Det är väl snarare tvärt om? Traditionellt sett är det mest inavel i samhällets toppskikt där man håller sig inom sin lilla krets...

• Gilla
Markarbetaren och 3 till
  • Laddar…
A
Eftersom tråden numera handlar om skatter så kommer här ett relevant inlägg:

Ny forskning: Sänkta skatter ökar statskassan – ”Men fakta biter inte”

Sänkta marginalskatter ger klirr i statskassan, visar en ny dansk utredning. Anledningen är att vi fram till i dag kraftigt har underskattat hur skatterna påverkar vårt beteende. Men det är fakta som inte biter i Sverige, menar skatteforskaren Åsa Hansson. ”Det är faktiskt upprörande”, säger hon till TN.

• Gilla
J Vos och 8 till
  • Laddar…
mnils skrev:
Eftersom tråden numera handlar om skatter så kommer här ett relevant inlägg:

Ny forskning: Sänkta skatter ökar statskassan – ”Men fakta biter inte”​

Sänkta marginalskatter ger klirr i statskassan, visar en ny dansk utredning. Anledningen är att vi fram till i dag kraftigt har underskattat hur skatterna påverkar vårt beteende. Men det är fakta som inte biter i Sverige, menar skatteforskaren Åsa Hansson. ”Det är faktiskt upprörande”, säger hon till TN.
Nej, det är märkligt att det inte biter att vi redan ligger i världstopp på inkomstbeskattning, det är väl just Danmark och något land till som ligger högre. Modellen är liksom körd in i extremen och återvändsgränden, ändå är det fortfarande vad politiker på vänstersidan riktar in sin retorik på för att finansiera det offentliga.

Samtidigt som de ekonomiska ojämlikheterna rusat iväg de senaste 20 åren ändå av helt andra orsaker än utebliven beskattning på arbete.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Knappast genetik, de rikas barn behöver inte vara smartare för att lyckas, det går uppenbart bra för dem ändå…
Du har delvis rätt. I en studie med adoptivbarn så visar det sig att deras förmögenhet korrelerar mycket bättre med deras adoptivföräldrar än deras biologiska föräldrar. Studien säger att genetiken har mindre betydelse än allt annat tillsammans, men det betyder ju inte att genetik inte har stor betydelse.

Nissens
S Skopan skrev:
Du har delvis rätt. I en studie med adoptivbarn så visar det sig att deras förmögenhet korrelerar mycket bättre med deras adoptivföräldrar än deras biologiska föräldrar. Studien säger att genetiken har mindre betydelse än allt annat tillsammans, men det betyder ju inte att genetik inte har stor betydelse.
Åtminstone vill de själva tro att det är genetik. Men det finns mängder med intelligenta människor som inte lyckats eftersom de inte haft de miljömässiga förutsättningarna att lyckas.

Jag TROR att genetik speler en mindre roll än vad de flesta TROR. ☺️

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S
@Skopan för att vara petig handlar nog den studien om ärftlighet, inte genetik. Vilket, besvärligt nog, inte är samma sak.

Sociala faktorer ligger närmast till hands skulle jag säga.

Värt att notera i sammanhanget, är att inkomst och förmögenhet uppvisar endast ett svagt samband (USA-forskning men tror det gäller här med).

Nissens Nissens skrev:
Åtminstone vill de själva tro att det är genetik. Men det finns mängder med intelligenta människor som inte lyckats eftersom de inte haft de miljömässiga förutsättningarna att lyckas.

Jag TROR att genetik speler en mindre roll än vad de flesta TROR. ☺️
Ja, det finns intressanta studier som visar på att vi människor gärna överskattar betydelsen som våra egna förmågor haft i vår ev. framgång.
Man tar ett sällskapsspel som kräver lite list, låter vissa slumpvalda få en tydlig fördel i starten (två tärningar, fler kort, etc.), sen ser man på utfallet att den grupp som som fick fördelen naturligtvis också fick bättre resultat.
Men när man sen ber dom som hade fördelen att uppskatta vad som haft störst betydelse för framgången, fördelen vid start eller de taktiska beslut som togs under spelets gång, vad svarar dom då? Jo, då tror vi att startfördelen snabbt blev utraderad och att det är besluten under resten av spelet som tog oss till seger. Så funkar vårt psyke.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
S stugfar skrev:
@Skopan för att vara petig handlar nog den studien om ärftlighet, inte genetik. Vilket, besvärligt nog, inte är samma sak.
Så då är frågan vad som har mest betydelse för rikemansbarnen "arv eller miljö eller arv?"? Skämt åsido, tack för påpekandet, det var inte bara slarv - jag har även dålig koll på skillnaden.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Jag är barn till två företagare och är själv företagare. Är ju såklart en kombo av miljö och arv

A
S sjoberga skrev:
Nej, det är märkligt att det inte biter att vi redan ligger i världstopp på inkomstbeskattning, det är väl just Danmark och något land till som ligger högre. Modellen är liksom körd in i extremen och återvändsgränden, ändå är det fortfarande vad politiker på vänstersidan riktar in sin retorik på för att finansiera det offentliga.
Jag har inga problem med politiker på vänstersidan, det är helt normalt att det finns folk som alltid har fel, problemet jag har är med politikerna på högersidan, måste de vara så fruktansvärt usla och ryggradslösa?

• Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag är barn till två företagare och är själv företagare. Är ju såklart en kombo av miljö och arv
Kanske, kanske inte. Sånt kan inte avgöras för en enskild individ/familj. Men det är ju alltid kul att gissa.

mnils skrev:
Jag har inga problem med politiker på vänstersidan, det är helt normalt att det finns folk som alltid har fel, problemet jag har är med politikerna på högersidan, måste de vara så fruktansvärt usla och ryggradslösa?
Angående dålig vänster, bra ledare från idag

https://www.svd.se/a/3EdlJA/magdalena-anderssons

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Angående dålig vänster, bra ledare från idag

[länk]
Paywallad skattepengdiar media...

• Haha
kashieda
  • Laddar…
mnils skrev:
Paywallad skattepengdiar media...
Visst får man citera en liten del?

Det är en textsnutt, inte en bild. Beskriver besvikelse över politiskt uttalande utan konkreta förslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
GlennB och 6 till
  • Laddar…
Jag skulle säga att det är en möjliggörare att födas i ett land och en familj som kan hjälpa dig framåt. Men är man stendum så hjälper inte det, däremot är man rik som ett troll så behöver man inte vara smart utan kan segla på sin förmögenhet och andra som sköter den.

Om man är skitsmart men har usla förutsättningar går det väl att lyckas också men är mycket svårare.

Jag har observerat att det finns de i bekantskapskretsen som har någon med rätt kontakter och det underlättar otroligt när de ska "gå vidare" med finansiering etc om någon med ett känt namn och känd historia är med i styrelsen och hjälper till med rätt kontakter. Har själv ingen sådan i min egen släkt tyvärr.

Genetiken har givetvis en viss betydelse, alla kan inte bli nobelpristagare, sprinters eller fotbollsspelare i världsklass. Men yrkesmässigt kan rätt medelmåttiga personer lyckas rätt bra om de får bra förutsättningar.

Så, visst, genetiken har betydelse. Men man ska absolut inte intala sig att alla som inte har föräldrar som är entreprenörer eller rika som troll är korkade. Det finns massor med skitsmarta personer som inte blivit rika utan ägnat sitt liv åt andra saker.

Anders, ang detta med skatter och rikedom. Jag tror sverige är extremt bra för de extremt rika. Dvs för de som startar företag och vill vidare eller de som har högkvalificerade jobb är vi inte speciellt bra. Där är nog USA och endel andra länder mycket bättre. Min gissning är att varken du eller jag eller nån annan i denna tråden kommer nå till den nivån där sverige har ett väldigt bra skatteklimat. Jag tror det viktiga är att jobba "nedåt", dvs att alla ska tjäna mer på att jobba än att "sitta på bänken" - och att det hela tiden ska vara en liten vinning att göra lite till, att starta företag osv. Men om man måste äga en miljard eller vara ett bolag med miljardomsättning för att kvala in så kommer det inte skapa nya företag utan bara större klyftor. Och Anders, jag tror du står på fel sida "klyftan" för att tjäna på hur vi har det nu. Skatterna behöver vara lägre för de med "lägre" inkomster. Där räknar jag framförallt de som har inga eller extremt låga inkomster, men även normala kvalificerade jobb med 40-80.000 per månad.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.