T TommyC skrev:
Jag tänkte på delar av sjukvården som jag med min begränsade insyn tycker lyckas ganska bra men det var ju inte riktigt så jag skrev så jag håller i det stora hela med dig. Vi har alldeles för många myndigheter och andra skattefinansierade organisationer som bara fungerar som vuxendagis utan någon synbar nytta för oss skattebetalare.
Folk dör i vårdköer och symptom upptäcks för sent så jag vet inte om jag håller med dig :/

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Det finns delar av sjukvården som fungerar väl. Tyvärr finns även motsatsen.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
G
S sjoberga skrev:
Våra demokratiska institutioner får bestämma vad som ska gälla. Jag har en tydlig åsikt om vad jag tycker är rätt och etiskt korrekt och argumenterar om varför, flera i tråden har anfört andra åsikter!
Och? Demokrati betyder inte att man ska följa Louis Blanc/Karl Mark princip, inte heller att majoriteten besämmer över minoriteten, du vet fem vargar och ett lamm röstar om middagen. Tex äganderätten i en demokrati https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...grundlagsskydd-for-aganderatten-och_ge02k244/

Klart man ska betala skatt i något förhållande till sin förmåga men vem definierar förmågan? Morgan Johansson ? Margot Wallström? Povel Johansson?

G OMathson skrev:
inte heller att majoriteten besämmer över minoriteten
Inte?

Demokrati; majoritetens tyranni

G OMathson skrev:
Och? Demokrati betyder inte att man ska följa Louis Blanc/Karl Mark princip, inte heller att majoriteten besämmer över minoriteten, du vet fem vargar och ett lamm röstar om middagen. Tex äganderätten i en demokrati [länk]

Klart man ska betala skatt i något förhållande till sin förmåga men vem definierar förmågan? Morgan Johansson ? Margot Wallström? Povel Johansson?
Förmågan utgörs av de tillgångar man har makt att dela med sig av. Oavsett om de tjänats in genom arbete eller kapitalförvaltning senaste året, ärvts 30 år tillbaka eller är resultatet av ett lyckat företagande genom 15 år. Det är väl ändå ganska rättframt och lättdefinierat?

Jag tycker det är intressant att Marx och Nordkorea dyker upp när man diskuterar att gå från 100% individuell makt till snäppet mindre än 100%. Lite sådär fundamentalistiskt försvar av kapitalkoncentrationen hos allt färre med stora överdrifter.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
G
Alfredo Alfredo skrev:
Inte?
Nej!

S sjoberga skrev:
Våra åsikter går i sär i huruvida det verkligen är svart och vitt och 100-0, jag tänker att det handlar om att skapa stabilitetsreglerande faktorer bara en liten bit bort från 100% individuell makt över tillgångar skapade i ett samhälle som försett individen med förutsättningar att åstadkomma det. Kanske till och med att det räcker att genomföra det när individen ändå lämnar över makten över tillgångarna på ett naturligt sätt.

Och ja, snålåkandet som rika gör på arbetande människor är ett problem i dagens system. Det är ganska hårresande att tro att man skapat tillgångar i ett individuellt vakuum, ungefär lika hårresande som att tro att tillräckligt företagande och innovation uppstår utan ekonomiska drivkrafter för individen. Men det handlar inte om 100-0 eller 0-100. Oproportionerligt mycket skatt tas ut på aktivt företagande och aktivt arbete.
Jag hävdar att precis allt och då menar jag verkligen allt, helt svart eller vitt, som har med innovation och utveckling att göra och därmed skapar riktiga arbetstillfällen och därmed välstånd för den stora massan, har sin grund i individer som haft som drivkraft att skapa något och i den drivkraften är ekonomiska incitament en grundläggande parameter. ALLT annat tjafs är just tjafs. Jag får en känsla av att du inte tar ansvar för några anställda, att du aldrig riskerat hela din tillvaro inklusive belånat huset till taknocken för att skapa företag. Har man inte gjort det så tycker jag att ditt resonemang är skrattretande, ja, just tjafs! Nu är jag verkligen klar med dina fantasier om hur du ska gröpa ur incitamenten dör företagande. Skapa företag, ta risken själv men dela hela vinsten, varsågod, testa vet jag!

• Gilla
J Vos och 3 till
  • Laddar…
S JockeEinarson skrev:
Jag hävdar att precis allt och då menar jag verkligen allt, helt svart eller vitt, som har med innovation och utveckling att göra och därmed skapar riktiga arbetstillfällen och därmed välstånd för den stora massan, har sin grund i individer som haft som drivkraft att skapa något och i den drivkraften är ekonomiska incitament en grundläggande parameter. ALLT annat tjafs är just tjafs. Jag får en känsla av att du inte tar ansvar för några anställda, att du aldrig riskerat hela din tillvaro inklusive belånat huset till taknocken för att skapa företag. Har man inte gjort det så tycker jag att ditt resonemang är skrattretande, ja, just tjafs! Nu är jag verkligen klar med dina fantasier om hur du ska gröpa ur incitamenten dör företagande. Skapa företag, ta risken själv men dela hela vinsten, varsågod, testa vet jag!
Och där kom lite fler fåniga halmgubbar. Men okej låt det stanna där, trots att jag i mitt inlägg just precis höll med dig om att ekonomiska drivkrafter är en grundläggande förutsättning. Ihop med några till som alla måste finnas på plats.

sysmali
S sjoberga skrev:
Och där kom lite fler fåniga halmgubbar. Men okej låt det stanna där, trots att jag i mitt inlägg just precis höll med dig om att ekonomiska drivkrafter är en grundläggande förutsättning. Ihop med några till som alla måste finnas på plats.
Jag är egen företagare sedan ett par år. Har två anställda. Går hyfsat nu - ska anställa en till om jag hittar rätt person.

Exakt varför och på vilket sätt vill du beskatta mig/mitt företag annorlunda?

Har jag förstått dig korrekt att du vill beskatta mig hårdare om jag lyckas göra en vinst på t.ex. 2 miljoner/år?

(jag tycker att jag betalar höga skatter redan nu)

• Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Fast många stora vetenskapsmän har och andra sidan varit ekonomiskt oberoende och skapat tex stora delar av matematiken som ren hobby för de inte hade något bättre att sysselsätta sig med, så ganska stora värden för civilisationen som skapats utan ekonomisk vinning som mål.

Liknande tendenser finns idag, tex open source som utgör en extremt stor och viktig del av modern mjukvaruutveckling

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Jag är egen företagare sedan ett par år. Har två anställda. Går hyfsat nu - ska anställa en till om jag hittar rätt person.

Exakt varför och på vilket sätt vill du beskatta mig/mitt företag annorlunda?

Har jag förstått dig korrekt att du vill beskatta mig hårdare om jag lyckas göra en vinst på t.ex. 2 miljoner/år?

(jag tycker att jag betalar höga skatter redan nu)
Nej, jag tycker du redan betalar för höga skatter på totalen redan nu på företagandet, på arbete har jag anfört sänkta skatter så att vi tar ned oss från den absoluta världstoppen. Så du har inte förstått korrekt. Jag tycker vi ska växla våra extrema skatter på arbete och inkomster mot en liten stabiliseringsfaktor på tillgångssidan för att motverka en av vår tids stora ödesfrågor, kapitalkoncentrationen.

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
När jag såg denna bild tänkte jag på Sjöbergas inlägg…
Humoristiskt meme med Gollum från "Sagan om Ringen" om lön och skatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
S sjoberga skrev:
jag i mitt inlägg just precis höll med dig om att ekonomiska drivkrafter är en grundläggande förutsättning. Ihop med några till som alla måste finnas på plats.
Då kanske du håller med om att desto hårdare vinstbeskattning (och andra regleringar som hindrar) desto lägre tillväxt.
Empiri (dvs mätdata för OECD-länderna) visar att det är så. Högre skattekvot ger lägre tillväxt. Ett närmast förvånansvärt tydligt samband. Speciellt starkt är det för skatt som tas in för omfördelning. Och då lär kausaliteten snarare gäller för effekterna av utbetalningarna.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Aktier borde inte räknas dit. En aktie är ett bevis på delägande i ett bolag. Det är inte riktigt samma sak som fastigheter, ädelmetaller och råvaror (som t.ex. skog)
Sina fastigheter kan man ju välja att äga privat eller i bolagsform så om det blir lönsamt äger jag nog skogen i bolag.

Belåning kan vara nödvändigt vid köp av bostad. Jag för min del anser att det är väldigt skönt att äga sitt boende lånefritt och ha möjlighet att lämna något av bestående värde till kommande generationer och är därför en stark förespråkare av amortering, kontant betalda renoveringar samt bilköp.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.