15 504 läst · 161 svar
16k läst
161 svar
Har du förstått klimatproblemen eller ej? (Röstning)
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag hittade inget passande alternativ , så jag röstade inte.krilleman_215 skrev:
När rubriken på en omrösting är "tycker du som jag eller inte", läs "tror du på min gud?" är det inte mycket att be för.
Så du vill ha samma luftstandard och vattenstandard som i Kina och Indien?Fredrik Å skrev:
Vad är det för fel att föregå med bra miljö?
Bra att diskussionen lyfts
Redigerat:
Det här kan bli kul. Trådskaparen har verkligen svalt alltihopa med hull och hår.
Låt oss kontrollera trådskaparens kunskaper: Hur långt måste man gå tillbaka i tiden för att det faktiskt ska ha vara varmare nu än då?
a) Ett år ungefär
b) Tio år ungefär
c) 100 år ungefär
Motivera svaret!
Jag är generös, du får fritt välja GISS, UAH, RSS, BEST eller HADCRU. Du får till och med välja version efter eget gottfinnande.
Låt oss kontrollera trådskaparens kunskaper: Hur långt måste man gå tillbaka i tiden för att det faktiskt ska ha vara varmare nu än då?
a) Ett år ungefär
b) Tio år ungefär
c) 100 år ungefär
Motivera svaret!
Jag är generös, du får fritt välja GISS, UAH, RSS, BEST eller HADCRU. Du får till och med välja version efter eget gottfinnande.
Miljörörelsen har totalt missförstått. Människan kan inte påverka klimatet alls i princip. Jorden är dödsdömd på lång sikt och att då försöka att konservera klimatet i någon form av "idealiskt" 1800-1900-tals period är för mig helt obegripligt. Sedan lura alla att tro att vi kan kontrollera något som vi inte alls kan kontrollera. Det är att förhäva människan. Kommer det ingen mer istid menar man? Klart vi kommer att se framtida folkvandringar som beror på klimatet. Det är en del av verkligheten att leva på jorden.
Frågan om hur vi använder våra resurser är främst moral. Det är en viktig fråga som förtjänar en bättre nivå i debatten.
Frågan om hur vi använder våra resurser är främst moral. Det är en viktig fråga som förtjänar en bättre nivå i debatten.
Att förneka det helt är väl till att ta i.
Sen att vi här i Sverige inte märker det så påtagligt som i många andra länder är ju en annan 5a.
Har man varit i Shanghai eller liknande på vintertid när smogen ligger tät och det nästintill sticker i lungorna när man tar ett djupt andetag så inser man nog också att så här ska det nog inte vara.
Jag resten hem för 3 veckor sedan, då var det ungefär den nivån på smogen...
Ska dit igen om 4 veckor, det är ju inte så man längtar efter den friska luften.
Sen att vi här i Sverige inte märker det så påtagligt som i många andra länder är ju en annan 5a.
Har man varit i Shanghai eller liknande på vintertid när smogen ligger tät och det nästintill sticker i lungorna när man tar ett djupt andetag så inser man nog också att så här ska det nog inte vara.
Ska dit igen om 4 veckor, det är ju inte så man längtar efter den friska luften.
Men det har ju varit så här också.Pumba skrev:Att förneka det helt är väl till att ta i.
Det är klart att vi påverkar marginellt med det vi håller på med och eldar upp fossila bränslen. Men att vi ensamma är ansvariga tycker jag är lite naivt.
Med tanke på att TS redan idiot-förklarat alla som inte väljer det första alternativet tycker jag det är rätt meningslöst att rösta.
Inget smart drag om man vill ha en "öppen" debatt, IMHO.
Man kan i denna debatt också kasta in den naturliga klimatvariationen sett i ett mycket större perspektiv med t.ex. istidernas cykler, så kan man titta på var vi befinner oss just nu och hur klimatet rimligen bör förändras framöver i vår tid. Sen kan man fundera på hur metoeritnedslaget som slog ut dinosaurierna påverkade klimtatet, och hur vår klimatpåverkan idag står i relation till den klimatpåverkan det meteoritnedslaget hade, åsså kan man fundera på om det var slutet eller början på en mänsklig era på jorden.... Sen kan man till sist fundera på om det är bra eller dåligt om människan utrotar sig själv genom klimatpåverkan. Jorden lär med stor sannolikhet överleva ändå....
Inget smart drag om man vill ha en "öppen" debatt, IMHO.
Man kan i denna debatt också kasta in den naturliga klimatvariationen sett i ett mycket större perspektiv med t.ex. istidernas cykler, så kan man titta på var vi befinner oss just nu och hur klimatet rimligen bör förändras framöver i vår tid. Sen kan man fundera på hur metoeritnedslaget som slog ut dinosaurierna påverkade klimtatet, och hur vår klimatpåverkan idag står i relation till den klimatpåverkan det meteoritnedslaget hade, åsså kan man fundera på om det var slutet eller början på en mänsklig era på jorden.... Sen kan man till sist fundera på om det är bra eller dåligt om människan utrotar sig själv genom klimatpåverkan. Jorden lär med stor sannolikhet överleva ändå....
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Skall vi försöka ta det från den humoristiska sidan (fast med en allvarlig underton)?
Och en lite video, bara två minuter drygt:
[video=youtube;Uif1NwcUgMU]https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Uif1NwcUgMU[/video]
PS
För er som undrar kan jag berätta att de ovanstående länkarna är hämtade från Sveriges enda klimatspolitiska sajt att räkna med, KlimatUpplysningen.
Förutom allt det vanliga tjafset där kontroversiella ämnen diskuteras omodererat,
finns där mycket matnyttigt, tankeväckande och roande att läsa:
http://www.klimatupplysningen.se/
Slut på reklamen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och en lite video, bara två minuter drygt:
[video=youtube;Uif1NwcUgMU]https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Uif1NwcUgMU[/video]
PS
För er som undrar kan jag berätta att de ovanstående länkarna är hämtade från Sveriges enda klimatspolitiska sajt att räkna med, KlimatUpplysningen.
Förutom allt det vanliga tjafset där kontroversiella ämnen diskuteras omodererat,
finns där mycket matnyttigt, tankeväckande och roande att läsa:
http://www.klimatupplysningen.se/
Slut på reklamen
Redigerat:
Det är väl bäst att snabba sig och skriva något här innan tråden låses ...IngMatt skrev:
Du IngMatt har ju skapat en sanslöst dålig tråd, med en sanslöst värdelös omröstning och du för själv en sanslöst dålig debatt.
Det första jag tänker är att du gör oerhört mycket dumt mot dina egna åsikter (om dom nu inte är spelade och du egentligen är en s.k. klimatskeptiker).
Det är ju lite frestande att tro att alla som driver klimatfrågan har lika korkade argument och åsikter och därmed kan man ju tro att ingen av dessa "dårar" bör tas på allvar.
Om du möjligen ville "prata" (diskutera) om dessa frågor lite här på forumet hade du ju kunnat varit öppen för det, inte bara mangla ut din högst personliga åsikt.
-----------
Jag har inte röstat, ja jag kan ju inte det med de alternativen.
Men jag kan väl skriva här att jag visst anser att vårt (västvärldens) brännande av fossil energi bör starkt reduceras så snabbt som möjligt.
Men min åsikt bärs bara delvis av möjliga miljö och klimateffekter.
Jag har min åsikt ännu mer pga att jag anser att vi kommer behöva olja i hundratals år till - till annat än drivmedel eller uppvärmningsenergi.
Och att vi har ett internationellt fördelningspolitiskt problem, med hur och var oljan används idag.
Denna fråga är alltför stor och viktig för att du, IngMatt, ska få snuttifiera den och sabotera den.
Elbolagen menar att ju mer grön el man köper desto grönare blir dom som konstigt nog har en del kolkraft kvar här. Jag bränner själv olja tyvärr när elen inte hinner med att värma huset.Pumba skrev:Jag tankar etanol för att det ger mer hk i bilen, om det sedan skulle vara någon miljövinst så är det väl bara bonus i såna fall.
Jag kan själv känna att jag i många fall tröttnat på debatten och därför bryr mig mindre pga massa konstiga saker som görs i miljöns namn.
Bara en sån sak som "grön el", vilket trams, är väl inget elbolag som kan garantera att deras el enbart kommer från vindkraft osv, och hur miljövänligt tex vattenkraft är kan ju diskuteras, kärnkraften bidrar ju inte ut några enorma mängder med co2.
Sen tycker jag personligen det ter sig rätt löjligt här hemma, jag jobbar en hel del i Kina, där kan man snacka om problem, men här hemma diskuterar vi att förbjuda dubbdäck för lite partiklar i luften, är helt säker på att det är fler som kommer köra ihjälsig pga avsaknaden av dubb jämfört med de som stryker med pga dessa luftpartiklar.
I Kina är luften ibland så att det fasen gör ont i lungorna, brukar alltid känna mig lite konstig de första dagarna innan man vant sig, och då ska ju lilla Sverige beskatta ihjäl alla som vill åka en runda med bilen, visst bra att någon är med i matchen men det kommer göra varken till eller från så länge de länderna som står för utsläppen bara ökar sitt bidrag.
Vad jag sett är kolkraften en stor bov om smogen i Kina.
Det där med dubbdäck är intressant, för att en del vill bo på ex. Hornsgatan av alla ställen, ska andra riskera livet på hala vägar. Dessutom är dubbdäcken ev. oskyldiga och Spanien har dispens för de skadliga partiklarna. Svenska politiker är för fega.
Vi måste ligga i framkant om klimatproblemen för att ha krav på andra och drivmedelspriserna har ingen större skillnad i EU, oljepriserna har faktiskt gått upp från runt 20 dollar per fat till 100.
Men det är skatt på elen också.
Haha vänta här nu.. Frågan är felformulerad det ska vara "har du förstått klimatbluffen eller inte"