Fick ett samtal idag från nån arbetsledare som hade åkt hem till oss för att se med egna ögon.

Han sa att en lastbil (större än den som kom tidigare) nog skulle kunna backa in och ta upp makadamet med nån skopa som var installerad.

Riktigt trevligt prick, sa att vi naturligtvis fixar till problemet 👍

Får väl återkomma i ärendet.

Tack för alla kommentarer och engagemang i tråden

• Gilla
mfalkvidd och 13 till
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Jag förstår precis hur de fungerar, de är bara ruskigt ovanliga på mina breddgrader. Här finns det en lastmaskin i varje gathörn istället...
Lastmaskin är inte att förakta och betydligt effektivare å snabbare än kranbil

M marcusberggren76 skrev:
Lastmaskin är inte att förakta och betydligt effektivare å snabbare än kranbil
Javisst, men ibland kan det vara jobbigt att knöla in en L120 på tomten 😅

D dilemma skrev:
Vad du tror spelar nog inte så stor roll så länge du inte anger varför, det hjälper liksom inte.
Så här - du betalar för ett schyssta Nudie jeans i stl 33/34. Tänk besvikelsen när du får 32/34 - de går att ha på sig, lite obekvämt tajta kanske med knappen uppknäppt o bälte. Skulle du då tiga still lr bara skicka tillbaka?
Det är ju stor skillnad. Ej relevant jämförelse.

• Haha
dilemma
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Mja, det kommer att märkas om man som oss exempelvis krattar gruset. Sen om man bryr sig eller inte är en annan femma. Är det sjukt kostsamt för företaget att rätta till kanske det går att få det hela i princip gratis och det kanske det är värt?
När det krattas fram och tillbaka kommer de mindre stenarna slutligen att hamna i botten, makadamlagret bör hållas på max 3cm.

F Fluxor skrev:
Hur har de tänkt hämta materialet med en kranbil? 🤔
Kran med skopa!😀

J Jan Hallberg skrev:
Kran med skopa!😀
I mina trakter är de lika sällsynta som kommunalarbetarsvett. Här används lastmaskiner istället.

Vi använder kranbil med skopa ibland. Smidigt när man kan stå på gatan och gräva ur en rabatt tex. Kanske är murar ivägen eller liknande så förstör man inget på tomten

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Javisst, men ibland kan det vara jobbigt att knöla in en L120 på tomten 😅
Detaljer detaljer hahahahaha

• Gilla
Antosa
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
I mina trakter är de lika sällsynta som kommunalarbetarsvett. Här används lastmaskiner istället.
Nu för tiden finns inte kommunalarbetare invånare betalar i stället miljarder till ex NCC för ofta halvdåligt utförda arbeten.
Det var betydligt billigare med kommunalarbetare och bättre blev jobben

Det kostar dem mer att hämta det och köra ut nytt ön vad det är värt. Min uppfattning är att, det det inte efter ett tag kommer att synas den skillnaden, Kan du få mer priset på det levererade matterialet hade JAG tagit det utan att tveka.

Vi är alla olika u tyckande så här är inget rätt eller fel mer än att ni fått en storlek större.

Rent generellt så vill de flesta företag rätta till misstag och att en sådan hantering kostar pengar ingår i kalkylerna. Det är nog en principsak.
Jag fick fel dimension på en halvmeter slang till pelletsskruven. Meddelade och tänkte att de bara skickar en ny utan knussel men nejdå, de skulle minsann ha tillbaks den där halvmetern som de säkert kapat av en större rulle och deras inköpspris kanske är 50kr...........Jag får returnera och de betala frakt som säkert översteg värdet av slangen......

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Hur har de tänkt hämta materialet med en kranbil? 🤔
Lastbil med kran gräver jord nära ett hus i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
B Bernt_Karlsson skrev:
1-2 mm? Ser väl mer ut som 10 mm större
Där satt den!

När man beställer en viss sort kan det bero på att man har koll.
Då vill man inte ha:
Natursten som rullar runt.
Grövre makadam som inte går att kratta.
Packad yta, då man vill kratta, osv....

Här ringer man och säger att de tyvärr får hämta då det blev fel, men man kan vara lite pragmatisk och erbjuda att skänka bort det för att vara lite hygglo, fungerar inte det får de hämta och leverera rätt material.

Det är bra om man hjälpa den som gjort tok, det tjänar alla på i längden.

Lycka till
/W

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Problemet med lastmaskin är att du fortfarande behöver ett släp att forsla bort materialet med.

Sen plockar man inte upp speciellt bra med en lastmaskin heller. Blir mycket man inte får upp.

Kranbil är smidigast i många fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.