M -MH- skrev:
Jag håller inte med om att staten skall expropriera "på chans", utifall man skall bygga något senare. Expropriation är sista utvägen.
Men det är inte expropriation som diskuteras i det fallet, utan en försäljning till staten initierad av bostadsägaren, inför en eventuell kommande expropriation. Det är stor skillnad. Och eftersom bostadsägaren skulle kunna välja detta själv så finns det väl ingen direkt nackdel med att ha ytterligare ett alternativ?

• Haha
Patrik V.
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Kan du utveckla vad du menar med det?
Den värdeminskning som uppstår när en fastighet befinner sig från tidpunkten för informationen att fastigheten kommer att exproprieras tills det är genomfört.

• Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
Den värdeminskning som uppstår när en fastighet befinner sig från tidpunkten för informationen att fastigheten kommer att exproprieras tills det är genomfört.
Hur vet du att värdet minskar i ett sådant fall ?

• Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Ja, det är ju precis vad lagen säger att man skall kompensera för, om det skulle inträffa. Nej, jag har inget exempel, men antar att ortsprismetoden fixar det i 95% av fallen.

• Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Ja, det är ju precis vad lagen säger att man skall kompensera för, om det skulle inträffa. Nej, jag har inget exempel, men antar att ortsprismetoden fixar det i 95% av fallen.
Som taxeringsvärdet?

• Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Taxeringsvärdet?

• Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Taxeringsvärdet?
Ja, jag hamnar på Skatteverkets info om taxeringsvärde. De använder tydligen ortsprismetoden vid uträkning av taxeringsvärde.

• Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Ja, den kan säkert användas till det också. Metoden är ju inte märkligare än att man jämför med liknande försäljningar "på orten". Ibland blir det svårt, såklart.

• Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Skulle ha börjat kika efter lämpliga boenden/hus.. men jag hade aldrig vågat köpa förrän det fanns ett mer spikat datum när ev pengar skulle komma..

alternativt så hade jag sett till att jag lånade (eller hade sparat) pengar så jag hade råd med dubbla boenden i minst ett halvår iaf.

.. och jag hade försökt skjuta på inflyttningen lite i det nya huset ett tag också!

Men oavsett tycker jag att det ska vara klara datum i sådana där affärer där regeringen är inblandade.. där de också får stå för ev kostnader om de drar över på tiden tex.

Man vill ju ändå planera sin flytt på ett rimligt sätt, utan att behöva oroa sig för dubbla boende(pengar..

• Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Det blir det ju efter att att det vunnit laga kraft. Det är ju inte så att grävmaskinerna kommer veckan därpå direkt.

• Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Så 9 hushåll säger att en sak sagts på mötet, en informatör säger att något annat sades. Känns som den personen borde byta jobb då den uppenbarligen är värdelös på att kommunicera

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Nissens och 9 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Jobbar själv på Trafikverket och
Som gammal teknikinformatör skulle jag vilja att du berättar om hur Trafikverket samlar personer till dessa möten. Jag inbillar mig att man skriftligen kontaktar alla som äger fastigheter som kan komma att inlösas.

Då borde man också kunna skicka rekommenderade brev till dessa personer med tydlig och pedagogisk info om vad man INTE ska rusa iväg och göra.

Efter en tid (någon månad kanske) kan man skicka ett nytt brev med tips om vad man kan göra under tiden, förslagsvis prata med sin bank. Erfarenheten visar att det straffar sig att skicka info om två olika åtgärder i samma brev, då kommer minst hälften av personerna att göra fel.

• Gilla
  • Haha
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
O
Alti Alti skrev:
Som gammal teknikinformatör skulle jag vilja att du berättar om hur Trafikverket samlar personer till dessa möten. Jag inbillar mig att man skriftligen kontaktar alla som äger fastigheter som kan komma att inlösas.

Då borde man också kunna skicka rekommenderade brev till dessa personer med tydlig och pedagogisk info om vad man INTE ska rusa iväg och göra.

Efter en tid (någon månad kanske) kan man skicka ett nytt brev med tips om vad man kan göra under tiden, förslagsvis prata med sin bank. Erfarenheten visar att det straffar sig att skicka info om två olika åtgärder i samma brev, då kommer minst hälften av personerna att göra fel.
I de fallen jag varit med och löst in fastigheter så har kontakten skett genom formella samråd där allmänheten bjuds in för att ta del av hur den nya järnvägen ska byggas. Men de fastighetsägarna som berörts för inlösen har också haft direktkontakt med en marklösare (person på Trafikverket vars jobb är att lösa in mark på ett sådant sätt att det är ”neutralt” så att alla behandlas lika. Oavsett om du är greve med ombud eller Kerstin, 88 år).

Trafikverket kan inte heller säga att ”titta inte efter hus” eller ”köp nytt nu”. De som jobbar i projekten vet inte om det tar regeringen någon månad att hantera överklagandet eller flera år. Fyrspåret Lund-Arlöv stöttes och blöttes nästan tio år i deras ”lokaliseringsskede”.

• Gilla
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
O Ossian K Olsson skrev:
Trafikverket kan inte heller säga att ”titta inte efter hus” eller ”köp nytt nu”.
Likväl kan man inte säga motsatsen heller. Uppenbart är iallafall att 9 hushåll har missuppfattat informationen från Trafikverket, vilket borde ses som att man misslyckats i sin kommunikation, vare sig man sagt X eller inte. Förstår man att folk missuppfattat budskapet så kan man lära sig av det och försöka vara (ännu) tydligare nästa gång. Förstår man inte eller inte anser att man vara tydligare så kommer man upprepa samma misstag igen.

• Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
O
Fairlane Fairlane skrev:
Likväl kan man inte säga motsatsen heller. Uppenbart är iallafall att 9 hushåll har missuppfattat informationen från Trafikverket, vilket borde ses som att man misslyckats i sin kommunikation, vare sig man sagt X eller inte. Förstår man att folk missuppfattat budskapet så kan man lära sig av det och försöka vara (ännu) tydligare nästa gång. Förstår man inte eller inte anser att man vara tydligare så kommer man upprepa samma misstag igen.
Absolut! Håller helt med. Det är oerhört lätt när man kommunicerar att säga något, men att båda uppfattar samma sak, det är det svåra.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.