P
Alfredo Alfredo skrev:
Inte?
Nej, demokrati betyder att folket bestämmer. Det betyder inte att en del av folket ska förtrycka en annan del. Den förtryckta delen får då inte delta i folkstyret, vilket den definitionsmässigt ska göra.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
P
A ajn82 skrev:
Fast många stora vetenskapsmän har och andra sidan varit ekonomiskt oberoende och skapat tex stora delar av matematiken som ren hobby för de inte hade något bättre att sysselsätta sig med, så ganska stora värden för civilisationen som skapats utan ekonomisk vinning som mål.

Liknande tendenser finns idag, tex open source som utgör en extremt stor och viktig del av modern mjukvaruutveckling
De blev knappast ekonomiskt oberoende genom gudomligt ingripande. Någon (antingen de själva eller en mecenat) lyckades mycket bra ekonomiskt vilket gav dessa stora vetenskapsmän chansen att briljera.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
P pmd skrev:
De blev knappast ekonomiskt oberoende genom gudomligt ingripande. Någon (antingen de själva eller en mecenat) lyckades mycket bra ekonomiskt vilket gav dessa stora vetenskapsmän chansen att briljera.
Poängen var mer att det finns andra drivkrafter än ekonomisk vinning, men man kan också fundera på hur samhället hade det ut om vi redan på den tiden hade gett alla utbildning osv, hur mycket längre hade vi kommit istället för att vara beroende av top 1%S nycker och hobbies.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Jag har inte fått vara med och förhandla om kontraktet.
Precis som med svenska kyrkan så föds man in i svenska staten om ens föräldrar är medlemmar.

Svenska kyrkan utträdde jag ur jag så fort jag hade chansen (myndig), men det är inte lika lätt att lämna svenska staten.

Det fick inga omedelbara konsekvenser att lämna svenska kyrkan, men på lång sikt har jag sparat rätt mycket pengar på att inte betala dess medlemsavgift.

Det går inte att utträda ur svenska staten utan att vara medlem i en annan stat. Vi har alltså religionsfrihet, i vilket det ingår att inte ha någon religion alls, men inte statsfrihet.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vi har alltså religionsfrihet, i vilket det ingår att inte ha någon religion alls, men inte statsfrihet.
Byta stat är du fri att göra om någon vill ha dig. Eller vill du vara helt utan stat, pss som du är utan kyrka. Jag har lite svårt att se hur det skulle fungera.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
G
S sjoberga skrev:
Att beskatta efter förmåga som utgörs av hur mycket tillgångar man har makt att dela med sig av, inte stenhårt på derivatan av tillgångarna som idag. Skattebasen blir tillgångarnas värde, som man skapat med förutsättningar givet av ett samhälle, som man då exempelvis får dela med sig i någon liten grad av vid sitt frånfälle - som i den arvsskatt de flesta länder använder för ändamålet.
Och som de flesta länder, ingen reavinstskatt? Det är helt sjuk hur dyrt i skatt det är att flytta bara för att vi har haft ett pyramidspel i bostäder!
De riktigt rika kommer aldrig betala någon arvskatt, finns alltid kryphål.
 
P
S sjoberga skrev:
[länk]
De rikas barn blir rika eftersom de har föräldrar som för sina ideal om företagande och entreprenörskap vidare. Och kanske för att de ärver bolag, men om de inte förvaltar de ärvda bolagen väl så går det åt pipsvängen med dem.

Det svenska skolsystemet lär inte i någon större utrsträckning ut entreprenörskap eller vikten av att det finns bra företagare i landet. Vetefan vad den lär ut alls, förresten. Det är därför som de fattigare blir allt fattigare.

Det gället alltså att välja sina föräldrar väl eftersom staten inte gör ett jota för att kompensera dem som har valt dåliga föräldrar.
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Om du vill vara solidarisk med alkoholister så borde du nog föregå med gott exempel och bli nykterist.

Men, vänta ett tag! Det kanske är feltänkt? Om du istället köper massor av alkohol till Systembolagets höga priser bidrar du ju med mycket pengar till både den statliga anti-alkoholpropagandan och till den sjukvård som alkoholister behöver. Det kanske alltså är mer solidariskt att bli alkoholist själv?
Jag är nog nästintill nykterist….men att visa omsorg om andra är inte korrelerande till alkoholkonsumtionen.
 
P
A ajn82 skrev:
Poängen var mer att det finns andra drivkrafter än ekonomisk vinning,
Jag är helt enig om det. Ekonomisk vinning har inte varit någon större drivkraft för mig. Tyvärr har jag trots det inte kommit med några stora vetenskapliga landvinningar.
A ajn82 skrev:
men man kan också fundera på hur samhället hade det ut om vi redan på den tiden hade gett alla utbildning osv, hur mycket längre hade vi kommit istället för att vara beroende av top 1%S nycker och hobbies.
Ännu bättre är att fundera på hur vi kan se till att så görs i den omedelbara och avlägsna framtiden.
Något som alla bör ta till sig är att det finns en positiv korrelation mellan samhälleliga framsteg och utbildning för flickor/kvinnor.

Se alltså till att donera pengar till flickskolor och universitetsutbildning för kvinnor i Afghanistan …
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
Byta stat är du fri att göra om någon vill ha dig. Eller vill du vara helt utan stat, pss som du är utan kyrka. Jag har lite svårt att se hur det skulle fungera.
Ja, jag skrev ju det. Det går inte att utträda ur svenska staten utan att vara medlem i en annan stat.

Som svenska staten är organiserad (som de flesta andra stater) nu så är det nog lite svårt att inte tillhöra en stat, men det är bara för att alla är så indoktrinerade till att man måste vara medlem i en stat.
 
  • Wow
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Stora delar? Finns det siffror på det?
Nja, jag kanske överdrev lite, men Nya Zeeland, Australien, Sydafrika och några till vet jag.
Nya Zeeland är helt fritt.
Australien behöver du licens men den är gratis, och du betalar alkoholskatt på det du bränner själv och konsumerat själv men får kvittas det mot inkomstskatt om jag fattat det rätt.
 
P
Mitt incitament att flytta från Sverige minskade lite grann med det beskedet. I Sydafrika vill ingen vettig människa bo, och Australien är lite politiskt konstigt. Nya Zeeland verkar dock trevligt, och vädret här i Mälardalen har gett mig stor lust att flytta.

Lite långt att resa för att fira jul med släkten, dock.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
du betalar alkoholskatt på det du bränner själv och konsumerat själv
Undrar hur de kontrollerar att man redovisar korrekt? 🤔
 
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Så hade jag det ett tag när jag pluggade. Marginaleffekt på ca 105 procent. Råkade jag tjäna en tusenlapp brutto för mycket gav det mig 50 kronor mindre netto i handen... Arbetslusten för arbete med vanlig lön var tämligen begränsad...
Jo, men det är ett medvetet skapat incitament man vill skapa för att människor som bedriver heltidsstudier ska göra det på heltid och få ut sin examen på utsatt tid. Jag vill minnas att problemet mer var att gränserna var så lågt satta att man inte ens kunde jobba fullt under icke-terminstider. (Student på 90-talet)

Sen att vissa utbildningars heltidsstudier är så lågt kravsatta att man slinker igenom även med låg närvaro är en annan typ av problem.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
S sjoberga skrev:
Jo, men det är ett medvetet skapat incitament man vill skapa för att människor som bedriver heltidsstudier ska göra det på heltid och få ut sin examen på utsatt tid. Jag vill minnas att problemet mer var att gränserna var så lågt satta att man inte ens kunde jobba fullt under icke-terminstider. (Student på 90-talet)

Sen att vissa utbildningars heltidsstudier är så lågt kravsatta att man slinker igenom även med låg närvaro är en annan typ av problem.
Precis, hade själv problem med ett sommarjobb där lönen betalades ut en månad i efterskott, så allt räknades till höstens inkomsttak, så fick sluta en vecka tidigare för att inte gå back
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.