11 509 läst · 96 svar
12k läst
96 svar
Har dubbla boendekostnader efter att ha tvingats bort från sina hus
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 211 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 211 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 211 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 211 inlägg
Det är inte upp till Trafikvekret til att ge råd om när eller hur eller om folk skall köpa hus.Fairlane skrev:
Allt de kan berätta är att pengarna de får för de inlösta husen inte kan betalas ut tdigast förren beslut är fatttat och allt är klart. Och det har de gjort.
Det är mycket som blir speciellt när det börjar pratas om husinlösen. Som redan berörts i tråden kan processen från "det talas om" tills det vinner laga kraft ta åratal, ibland tiotals år. Hur de som bor där påverkas under denna tiden tar Trafikverket väldigt liten hänsyn till.
Problemet blir att det blir nästan osäljbart när processen är igång, det finns ingen poäng att renovera eller fixa saker, samtidigt som eftersatt underhåll kommer att sänka din ersättning efter inlösen.
Staten bör ta ansvar när enskilda kommer i kläm, i dessa fall borde det inte vara svårt för Trafikverket att köpa in dessa fastigheter i förtid om den boende så önskar och har behov av det, alldeles oavsett orsak (det ska givetvis vara rimligt sannolikt att det kommer att lösas in). Staten förvaltar redan idag massvis av fastigheter och jag kan inte se att det skulle vara problem att ta hand om ytterligare några som eventuellt i slutändan inte rivs utan i så fall kan säljas.
Problemet blir att det blir nästan osäljbart när processen är igång, det finns ingen poäng att renovera eller fixa saker, samtidigt som eftersatt underhåll kommer att sänka din ersättning efter inlösen.
Staten bör ta ansvar när enskilda kommer i kläm, i dessa fall borde det inte vara svårt för Trafikverket att köpa in dessa fastigheter i förtid om den boende så önskar och har behov av det, alldeles oavsett orsak (det ska givetvis vara rimligt sannolikt att det kommer att lösas in). Staten förvaltar redan idag massvis av fastigheter och jag kan inte se att det skulle vara problem att ta hand om ytterligare några som eventuellt i slutändan inte rivs utan i så fall kan säljas.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 211 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 211 inlägg
Och de gav råd om att gå ut att titta efter nytt boende, precis det du tycker att de inte borde göra.M -MH- skrev:
Jag håller med om att de inte ska ge råd, men de flesta blir nog stressade av sådana här saker så det är viktigt att se till att folk förstår, vara övertydlig. Jag ser varje missförstånd som ett misslyckande i affärer och det är den som är proffs i sammanhanget som har ett moraliskt ansvar enligt mig. Mina måste absolut inte betala ut pengar i förskott nu, men man bör åtminstone vara öppen för att man kan vara tydligare nästa gång. Annars riskerar man att bli som vissa yrkesfolk som gång efter gång får missnöjda kunder och skyller på att kunderna är idioter.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 211 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 211 inlägg
Kanske det. Jag ser det mer som att om det finns barn in placerade så har båda parter ett ansvar att få det att fungera så bra som möjligt för barnens skull. Finns inga barn så vill man kanske avsluta relationen så snabbt det går och inte sitta och dela boendekostnader med ett ex i flera år.pacman42 skrev:
Jag ser ingen enkel lösning utan säger bara att det måste vara en stressande och frustrerade situation
Inte jag heller. Vi ser ju nu hur lätt folk tolkar generella kommentarer som utfästelse från myndigheter.Fairlane skrev:
Hade de inte sagt något hade rubrikerna istället varit "Det kom som en chock!", "Varför var det ingen som varnade oss!"...
Grundproblemet är att om du sitter på en fastighet so m är föremål för eventuell inlösen så kan du inte troligtvis inte flytta förrän den dagen Trafikverket faktiskt betalar ut ersättningen. Behöver inte ens bli inlöst i sluändan, bara att det finns en överhängande risk gör fastigheten tämligen värdelös att sälja.pacman42 skrev:
De år, ibland tiotals år, innan Trafikverket kommer till skott får man sitta med fastigheten. Familjesituation spelar väldigt liten roll. Kan vara en barnlös 30-åring som vill flytta till ett annan stad och plugga eller 80-årigt par som vill flytta till en mindre bostadsrätt för de inte orkar med huset. Om man inte har råd att sitta på två bostäder så får man bo kvar.