Fairlane
O Ossian K Olsson skrev:
Absolut! Håller helt med. Det är oerhört lätt när man kommunicerar att säga något, men att båda uppfattar samma sak, det är det svåra.
Då är vi överens. Jag kommunicerar rätt mycket med mina kunder och det som jag ser som självklart, eftersom jag har erfarenhet av produkten/processen, är sällan lika självklart för kunden. Ibland känner man att man måste förklara samma sak 10 ggr innan det går in, vid olika tillfällen. Ibland kan det vara frustrerande "de fattar ju ingenting", men jag försöker lära mig hur jag kan förklara så tydligt som möjligt, hitta metaforer som kunden känner igen sig i. Nu har jag hållit på så länge så många gånger så vet jag redan på förhand vad som kan vara svårt att ta till sig (hur uppenbart än jag tycker att det är) och kan vara proaktiv. Jag hoppas att man på Trafikverket tillsammans sätter sig ner och diskuterar vad som blev fel i kommunikationen här och hur man kan förbättra saker. Kanske kasta om ordningen på viss information, kanske förtydliga delar, kanske ta bort information så att fokus blir på ett mindre område etc. Om man inte ens förstår att man är en del av problemet kommer det upprepas. Nu ser vi ju bara en bild och där ser det ju ut som att Trafikverkets ansvarige inte ser att de kan förbättra kommunikationen, vilket är synd. Dock är det ju bara en bild, som kanske inte är korrekt.

Oavsett vilket så lider jag med de stackare som sitter med dubbla kostnader och kanske tvingas göra det under lång tid.

• Gilla
  • Haha
Alti och 1 till
  • Laddar…
Bara så att ni är med på det också, det finns inte så många fler än nio hus som skall lösas in... Satellitvy över stad med flod, bro, vägar och markörer för platser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L LoTiX skrev:
Känns konstigt, innan man köper något för flera miljoner säkerställer man väl i skrift både en och två gånger när betalning kommer göras på befintlig bostad?
är det så dyrt där uppe att det hanlar om flera miljoner per hus? att bo så nära ett spår

• Haha
Patrik V.
  • Laddar…
M maria01 skrev:
är det så dyrt där uppe att det hanlar om flera miljoner per hus? att bo så nära ett spår
Nära Northvolt

• Gilla
maria01
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nära Northvolt
Borde inte det göra att det borde vara ganska enkelt att hyra ut någon av bostäderna under tiden. Kan man hyra ut till företag så brukar det väl gå att få ganska bra hyra. Förslagsvis hyr man ut den som ska tvångsinlösas, då behöver man ju inte vara lika orolig för slitage m.m.

• Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Borde inte det göra att det borde vara ganska enkelt att hyra ut någon av bostäderna under tiden. Kan man hyra ut till företag så brukar det väl gå att få ganska bra hyra. Förslagsvis hyr man ut den som ska tvångsinlösas, då behöver man ju inte vara lika orolig för slitage m.m.
Jo, det är ju en bra idé, det finns mängder med radhus i Skellefteå bland annat som varit uthyrda under längre tid och numera är i uruselt skick. Men de som köpt dem har ju tjänat stora pengar under tiden.

Jag har en släkting som köpte ett hus utanför Skellefteå i precis rättan tid, huset har ökat kraftigt i värde på bara några få år just pga att fastighetsbolag bjuder på alla billigare hus som finns för att använda dem för uthyrning.

Jag har läst "artikeln" här på byggahus och jag har läst alla inläggen och jag har sett en hel del om detta på nätet, men jag förstår fortfarande inte vem eller vilka som har "tvingats bort från sina hus"!

M maxmsm skrev:
Jag har läst "artikeln" här på byggahus och jag har läst alla inläggen och jag har sett en hel del om detta på nätet, men jag förstår fortfarande inte vem eller vilka som har "tvingats bort från sina hus"!
De som bor på gatan ifråga har hus som skall rivas, så nog tvingas de därifrån alltid.

pacman42 pacman42 skrev:
De som bor på gatan ifråga har hus som skall rivas, så nog tvingas de därifrån alltid.
Det står: "Har dubbla boendekostnader efter att ha tvingats bort från sina hus"

Ingen har tvingats från sitt hus!
Inga hus är inlösta!

• Gilla
BostadsBubbel och 2 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Det står: "Har dubbla boendekostnader efter att ha tvingats bort från sina hus"

Ingen har tvingats från sitt hus!
Inga hus är inlösta!
Vilket för oss tillbaka till att Trafikverket antagligen har uttryckt sig väldigt klantigt, hur har annars nio familjer kunnat missförstå vad som gäller?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vilket för oss tillbaka till att Trafikverket antagligen har uttryckt sig väldigt klantigt, hur har annars nio familjer kunnat missförstå vad som gäller?
Sverige är missförståndens och kränkhetens förlovade land!

• Gilla
  • Haha
Alti och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
hade alla nio köpt nya hus?

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Jag citerar artikeln som denna tråd reffererar till:
På grund av bygget av den nya järnvägen Norrbotniabanan blir husen på Mjölnargatan i Skellefteå tvångsinlösta, och flera andra i närheten drabbas. De nio hushållen på gatan har uppfattat uppmaningar från Trafikverket som att de omgående ska leta nya hus. Husägarna står nu med dubbla bostadskostnader, men ersättningen från Trafikverket har fortfarande inte kommit.

De flesta här lydde Trafikverkets uppmaningar och köpte i god tid ett nytt hus och ska snart ut med miljonbelopp. Det är pengar som vi inte har, säger Roger Flodin, boende på Mjölnargatan, till SVT.
Det står alltså att de flesta på Mjölnargatan har köpt nya hus (minst fem alltså, jag skulle dock tolka det som minst sex iom att man använder "de flesta"), samt att alla nio på Mjölnargatan har missförstått vad som gäller.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Fast dom har inte tvingats bort, än... Dvs "efter att ha tvingats bort..." är inte korrekt.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Fairlane
B BostadsBubbel skrev:
Fast dom har inte tvingats bort, än... Dvs "efter att ha tvingats bort..." är inte korrekt.
Nej det är som du säger inte korrekt bokstavligt, men nog förstår du väl vad som avses?

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.