ska absolut inte intala sig att alla som inte har föräldrar som är entreprenörer eller rika som troll är korkade. Det finns massor med skitsmarta personer som inte blivit rika utan ägnat sitt liv åt andra saker.

Anders, ang detta med skatter och rikedom. Jag tror sverige är extremt bra för de extremt rika. Dvs för de som startar företag och vill vidare eller de som har högkvalificerade jobb är vi inte speciellt bra. Där är nog USA och endel andra länder mycket bättre. Min gissning är att varken du eller jag eller nån annan i denna tråden kommer nå till den nivån där sverige har ett väldigt bra skatteklimat. Jag tror det viktiga är att jobba "nedåt", dvs att alla ska tjäna mer på att jobba än att "sitta på bänken" - och att det hela tiden ska vara en liten vinning att göra lite till, att starta företag osv. Men om man måste äga en miljard eller vara ett bolag med miljardomsättning för att kvala in så kommer det inte skapa nya företag utan bara större klyftor. Och Anders, jag tror du står på fel sida "klyftan" för att tjäna på hur vi har det nu. Skatterna behöver vara lägre för de med "lägre" inkomster. Där räknar jag framförallt de som har inga eller extremt låga inkomster, men även normala kvalificerade jobb med 40-80.000 per månad.
Finns ingen samhällsnytta med att ge de fattiga mindre skatt de har nästan ingen skatt idag. Där emot finns det enormt mycket att vinna på att minska skatten för de med hög marginalskatt då det ökar incitamentet att arbeta

Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Finns ingen samhällsnytta med att ge de fattiga mindre skatt de har nästan ingen skatt idag. Där emot finns det enormt mycket att vinna på att minska skatten för de med hög marginalskatt då det ökar incitamentet att arbeta
Men du jobbar ju och sliter trots att du tjänar mer än 300 000:- i månaden… vad motiverar dig?

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
engs
Att öka skillnaden mellan lönearbete och bidrag för de med lägst lön tror jag skulle ge stor skillnad. Dvs främst i minskade bidragsutbetalningar.

Görs enklast med ökat grundavdrag så det tillkommer alla. Samt att man då ändå får kraftigare lutning på progressiviteten i skattesystemet, utan att höja skatten för de som tjänar mer. Vilket borde göra det enklare genomföra långsiktigt oavsett partifärg i regeringen.

Edit: Att ta ut skatt alls på vad som anses vara under existensminimum är oavsett helt galet. Vet ej vad det ligger på men nånstans där bör gränsen för att börja betala skatt vara.

• Gilla
GlennB och 7 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Skatterna behöver vara lägre för de med "lägre" inkomster. Där räknar jag framförallt de som har inga eller extremt låga inkomster, men även normala kvalificerade jobb med 40-80.000 per månad.
Varför behöver skatten för 40’-80’ sänkas, tänker du? Vi i det intervallet står väl inte och väger för- och nackdelar mellan att gå till jobbet eller till soc?

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
I ulvsunda skulle jag ha råd med två hus för ett i riktiga Bromma
Och då får väl en husköpare fråga sig om det är värt så mycket för läget i Bromma.

(Nu bor jag i en förort och trivs utmärkt här, så för mig skulle en flytt till Bromma bli en försämring, med största sannolikhet).

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Knappast genetik, de rikas barn behöver inte vara smartare för att lyckas, det går uppenbart bra för dem ändå…
Den genetiska konfigurationen är det som mest påverkar våra beteenden, så det är inte orimligt att den spelar roll även i detta sammanhang.

Redigerat:
engs engs skrev:
Att öka skillnaden mellan lönearbete och bidrag för de med lägst lön tror jag skulle ge stor skillnad. Dvs främst i minskade bidragsutbetalningar.
Ja, tittar man på data över OECD så är det skatt uttagen för "välfärd" som är det som hämmar tillväxten mest.
Vill man ha tillväxt i landet så är det en minskning av offentligt finansierad välfärd som är det viktigaste att göra. Sedan kan man notera att i Europa har man gjort precis tvärtom. Och ökat offentligt finansierad välfärd. Och hankar sig fram knappt över stagnation.

engs engs skrev:
Görs enklast med ökat grundavdrag så det tillkommer alla. Samt att man då ändå får kraftigare lutning på progressiviteten i skattesystemet, utan att höja skatten för de som tjänar mer. Vilket borde göra det enklare genomföra långsiktigt oavsett partifärg i regeringen.
Det går att göra om skattekvoten inte är alltför hög. Men om den är 50% som den var i Sverige 1990 så fungerar inte det. Då måste staten ta mycket av alla.

Om jag inte missminner mig så tas bara 2% av den federala skatten i USA ut av den halva av befolkningen som har lägsta inkomsterna. Och 98% av den övre halvan. Men den är ju inte så hög.
engs engs skrev:
Edit: Att ta ut skatt alls på vad som anses vara under existensminimum är oavsett helt galet. Vet ej vad det ligger på men nånstans där bör gränsen för att börja betala skatt vara.
Punktskatter (som moms) tas ut av vem som helst. Och moms är ganska mycket av skatteintäkterna i Sverige.

Den mest skadliga skatten för tillväxt är dock kapitalbeskattning. Den sänker lönsamheten och därmed tillväxten. Idealt bör kapitalskatten vara 0% för att vi skall få det bättre över tiden.

D daVinci skrev:
Punktskatter (som moms)
Moms är knappast en punktskatt.

P
S sjoberga skrev:
Nej, det är märkligt att det inte biter att vi redan ligger i världstopp på inkomstbeskattning, det är väl just Danmark och något land till som ligger högre. Modellen är liksom körd in i extremen och återvändsgränden, ändå är det fortfarande vad politiker på vänstersidan riktar in sin retorik på för att finansiera det offentliga.
Det är nog en vinnande strategi. Att lova att "de rika" ska betala mer skatt tror jag får fler av "de fattiga" att rösta på den som ställer ut det löftet.

Det handlar dock inte om att de som är rika ska betala mer skatt, men det spelar ingen roll så länge en massa folk tror det. Se sista meningen i inlägg #696.

• Gilla
stugfar
  • Laddar…
P
mnils skrev:
Jag har inga problem med politiker på vänstersidan, det är helt normalt att det finns folk som alltid har fel, problemet jag har är med politikerna på högersidan, måste de vara så fruktansvärt usla och ryggradslösa?
"Högersidan" (om du menar regeringspartierna) är beroende av ett populistparti för att hålla sig vid makten. Det kan nog förklara mycket av uselheten och ryggradslösheten.

• Älska
kashieda
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Så, visst, genetiken har betydelse. Men man ska absolut inte intala sig att alla som inte har föräldrar som är entreprenörer eller rika som troll är korkade. Det finns massor med skitsmarta personer som inte blivit rika utan ägnat sitt liv åt andra saker.
Det är knappast så att en människa antingen är smart eller dum. Det går heller inte att beskriva dessa egenskaper på en linjär skala. En framgångsrik entreprenör har inte automatiskt förutsättningar att bli en framgångsrik fysiker, och tvärtom.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
mnils skrev:
Paywallad skattepengdiar media...
Jag kostade på mig en prenumeration och sa upp den direkt😉
Skärmdump visar aktiv prenumeration för SvD digital premium, prisinformation och avslutsdatum för erbjudandet.

D Dilato skrev:
Livsfarligt. Nu kommer du få post, mail och telefonsamtal till döddagar.

D Dilato skrev:
Med Readly får du Svenskan, Aftonbladet, Expressen och dryga 7000 andra tidningar och magasin för 119:- i månaden. Rekommenderas! Och nej, jag har, vad jag vet, inga aktier i bolaget...

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Livsfarligt. Nu kommer du få post, mail och telefonsamtal till döddagar.
Haha, jag har GP,
Bild av logotyper för svenska tidningar och Stampen Media.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DN+allt
Expressen premium
Logotyper från olika svenska tidningar i olika färger och typsnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och SVD på sådana erbjudanden, jag har inte betalt fullt på flera år.
Ofta kostar det 9 kronor per månad eller mindre.

Dom ringer men jag blockar numren allt eftersom, till slut har dom inga nummer att ringa från som kommer fram.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.