175 437 läst · 1 328 svar
175k läst
1,3k svar
Har din elektriker också rekommenderat Plejd?
Vill bara försöka förtydliga lite...Boilerplate4U skrev:Ja, det är en j-la röra med alla så kallade allianser som ständigt byter namn och skepnader.
Matter är tänkt att fungera på valfritt mediaprotokoll som tex Blutooth, Z-wave, ZigBee, Lora mm och skulle i teorin kunna funka med Plejd. Om du är bekant med KNX så påminner Matter lite om det.
Varumärket Matter är egentligen ett programinterface (API) hämtat från tidigare Project CHIP (Project Connected Home over IP) och tidigare Zigbee Alliance men numera Connectivity Standards Alliance (CSA) som sedan döpts om till Matter
Låter det krångligt, det tycker jag med!
[länk]
Huvudsakliga syftet med Matter är få en standard på applikationsnivå som beskriver vilka egenskaper olika objekt i våra hem kan ha. Ett objekt i detta sammanhang kan t.ex vara en lampa, lås, TV, diskmaskin, värmepump.
Matter baserar sig på IP (IPv6). Varje nod i ett Matter-nätverk kommer ha en unik IP-adress. Initialt kommer det bara finnas Matter-enheter som kommunicerar via Thread och WiFi (och evt ethernet). BLE kommer troligtvis enbart användas för kommisionering (parning).
Det kommer alltså inte dyka upp några Matter-certifierade enheter som i sig är baserade på t.ex Zigbee eller Z-Wave. På sikt vill CSA (tidigare Zigbee Alliance) byta ut Zigbee's radioprotokoll mot Thread. Men i väntan på det så kommer man erbjuda möjligheten att få in "gamla" Zigbee-enheter i det nya Matter-konceptet via "bryggor" som mappar Zigbee till Matter. Bryggan kommer (så vitt jag förstår) göra att Zigbee-noderna blir tillgängliga via IPv6 från Matter-sidan och att Zigbee-enhetens "objektegenskaper" mappas så gott det går till Matter's standardobjekt. Att behöva använda bryggor/gateways är ju tyvärr aldrig optimalt eftersom man alltid tappar viss funktionalitet. Så detta måste nog mer betraktas som en nödlösning. Bryggorna kommer i de flesta fall byggas in som ren mjukvara i befintlig hårdvara. (Gäller t.ex Philips Hue)
Vad det gäller Z-Wave (Alliance) så får de officiellt inte vara med i Matter (som ju drivs av CSA som är huvudkonkurrenten). Men Z-Wave ägs numer av Silicon Labs, som (med sin Zigbee-del) är en av huvudaktörerna i CSA. Så ryktena säger att även Z-Wave kommer att erbjuda Matterstöd via en brygga.
Som sagt så finns det fortfarande en hel del oklarheter vad det gäller Matter, men förhoppningsvis klarnar det framåt våren/sommaren.
Redigerat:
Haha, jag tror du fått det om bakfoten, finns nog inga plejdhatare, däremot skulle jag hata att ha Plejd, men jag önskar företaget och dess kunder all lycka!T Taxture skrev:
Däremot var det en lite rolig kommentar, för Plejd tog den tekniska framtiden slut för 15 år sen och det är väl det som jag hade irriterat mig mest på.
Det är ju ett sorts slut såklart men det jag avsåg var slutet på utvecklingen, "evolve or die", som det ser ut nu kommer en del av de gamla protokollen hänga med in i det nya och på så sätt får de en förlängd livslängd, de som inte supportas dör (ur det perspektivet).T Taxture skrev:
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 887 inlägg
I stort sätt korrekt men här lite mer kortfattat:gol skrev:Vill bara försöka förtydliga lite...
Huvudsakliga syftet med Matter är få en standard på applikationsnivå som beskriver vilka egenskaper olika objekt i våra hem kan ha. Ett objekt i detta sammanhang kan t.ex vara en lampa, lås, TV, diskmaskin, värmepump.
Matter baserar sig på IP (IPv6). Varje nod i ett Matter-nätverk kommer ha en unik IP-adress. Initialt kommer det bara finnas Matter-enheter som kommunicerar via Thread och WiFi (och evt ethernet). BLE kommer troligtvis enbart användas för kommisionering (parning).
Det kommer alltså inte dyka upp några Matter-certifierade enheter som i sig är baserade på t.ex Zigbee eller Z-Wave. På sikt vill CSA (tidigare Zigbee Alliance) byta ut Zigbee's radioprotokoll mot Thread. Men i väntan på det så kommer man erbjuda möjligheten att få in "gamla" Zigbee-enheter i det nya Matter-konceptet via "bryggor" som mappar Zigbee till Matter. Bryggan kommer (så vitt jag förstår) göra att Zigbee-noderna blir tillgängliga via IPv6 från Matter-sidan och att Zigbee-enhetens "objektegenskaper" mappas så gott det går till Matter's standardobjekt. Att behöva använda bryggor/gateways är ju tyvärr aldrig optimalt eftersom man alltid tappar viss funktionalitet. Så detta måste nog mer betraktas som en nödlösning. Bryggorna kommer i de flesta fall byggas in som ren mjukvara i befintlig hårdvara. (Gäller t.ex Philips Hue)
Vad det gäller Z-Wave (Alliance) så får de officiellt inte vara med i Matter (som ju drivs av CSA som är huvudkonkurrenten). Men Z-Wave ägs numer av Silicon Labs, som (med sin Zigbee-del) är en av huvudaktörerna i CSA. Så ryktena säger att även Z-Wave kommer att erbjuda Matterstöd via en brygga.
Som sagt så finns det fortfarande en hel del oklarheter vad det gäller Matter, men förhoppningsvis klarnar det framåt våren/sommaren.
- Definition av objekt (prylar) påminner konceptuellt om KNX.
- Är främst ett hjälpmedel för applikationsutvecklare (API).
- Objekt/prylar adresseras med id-begrepp (typ dns) med IP som bakomliggande ändpunkt.
- Arkitekturen bygger helt på olika former av plugins (bryggor) till objekt och mediatransporter.
- Bakomliggande mediatransport (Bluetooth, etc) ansvarar för sin egen plugin.
- Bygger vidare på CHIP, se github ref implementation
- Stödjer både IPv4/6 via intern gw.
Vi behöver ju egentligen inte dividera om dessa detaljer, men jag har ett par kommentarer:Boilerplate4U skrev:I stort sätt korrekt men här lite mer kortfattat:
- Definition av objekt (prylar) påminner konceptuellt om KNX.
- Är främst ett hjälpmedel för applikationsutvecklare (API).
- Objekt/prylar adresseras med id-begrepp (typ dns) med IP som bakomliggande ändpunkt.
- Arkitekturen bygger helt på olika former av plugins (bryggor) till objekt och mediatransporter.
- Bakomliggande mediatransport (Bluetooth, etc) ansvarar för sin egen plugin.
- Bygger vidare på CHIP, se github ref implementation
- Stödjer både IPv4/6 via intern gw.
För objektdefinitionerna har man utgått och byggt vidare på Zigbee ZCL. (KNX har inte den abstraktionsnivån, där är det mer ren I/O (sensorer och aktorer))
Matter är mycket riktigt samma projekt som CHIP (Bara ett namnbyte).
För kommunikation med prylar så kommer enbart IPv6 stödjas. Men för att kommunicera via en Matter-brygga så är det troligt att det kommer att fungera med IPv4 (+ olika url:er för enheterna) (Jämför ett REST API).
Som sagt är mycket fortfarande oklart hur det kommer se ut i den slutliga standarden. Så låt oss avvakta den.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 887 inlägg
Vi har varit med Zigbee Alliance EU/IG (Europe Interest Group) nästan från start och har väl en någorlunda bra insikt i processen. Den slutliga standarden är i princip spikad och focus ligger på löpande tester med en intern referensimplementation för att kunna fånga upp problem på detaljnivå med olika prylar och mediabärare.gol skrev:Vi behöver ju egentligen inte dividera om dessa detaljer, men jag har ett par kommentarer:
För objektdefinitionerna har man utgått och byggt vidare på Zigbee ZCL. (KNX har inte den abstraktionsnivån, där är det mer ren I/O (sensorer och aktorer))
Matter är mycket riktigt samma projekt som CHIP (Bara ett namnbyte).
För kommunikation med prylar så kommer enbart IPv6 stödjas. Men för att kommunicera via en Matter-brygga så är det troligt att det kommer att fungera med IPv4 (+ olika url:er för enheterna) (Jämför ett REST API).
Som sagt är mycket fortfarande oklart hur det kommer se ut i den slutliga standarden. Så låt oss avvakta den.
IKEA är väldig på hugget och med hjälp av deras tyngd på konsumentmarknaden kan det förhoppnings blir riktigt bra i slutändan även om alla namnbyten kan vara förvirrande. Men konsumenten skiter egentligen vad det heter bara det är enkelt att koppla ihop och är tillräckligt stabilt vilket är huvudändamålet med hela projektet.
Enkelt och stabilt ungefär som plejd dåBoilerplate4U skrev:
men med möjlighet till mer funktioner och styrning…..
Finns nog inget som hindrar plejd att anpassa sig med nån ”brygga” när dom fått det att fungera
K kaherdin skrev:Min åsikt om Plejd;
Om du har så mycket pengar att du inte bryr dig om att eventuellt vid ett senare tillfälle byta ut, eller köpa till olika bryggor/gateways så visst. Låt en elinstallatör installera Plejd.
Om du däremot är en engagerad hemma-fixare som bryr dig om mest pang för pengarna - tacka, men tacka nej till Plejd.
Mina argument är enkla; Det finns bättre och mer framtidssäkrade teknologier som dessutom är billigare!
Zigbee. [länk] Zigbee kommer att "i princip" omvandlas till "Matter". Matter är tekniken/protokollet som IKEA; Google, Apple mf har arbetat fram gemensamt för The Smart Devices... so to spik.
Fördelarna idag är redan extrema i jämförelsen mellan BT (blåtand) och ZigBee.
Ja, jag är partisk. Varför - Jo för min installatör satte in Plejd utan att jag fick veta vilken teknik han satte in. Jag läste på, jag mailade Plejds huvudkontor och pratade med dem om hur de ser på framtiden etc. Jag läste på om olika tekniker, och idag använder jag Zigbee, med siktet på att vara helt redo för att övergå till Matter.
[länk]
Så. Skönt att ha det sagt. Nu släpper jag detta
jag säger z-waveK kaherdin skrev:Min åsikt om Plejd;
Om du har så mycket pengar att du inte bryr dig om att eventuellt vid ett senare tillfälle byta ut, eller köpa till olika bryggor/gateways så visst. Låt en elinstallatör installera Plejd.
Om du däremot är en engagerad hemma-fixare som bryr dig om mest pang för pengarna - tacka, men tacka nej till Plejd.
Mina argument är enkla; Det finns bättre och mer framtidssäkrade teknologier som dessutom är billigare!
Zigbee. [länk] Zigbee kommer att "i princip" omvandlas till "Matter". Matter är tekniken/protokollet som IKEA; Google, Apple mf har arbetat fram gemensamt för The Smart Devices... so to spik.
Fördelarna idag är redan extrema i jämförelsen mellan BT (blåtand) och ZigBee.
Ja, jag är partisk. Varför - Jo för min installatör satte in Plejd utan att jag fick veta vilken teknik han satte in. Jag läste på, jag mailade Plejds huvudkontor och pratade med dem om hur de ser på framtiden etc. Jag läste på om olika tekniker, och idag använder jag Zigbee, med siktet på att vara helt redo för att övergå till Matter.
[länk]
Så. Skönt att ha det sagt. Nu släpper jag detta
z-wave har fler produkter än Zigbee, bara att det finns färdiga styrenheter till värmefördelare.
Zigbee sänder på samma frekvens som Wi-Fi = risk för störningar.
Matter är bara ett sista försöka för Zigbee protokollet att blir som z-wave.