15 505 läst · 161 svar
16k läst
161 svar
Har du förstått klimatproblemen eller ej? (Röstning)
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Din klubb lever verkligen i en isolerad bubbla:IngMatt skrev:
Nu får ni faktiskt skilja på väder och klimat. Ja, det var kallt i nordeuropa förra december (men varmt om man ser över HELA Jorden). I år är det en varm december i nordeuropa men kallt i Nordamerika, men återigen är Jordens medeltemperatur högre än normalt (hur man nu definierar normalt...).
Helt klart har Jorden upplevt såväl kallare som varmare perioder förr i historien, av olika orsaker; kanske stora vulkanutbrott, meteoritnedslag eller förändringar i solstrålningen.
Men att vi just nu upplever en global uppvärmning är det väl ingen som tvivlar på, inte heller på att varmare klimat ger extremare väder.
Helt klart har Jorden upplevt såväl kallare som varmare perioder förr i historien, av olika orsaker; kanske stora vulkanutbrott, meteoritnedslag eller förändringar i solstrålningen.
Men att vi just nu upplever en global uppvärmning är det väl ingen som tvivlar på, inte heller på att varmare klimat ger extremare väder.
Detta och mycket annat ignorerades naturligtvis av TS tidigare... http://www.byggahus.se/forum/miljo-...ningar-med-klimatproblemen-7.html#post1892889Locke skrev:
Som du skriver, det kan mycket väl vara så att vi är inne i en cykliskt värmeperiod. Orsaken till detta vet vi inte men att det samtidigt görs enorma satsningar på att minska CO2 utsläppen kan ju inte vara fel, speciellt om det samtidigt långsiktigt visar sig kostnadseffektivt.b8q skrev:Nu får ni faktiskt skilja på väder och klimat. Ja, det var kallt i nordeuropa förra december (men varmt om man ser över HELA Jorden). I år är det en varm december i nordeuropa men kallt i Nordamerika, men återigen är Jordens medeltemperatur högre än normalt (hur man nu definierar normalt...).
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 573 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 573 inlägg
Ursäkta att jag var otydlig (även om jag förstod vad jag själv menade) :wow:
Det jag syftade på var det historiska perspektivet! "Innan det var kallt"
Finns massor att läsa om historiskt klimat! Och det jag ville påvisa är att klimatet har alltid skiftat, det är ingen hemlighet!
Det jag syftade på var det historiska perspektivet! "Innan det var kallt"
Finns massor att läsa om historiskt klimat! Och det jag ville påvisa är att klimatet har alltid skiftat, det är ingen hemlighet!
Skatt eller avgifter är styrmedel men går till ex. bidrag som vi får till att vara miljövänliga. Alliansen har som bekant sänkt skatterna med 100 miljarder.Locke skrev:Det som gör mig skeptisk till alla dessa larmrapporter är att lösningen som brukar presenteras alltid stavas mera SKATT!
Koldioxidskatt, bränsleskatt, flygskatt och inte minst "klimatkompensering" (för varje hamburgare du köper planterar vi ett träd i Afrika...). För att inte tala o
Utsläppsrätter (som nu går att spekulera i)...
Visst lider moder jord svårt under människans välde men det är inte klimatförändringar som kommer att bringa våra barn stort lidande i framtiden - det är helt andra saker och om detta må vi icke diskutera!
Vad som behövs nu är obligatorisk klimatkompensation för flygresor som står för 6% totalt av alla klimatskadliga utsläpp. Vi betalade 300 senast för 4 till Malaga tor och man måste inte åka till Thailand.
Det finns massor av problem då en dollar per dag kan rädda svältande och vi kan hjälpa fler flyktingar utomlands än att de kommer hit, men är ganska meninglöst om vi utplånar alla sedan.
Vi ska ta det som en utmaning, vi måste ex. värma husen för att överleva vintern, det måste man inte söderut.
Ja det kallas naturliga variationer och har aldrig någonsin varit att bränna upp den kol som lagrats i miljontals år, på en kort tid.krilleman_215 skrev:
Varför svarade du inte på frågan om dagens satsningar och ambitioner var för stora eller för små?IngMatt skrev:Eller tvärtom är det så med dig med dig och jag startade en ny för omröstning, har du något i sak att anföra eller problem med så prova forumet i VoF.
Världens majoritet är svårt att kalla en liten klubb men ni skeptiker är en liten sekt fulla med dravel, när ni enkelt kan lära er genom google, eller får betalt för att skada oss.
Om något är klistrat kan det hittas vi google, så det tramset sprack, börjar ni bli desperata som en krympande sekt massmedia övergivit?
Där jag bor har det varit runt -30 eller lägre förut, det var länge sedan. Förra tror jag -23 var värst och kylan var inte problemet.Nimajneb skrev:
Det var alltså extremt kallt för det skulle vara varmare, det varierar varje år men vi är inne i ökande värme. Klimatproblemen är inte lokalt väder, dom är globala. Nu var det is och skitkallt i Kanada.
Växthuseffekten medför mer stormar och mer nederbörd, förra vintern var extremt lång och snörik, du vet vad nederbörd är när det är kallt?
Man måste inte rösta och detta är rimligtstake skrev:
Men om du inte tro på växthuseffekten blir det för kallt om vi reducerar CO2.Nimajneb skrev:
Du förstår inte det roliga i din fråga och alternativen? Formuleringen " har du förstår klimatproblemet eller ej" ger inte utrymme till någon omröstning. Det slår fast att det finns klimatproblem och man får själv avgöra om man förstått detta eller är för dum för att förstå detta obestridliga faktum.IngMatt skrev: