Har du förstått klimatproblemen eller ej? (Röstning)

• Antal röster
    42
Status
Inte öppen för fler kommentarer.
IngMatt skrev:
Skatt eller avgifter är styrmedel
Just det där är det absolut värsta jag vet, att skatter och avgifter ska vara något slags tvångsmedel för att förtrycka människor på olika sätt.
Skatter ska finansiera offentlig verksamhet, inget annat!!
Sådana åtaganden en stat har mot sina medborgare för att säkerställa människors trygghet och välmående.

• Gilla
nova383 och 3 till
  • Laddar…
IngMatt
Skeptiker röstar på översta och okunniga på understa

• Nej det är inga problem enligt svenska klimatexperter som jag visar

3 25.00%
  • Jag måste läsa på mer av klimatvetenskaparna

Att säga att de som säger emot är sektmedlemmar och liknande gör bara att man inte kan ta dig som en seriös motpart. Det är sånna som du som förstör en extremt viktig diskussion (och vetenskapen i övrigt) där alla åsikter och vetande måste tas med. Sådan sandlådenivå hör hemma på dagis.

• Gilla
kontorsråttan och 5 till
  • Laddar…
IngMatt
Fotografen skrev:
Just det där är det absolut värsta jag vet, att skatter och avgifter ska vara något slags tvångsmedel för att förtrycka människor på olika sätt.
Skatter ska finansiera offentlig verksamhet, inget annat!!
Sådana åtaganden en stat har mot sina medborgare för att säkerställa människors trygghet och välmående.
Att överleva brukar ingå i trygghet och välmående, just nu är jag mer bekymrad att folk dör av platsbrist på akuter som fått för lite pengar.
Sedan kallas det solidaritet att utjämna för olika ändamål så biltullar ska minska biltrafik och satsas på kollektivtrafik, miljöavgifter går till solpaneler och värmepumpar m.m. Även vindkraft och det blåst mer än vanligt så elpriset gått ner nu.
Vi har inte tid att vara experter på allt och besluta så det delegeras till andra som kan det bäst.

Ingmatt, sluta läs miljöpartiets partiprogram och läs lite om källkritik istället,

• Gilla
Herc och 3 till
  • Laddar…
Det kallar jag inte solidaritet utan konfiskation.
Fö, drick ur flaskan du börjat på och gå och lägg dig, du har spårat ur.

IngMatt
ekblom skrev:
Att säga att de som säger emot är sektmedlemmar och liknande gör bara att man inte kan ta dig som en seriös motpart. Det är sånna som du som förstör en extremt viktig diskussion (och vetenskapen i övrigt) där alla åsikter och vetande måste tas med. Sådan sandlådenivå hör hemma på dagis.
Jag börjar aldrig med sådant så du ska läsa vad han kallat mig först som han får svar på med samma mynt. Men dom är en krympande skara med i stort sett samma budskap de läst av betalda förvillare.

IngMatt
stake skrev:
Ingmatt, sluta läs miljöpartiets partiprogram och läs lite om källkritik istället,
Miljöpartitet hatar jag för dom verkar mer intresserade av annat än miljön, vi behöver ett nytt Miljöparti.

IngMatt
Fotografen skrev:
Det kallar jag inte solidaritet utan konfiskation.
Fö, drick ur flaskan du börjat på och gå och lägg dig, du har spårat ur.
I motsats till dig är jag nykter och lär dig citera för du svarade en annan.

Är det konfiskation att ta dina pengar och dela ut till socialbidrag, u-hjälp, flyktingar eller vad?

Det som skadar ska betala sina egna kostnader och bensinen gör det inte än.

Problemet nu är amerikansk skifferolja så det skadliga gått ner i pris.

Problemet är att miljörörelsen har blivit "självsvängande" utan någon som helst sans och verklighetsförankring.
Vi kan ta den fullkomligt vansinniga lagen om att mackar som säljer över x antal kubik bränsle blir tvingade att ha ett "miljöbränsle" som miljötalibanerna i maskopi med sossarna drev igenom för att antal år sedan.
Man behöver inte vara Einstein för att förutse resultatet.En stor del av mackarns i glesbyggden fick slå igen pga de enorma konstnaderna för ett miljöbränsle som kunderna ändå inte tankade.
På vilket sätt är det miljövänligt att behöva köra flera mil för att kunna tanka?
De som ändå skaffade sig detta miljöbränsle valde av naturliga skäl Etanol.
Hur många köper en Etanol bil idag?
Gröna bilister eller vad dom kallar sig slår sig för bröstet och talar om hur miljövänligt Etanol är.
Visst när det väl är i tanken är det väl "CO2" neutralt men vad använder som som bränsle när mäsken ska destileras och vad släpper transporten till Europa ut?
Fredrik

• Gilla
cust3000 och 2 till
  • Laddar…
IngMatt
Fredrik Å skrev:
Problemet är att miljörörelsen har blivit "självsvängande" utan någon som helst sans och verklighetsförankring.
Vi kan ta den fullkomligt vansinniga lagen om att mackar som säljer över x antal kubik bränsle blir tvingade att ha ett "miljöbränsle" som miljötalibanerna i maskopi med sossarna drev igenom för att antal år sedan.
Man behöver inte vara Einstein för att förutse resultatet.En stor del av mackarns i glesbyggden fick slå igen pga de enorma konstnaderna för ett miljöbränsle som kunderna ändå inte tankade.
På vilket sätt är det miljövänligt att behöva köra flera mil för att kunna tanka?
De som ändå skaffade sig detta miljöbränsle valde av naturliga skäl Etanol.
Hur många köper en Etanol bil idag?
Gröna bilister eller vad dom kallar sig slår sig för bröstet och talar om hur miljövänligt Etanol är.
Visst när det väl är i tanken är det väl "CO2" neutralt men vad använder som som bränsle när mäsken ska destileras och vad släpper transporten till Europa ut?
Fredrik
Ja det verkar urspårat och nu har regeringen gjort diesel förmånligt så etanol-bilar inte säljs längre. Vad vi ska driva trafiken på verkar svårast, uppvärmning kan vi klara.

Jag tankar etanol för att det ger mer hk i bilen, om det sedan skulle vara någon miljövinst så är det väl bara bonus i såna fall.
Jag kan själv känna att jag i många fall tröttnat på debatten och därför bryr mig mindre pga massa konstiga saker som görs i miljöns namn.
Bara en sån sak som "grön el", vilket trams, är väl inget elbolag som kan garantera att deras el enbart kommer från vindkraft osv, och hur miljövänligt tex vattenkraft är kan ju diskuteras, kärnkraften bidrar ju inte ut några enorma mängder med co2.

Sen tycker jag personligen det ter sig rätt löjligt här hemma, jag jobbar en hel del i Kina, där kan man snacka om problem, men här hemma diskuterar vi att förbjuda dubbdäck för lite partiklar i luften, är helt säker på att det är fler som kommer köra ihjälsig pga avsaknaden av dubb jämfört med de som stryker med pga dessa luftpartiklar.
I Kina är luften ibland så att det fasen gör ont i lungorna, brukar alltid känna mig lite konstig de första dagarna innan man vant sig, och då ska ju lilla Sverige beskatta ihjäl alla som vill åka en runda med bilen, visst bra att någon är med i matchen men det kommer göra varken till eller från så länge de länderna som står för utsläppen bara ökar sitt bidrag.

• Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
I
IngMatt skrev:
Jag ville ha växthuseffekten istället för att bo i Spanien på vintern, men man kan inte chansa med klimatet, för om vi får det varmt drabbar det miljoner andra som måste flytta och får asylskäl ex. här. Resten lär dö och det blir fler krig.
Som du säger, vi har kommit till en nivå där vi börjar bli självsanerande. Mycket rättvisare än att våra ättlingar ska behöva ta hand om skiten efter oss om hundratusen år.
Sen förstör hysterin runt klimatproblemen, för visst skitar vi ner, men siffror som att havsnivån kommer att höjas 50meter om isarna smälter är bara löjligt. Men det skapar rubriker och miljöforskarna är inte sena att haka på även om de vet bättre.
I Falsterbo, tror jag det var, ville kommunen införa byggförbud på en del platser bara för att det var möjligt att havsnivån skulle stiga på upp till 10m om 100år. Även om de har rätt så, om hundra år!
Självfallet inträffar det inte över en natt men skulle tro att minst 3 generationer skulle hinna slita på kåken innan den blev obebodd, och det är värsta scenariot.
De hade fått mer gehör för sina synpunkter om de hållit sig till sanningen.
Vad som kommer att hända, har redan börjat, är att ökad temp ger mer avdunstning vilket ger mer nederbörd som kyler vilket ger mer vindar. Men inte tusan bryr sig myndigheterna om att ex rensa vattendragen för det, de pekar bara på bilisterna och säger att översvämningarna är deras fel, så jäkla bekvämt.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Krilleman
Jag gillar debatter när skygglappar och foliehattar är med i bilden, (alias pajkastning) Men att dra upp det här känns lite långsökt.

"Skeptiker röstar på översta och okunniga på understa" var det inte en omröstning? Bara två val helt plötsligt?

:screwy:

Pumba skrev:
Jag tankar etanol för att det ger mer hk i bilen, om det sedan skulle vara någon miljövinst så är det väl bara bonus i såna fall.
Jag kan själv känna att jag i många fall tröttnat på debatten och därför bryr mig mindre pga massa konstiga saker som görs i miljöns namn.
Bara en sån sak som "grön el", vilket trams, är väl inget elbolag som kan garantera att deras el enbart kommer från vindkraft osv, och hur miljövänligt tex vattenkraft är kan ju diskuteras, kärnkraften bidrar ju inte ut några enorma mängder med co2.

Sen tycker jag personligen det ter sig rätt löjligt här hemma, jag jobbar en hel del i Kina, där kan man snacka om problem, men här hemma diskuterar vi att förbjuda dubbdäck för lite partiklar i luften, är helt säker på att det är fler som kommer köra ihjälsig pga avsaknaden av dubb jämfört med de som stryker med pga dessa luftpartiklar.
I Kina är luften ibland så att det fasen gör ont i lungorna, brukar alltid känna mig lite konstig de första dagarna innan man vant sig, och då ska ju lilla Sverige beskatta ihjäl alla som vill åka en runda med bilen, visst bra att någon är med i matchen men det kommer göra varken till eller från så länge de länderna som står för utsläppen bara ökar sitt bidrag.
Tja det är väl det vanliga "Svenska".
Våra folkvalda vill väl kunna sitta i Bryssel och skryta om att vi är bäst i klassen istället för att försöka göra något åt de verkliga problemländerna som tex USA,Ryssland,Kina och Indien.
Fredrik

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.