Har du förstått klimatproblemen eller ej? (Röstning)

• Antal röster
    42
Status
Inte öppen för fler kommentarer.
  • Gilla
IngMatt
  • Laddar…
IngMatt
ion skrev:
Som du säger, vi har kommit till en nivå där vi börjar bli självsanerande. Mycket rättvisare än att våra ättlingar ska behöva ta hand om skiten efter oss om hundratusen år.
Sen förstör hysterin runt klimatproblemen, för visst skitar vi ner, men siffror som att havsnivån kommer att höjas 50meter om isarna smälter är bara löjligt. Men det skapar rubriker och miljöforskarna är inte sena att haka på även om de vet bättre.
I Falsterbo, tror jag det var, ville kommunen införa byggförbud på en del platser bara för att det var möjligt att havsnivån skulle stiga på upp till 10m om 100år. Även om de har rätt så, om hundra år!
Självfallet inträffar det inte över en natt men skulle tro att minst 3 generationer skulle hinna slita på kåken innan den blev obebodd, och det är värsta scenariot.
De hade fått mer gehör för sina synpunkter om de hållit sig till sanningen.
Vad som kommer att hända, har redan börjat, är att ökad temp ger mer avdunstning vilket ger mer nederbörd som kyler vilket ger mer vindar. Men inte tusan bryr sig myndigheterna om att ex rensa vattendragen för det, de pekar bara på bilisterna och säger att översvämningarna är deras fel, så jäkla bekvämt.
Du menar lite Darwin att vi ska slå ut en del?
Men klimatproblemen kan sanera bort alla, så det liknar vansinne att inte göra alt vi kan snarast möjligt. Om väst handelsbojkottar Kina lär utsläppen minska radikalt, vi får dyrare varor men får hem jobben.

Jag har inte sett några klimatforskare som rättar sig efter massmedia eller påstår några 50 meter, man får akta sig att sprida myter om något så fatalt.

De som föds idag har en god chans att bli 100 år, vi med då det forskas en massa i den vägen.

Nej växthuseffekten är global så Kinas kolkraftverk kan vara orsaken till att vi får problem.
Ökad molnbildning kyler men värre är att kolsänkorna blir mättade och börjar släppa ifrån sig CO2 och sedan kommer metan.

Mikael_L
thestrut skrev:
Haha vänta här nu.. Frågan är felformulerad det ska vara "har du förstått klimatbluffen eller inte"
Ja det där är ju inte heller smart eller konstruktivt.
(Fast du kanske bara ville skämta aprillo med oss ...)

Visst kan vi köra en ren hård debattråd (helt utan min och många andras medverkan då) där det sitter två gäng i varsin skyttegrav och kastar maximalt med skit på varandra.

Men det leder ju aldrig fram till vare sig förståelse eller lösningar.

Jag skulle ju hellre se en tråd där argument lite mer ödmjukt läggs fram för ömsesidig begrundan. Då kanske det går att lära sig något.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
IngMatt
Minst 44 människor har omkommit och över 60 000 har blivit hemlösa efter veckor av skyfall i sydöstra Brasilien.

I delstaten Espírito Santo rapporteras 27 dödsfall, varav åtta under torsdagen.
Regnandet i Espírito Santo beskrivs som det värsta på 90 år.

I grannstaten Minas Gerais startade skyfallen redan i oktober och har förvärrats under de senaste dagarna. Flera av de 17 som omkommit miste livet i jordskred utlösta av regnandet.
http://www.svt.se/nyheter/varlden/over-40-doda-i-skyfall-i-brasilien

IngMatt
Johan Gunverth skrev:
Som svar på TS ursprungliga fråga: Ja. Helt och fullt! Jag tar så mycket eget ansvar för problemet som jag kan.

Här är mer nyheter om vilka vi har att kämpa emot förutom det faktiska problemet. [länk]
Ruggigt och har spritt sig hit, vi får se hur många som kan läsa och förstå.

IngMatt
krilleman_215 skrev:
Jag gillar debatter när skygglappar och foliehattar är med i bilden, (alias pajkastning) Men att dra upp det här känns lite långsökt.

"Skeptiker röstar på översta och okunniga på understa" var det inte en omröstning? Bara två val helt plötsligt?

:screwy:
Bättre om du citerar så vi ser vad du svarar på, då det var 2 ex. som svar på en fråga.

IngMatt skrev:
Minst 44 människor har omkommit och över 60 000 har blivit hemlösa efter veckor av skyfall i sydöstra Brasilien.

I delstaten Espírito Santo rapporteras 27 dödsfall, varav åtta under torsdagen.
Regnandet i Espírito Santo beskrivs som det värsta på 90 år.

I grannstaten Minas Gerais startade skyfallen redan i oktober och har förvärrats under de senaste dagarna. Flera av de 17 som omkommit miste livet i jordskred utlösta av regnandet.[länk]
Det vill säga, för över 90 år sedan regnade det ännu mer än vad det gör idag. Och det är väl bra, att översvämningarna minskar.

Vill påminna om att 90 år är ingenting för världen. Vi vet ingenting om detta utan det faktum att extremt väder inte är bra för just vår art på jorden. Finns väl givetvis arter som istället gynnas av det här vädret. Bara för att det inte passar människan behöver det inte betyda att det är onaturligt.

Jag tycker däremot att frågan om uppeldning av ändliga resurser främst är en fråga om moral - inte klimat. Det kan finnas behov i framtiden som vi förstör genom att bränna upp dem nu. Den frågan förstör miljörörelsen tror jag.

M
Jag har röstat på 1:an.

Problemen med klimatet som jag baserat min röst på är bl.a:

* På vintern är det låg temperatur jämfört med vad som är bekvämt så man måste värma upp sitt hem, detta är ett problem.

* På sommaren är det ibland så varmt att det är obekvämt och man får svettas, detta är ett problem

* Ibland regnar det och då blir man blöt om man går ut, det är ett problem.

* Ibland snöar det så det blir svårt att köra upp för backen hemma, det är ett problem

* Ibland blåser det så j-vligt så plasten på vedlängorna slits av. Det är ett problem.

osv osv osv.

Hur allvarliga dessa problem är förefaller ganska individuellt.

IngMatt
Fredrik Å skrev:
Tja det är väl det vanliga "Svenska".
Våra folkvalda vill väl kunna sitta i Bryssel och skryta om att vi är bäst i klassen istället för att försöka göra något åt de verkliga problemländerna som tex USA,Ryssland,Kina och Indien.
Fredrik
Jaså och vad anser du att vi ska göra åt dem?

USA plöjer ner 6 miljarder på på desinformation som vi just fått en länk om men ändå är det 50/50 där, samma andel där som tror på att Gud skapade jorden eller ej.

I Ryssland dillade Putin om att han vill ha det varmare men dom har skrivit på alla avtal och tinar permafrosten där som redan börjat, får dom och vi stora problem.

Kina och Indien anser att de ska få komma ikapp oss först innan de gör något, men Kina tänker långsiktigt och kan vara det enda hoppet, då det kan behövas diktaturer för a få ordning.

IngMatt
ion skrev:
Jag hittade inget passande alternativ , så jag röstade inte.:)
De går inte ha ha alternativ som passar alla, då skriver man sin åsikt.

IngMatt
Fotografen skrev:
När rubriken på en omrösting är "tycker du som jag eller inte", läs "tror du på min gud?" är det inte mycket att be för.
Det beror på vilket förstånd man har och blanda inte in andra fantasifigurer än skeptiker i detta.

IngMatt
Pumba skrev:
Jag körde på "det är redan kört" eftersom det bara finns olika nivåer att hålla med TS i sin inställning.
Jag måste läsa på mer av klimatvetenskaparna
Är givetvis för de tveksamma

IngMatt skrev:
De går inte ha ha alternativ som passar alla, då skriver man sin åsikt.
På en ja-och-nejfråga kan man kanske förvänta sig svarsalternativen "ja" och "nej"? ;)

IngMatt skrev:
Det beror på vilket förstånd man har och blanda inte in andra fantasifigurer än skeptiker i detta.

Och vad menar du med det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.