B Boek skrev:
Hej.

Vi har en infart och parkering som består av makadam 8-11. Detta gjordes förra året. Nu ska vi komplettera med ytterligare makadam då allt inte hanns med förra året.

Beställde nu 8 ton mer av samma storlek och lastbilen tömde flaket vid garaget där det skulle lämnas.

Ser sen att makadamet inte riktigt ser lika dant ut som redan finns[bild]

Makadamet till vänster är det som kom nu och högen till höger är det som vi har tidigare (8-11)

Jag har pratat med leverantören och de säger att något har gått fel.

De nämnde att de skulle kunna skicka en lastbil med kran för att ta bort makadamet men det är väldigt trångt, lastbilen som tippade av var den minsta de hade.

Nu börjar de tveka om hur de ska göra.

Frågan är helt enkelt vad man rätt att kräva? De har trots allt tagit på sig ansvaret (muntligt, ej skriftligt).

Om de nu inte kommer in med en kranbil, så får de väl i så fall ta en minigrävare, rullband, eller hur man nu gör. Det kommer ju bli ganska dyrt för dem och det är därför de tvekar.

Konsumenttjänslagen borde ju tillämpas här, men jag behöver lite input för vidare kontakt med firman.

Med vänlig hälsning Boek
Behåll det o blanda ut.
Fråga vad det är värt för dom.

Skänk bort makadammen på Blocket/marketplace så får grustaget komma dit med korrekt storlek, det kommer dom garanterat gå med på, då transporten är dyrare än gruset.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Fick en felleverans för några år sedan. Det skulle bli jäkligt besvärligt att ta tillbaka det så jag föreslog att jag kunde se till att bli av med det först och sen kunde de leverera vad jag beställt. Det gick de med på så jag åkte ner till byn och frågade en, som jag visste låg i startgroparna för att bygga garage, om han ville ha ett lass makadam gratis men han fick hämta det själv. Så nästa dag dök hans söner upp med en grålle som drog ett redigt stort tippbart bilsläp med höga sidor och på släpet stod en sån där självlastande minidumper. Och sen gick det undan. De stöttade släpet i bakkant och lade upp en ordentlig ramp. Sen fyllde de dumpern, körde upp på kärran och tömde och gjorde om det till släpet nästan gick på knäna. Sen åkte de och tömde och var märkligt snart tillbaka. Frågade dem hur de lyckats tömma kärran så fort? "Inga problem, farsan var iväg efter han pratat med dig och hyrde en minigrävare ihop med minidumpern och grävde grunden inatt så det var bara att backa till, tippa upp kärran och sopa ner gruset med grävarn i grunden"
Det tog några turer men sen var makadamet väck och det var bara att ringa åkaren.

• Gilla
  • Haha
Hedberge och 15 till
  • Laddar…
Om ni har 8-11 sedan innan som ni dessutom brukar kratta och hålla fint, då vill ni inte ha kvar 8-16.

• Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
jonas_da jonas_da skrev:
Nåväl. Så många mm skillnad är det ju inte. Kan de största i vänstra högen vara 1-2 mm större?
1-2 mm? Ser väl mer ut som 10 mm större

• Gilla
NoiseMaker och 3 till
  • Laddar…
Hur svårt är det. För det första. Kan du tänka dej att behålla det? Om ja då är det bara att se till att få det då billigt som möjligt. Om nej ja då är det bara att be dom ta bort det och lägga dit det du beställt.

Om du kan tänka dig att behålla det så blir det gratis. Hela projektet att en kille kommer ut och plockar med sig det gamla för att sedan köra ut nytt är mycket dyrare för firman. Själva stenen är nästan gratis. Några ton hit eller dit spelar dem ingen roll. Bättre för dem att sälja ett nytt jobb.

• Gilla
Olssolar och 1 till
  • Laddar…
Det finns andra alternativ, lite som andra har varit delvis inne på.
Behåll din felleverans och använd själv till något du har nytta av eller sälj lasset billigt/ge bort till folk som kommer och hämtar själva.

Be materialföretagat att göra en omleverans av det du beställde och makulera den felaktiga fakturan. Betala sedan för ett lass av det du nu beställt och fått.

• Gilla
Legere och 3 till
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Så kan det förstås vara, men jag vetesjutton om jag någonsin sett en kranbil med bulkskopa...
Arbetare styr mobilkran med röd gripskopa vid byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
B Boek skrev:
Hej.

Vi har en infart och parkering som består av makadam 8-11. Detta gjordes förra året. Nu ska vi komplettera med ytterligare makadam då allt inte hanns med förra året.

Beställde nu 8 ton mer av samma storlek och lastbilen tömde flaket vid garaget där det skulle lämnas.

Makadamet till vänster är det som kom nu och högen till höger är det som vi har tidigare (8-11)

De nämnde att de skulle kunna skicka en lastbil med kran för att ta bort makadamet men det är väldigt trångt, lastbilen som tippade av var den minsta de hade.

Frågan är helt enkelt vad man rätt att kräva? De har trots allt tagit på sig ansvaret (muntligt, ej skriftligt).

Om de nu inte kommer in med en kranbil, så får de väl i så fall ta en minigrävare, rullband, eller hur man nu gör. Det kommer ju bli ganska dyrt för dem och det är därför de tvekar.

Konsumenttjänslagen borde ju tillämpas här, men jag behöver lite input för vidare kontakt med firman.

Med vänlig hälsning Boek
Säg åt dom att antingen hämtar de omgående eller så river de fakturan, det är ju iaf ca 2.500 kr

• Gilla
Tommy Kokkarinen
  • Laddar…
V Vargulvsson skrev:
Jag skulle inte vilka ha den felaktiga storleken om det så vore gratis!

Det blir inte tillräckligt stumt att gå på!
Viktiga problem!! Grus i dojan. Det finns vettigare problem. Är fet månne 08-or?

• Gilla
  • Arg
mitthusbergby och 2 till
  • Laddar…
Bor du i södra Stockholm kommer jag förbi med släpet imorrn och börjar lasta, pm:a adress

• Haha
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
B Boek skrev:
Jag tror inte du har rätt att kräva byte. Det är för lite skillnad. Jag skulle bett om 50% avdrag på priset.

B Boek skrev:
Hej.

Med vänlig hälsning Boek
Jag skulle föreslå att de drar av 30 procent plus ger mig ett lika stort lass 0-16, lagt ovanpå det väl utkrattade felaktiga lagret. Binder bra och blir, som jag ser det, bättre än innan. Bara 8-11 rullar ju omkring och är i mitt tycke lite knepigt att gå på.
Krafsa upp med grävskopa låter rätt omständligt, risken är ju inte noll att du blir av med mer än du tänkt dig.

T Tcp skrev:
Jag tror inte du har rätt att kräva byte. Det är för lite skillnad. Jag skulle bett om 50% avdrag på priset
Vad du tror spelar nog inte så stor roll så länge du inte anger varför, det hjälper liksom inte.
Så här - du betalar för ett schyssta Nudie jeans i stl 33/34. Tänk besvikelsen när du får 32/34 - de går att ha på sig, lite obekvämt tajta kanske med knappen uppknäppt o bälte. Skulle du då tiga still lr bara skicka tillbaka?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.