67 140 läst · 95 svar
67k läst
95 svar
Har fått 8 ton makadam i fel storlek på tomten
Att skotta grus får nog anses vara ett så kallat "enkelt jobb", som vem som helst kan göra utan att det krävs någon utbildning. Gig-ekonomin borde kunna lösa detta betydligt billigare än 400 kr/h.N noone70 skrev:
Kranbil torde hamna på ca 5 000 kr i bästa fall, och det borde inte vara omöjligt att slå det priset för några arbetslösa grovisar.
Men allt hänger ju på vad entreprenören har för möjligheter. Har denne tillgång till egen kranbil eller andra lämpliga maskiner kan nog upphämtningen ske väldigt kostnadseffektivt.
Lastbilen kan man ställa dit sist på fredag och hämta måndag morgon, så kan skyfflandet ske över helgen.
Eller så kör man dit ett lastväxlarflak med en liten grävare/hjullastare och lasta upp och kör bort gruset på max 2 timmar på en gubbe.N noone70 skrev:
Lasta upp 8 ton grus med en gripskopa på kranen tar inte heller speciellt lång tid tror man klarar det med på max 2 timmar.
Du inser det absurda i ditt resonemang?M Matthies skrev:Att skotta grus får nog anses vara ett så kallat "enkelt jobb", som vem som helst kan göra utan att det krävs någon utbildning. Gig-ekonomin borde kunna lösa detta betydligt billigare än 400 kr/h.
Kranbil torde hamna på ca 5 000 kr i bästa fall, och det borde inte vara omöjligt att slå det priset för några arbetslösa grovisar.
Men allt hänger ju på vad entreprenören har för möjligheter. Har denne tillgång till egen kranbil eller andra lämpliga maskiner kan nog upphämtningen ske väldigt kostnadseffektivt.
Lastbilen kan man ställa dit sist på fredag och hämta måndag morgon, så kan skyfflandet ske över helgen.
Någon skulle alltså för att spara nån tusenlapp, jaga tag i två billiga uzbeker eller motsvarande, betala dem säg 1000kr var för att skotta i gruset.
Sedan styra upp med lastbilschaffisen så han/hon lämnar lastbilen hos TS och denna får ta sig hem på något sätt och sen tillbaka på måndag (på sin fritid eller på arbetstid?)
Sen ska åkeriägaren antingen betala uzbekerna svart => dvs för skattade pengar eller sköta all admin runt löneutbetalning/fakturering mm, betala lön till chaffisen för tiden till och från lastbilen(alternativt ha en sur anställd)
Ja, vet du vad det du räknar upp kostar per timme(även om det är åkarens egna grejer så är det ändå uteblivna inkomster)?wildeside skrev:
Räkna med minst 2000kr/tim + moms
Jag utgår från att det är entreprenörens ansvar att lösa detta. Gissningsvis har den personen erfarenhet av liknande situationer och ett nätverk av olika maskiner och arbetare.N noone70 skrev:Du inser det absurda i ditt resonemang?
Någon skulle alltså för att spara nån tusenlapp, jaga tag i två billiga uzbeker eller motsvarande, betala dem säg 1000kr var för att skotta i gruset.
Sedan styra upp med lastbilschaffisen så han/hon lämnar lastbilen hos TS och denna får ta sig hem på något sätt och sen tillbaka på måndag (på sin fritid eller på arbetstid?)
Sen ska åkeriägaren antingen betala uzbekerna svart => dvs för skattade pengar eller sköta all admin runt löneutbetalning/fakturering mm, betala lön till chaffisen för tiden till och från lastbilen(alternativt ha en sur anställd)
Min enda poäng är att man inte måste lösa alla problem med maskiner. Man kan komma ganska långt med en gubbe med spade.
Vad som blir mest kostnadseffektivt i det här fallet, för den här entreprenören, kan jag inte uttala mig om.
Okey vad bra att du vet vad alla tar betalt, japp jag vet på öret vad vi tar betalt i timmen.N noone70 skrev:
Våra priser är i alla fall inga 2000kr/timen + moms, varken för det ena eller andra sättet jag räknade upp.
Ja då får jag gratulera era kunder.wildeside skrev:
Har kollat upp priser runt där vi bor för liknande tjänster och med startavg och/eller minst x antal tim debitering så hamnar man i slängarna > 2000kr/t
Makadamlagret ska helst inte vara tjockare än tre centimeter. Man brukar ha ett bärlager under. Blir som att gå i vatten.B Boek skrev:Hej.
Vi har en infart och parkering som består av makadam 8-11. Detta gjordes förra året. Nu ska vi komplettera med ytterligare makadam då allt inte hanns med förra året.
Beställde nu 8 ton mer av samma storlek och lastbilen tömde flaket vid garaget där det skulle lämnas.
Ser sen att makadamet inte riktigt ser lika dant ut som redan finns[bild]
Makadamet till vänster är det som kom nu och högen till höger är det som vi har tidigare (8-11)
Jag har pratat med leverantören och de säger att något har gått fel.
De nämnde att de skulle kunna skicka en lastbil med kran för att ta bort makadamet men det är väldigt trångt, lastbilen som tippade av var den minsta de hade.
Nu börjar de tveka om hur de ska göra.
Frågan är helt enkelt vad man rätt att kräva? De har trots allt tagit på sig ansvaret (muntligt, ej skriftligt).
Om de nu inte kommer in med en kranbil, så får de väl i så fall ta en minigrävare, rullband, eller hur man nu gör. Det kommer ju bli ganska dyrt för dem och det är därför de tvekar.
Konsumenttjänslagen borde ju tillämpas här, men jag behöver lite input för vidare kontakt med firman.
Med vänlig hälsning Boek
Jo. Jag anser att 0-40 är allra mest stumt att gå på. Men det är klart att det är snyggt med lite singel på toppen.V Vargulvsson skrev:
Ja hade gärna kommit och hämtat det om det var gratis, 16 ton 8-16, om jag har förstått det rätt...
0-16 är bra 8-11 rullar baraOlssonX skrev:Jag skulle föreslå att de drar av 30 procent plus ger mig ett lika stort lass 0-16, lagt ovanpå det väl utkrattade felaktiga lagret. Binder bra och blir, som jag ser det, bättre än innan. Bara 8-11 rullar ju omkring och är i mitt tycke lite knepigt att gå på.
Krafsa upp med grävskopa låter rätt omständligt, risken är ju inte noll att du blir av med mer än du tänkt dig.
Rätt lagt och packat blir 0-16 hårt, lätt att gå på och vinterunderhålla önskar man kan man ju påföra enstaka cm makadam eller natursingel på ytan om man inte har behov av att köra snöslunga eller liknande.N noone70 skrev: