Jag använde förenklat skriftuttryck. Det borde du känna till.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Inte när det gäller beräkning av växelström som är P = U ∙ I ∙ cos() .
Beräkning "av" växelström eller "med" växelström?
 
useless useless skrev:
Jag använde förenklat skriftuttryck. Det borde du känna till.
Ok, du får väl godkänt men endast den här gången pga "förenklat skriftuttryck" men sedan är det slut på freebees! ;) När det gäller växelström bör man känna till skillnaderna och i synnerhet när det gäller möjligheten att mäta olika typer av belastningar för att kunna köpa rätt typ av prylar.

K Kane skrev:
Beräkning "av" växelström eller "med" växelström?
"i" (kretsen) märkpelle. :cool:
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
"i" (kretsen) märkpelle. :cool:
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Inte när det gäller beräkning av växelström som är P = U ∙ I ∙ cos() .
En till då...:cool:
Beräkning "av växelström...." eller Beräkning av "effekten......"?
 
K Kane skrev:
En till då...:cool: Beräkning "av växelström...." eller Beräkning av "effekten......"?
Hoppsan, jag visste inte att jag råkat hamna i quiz-tråden men nåväl: "Bapelsin då gubbjävel!" :D (OO)

Här är en till dig: ägnar du fortfarande åt s/m eller hönshus ??
 
Redigerat:
nikasp
Sittställning Forlowt skrev:
Vem är dom flesta och hur vet du att dom väljer annat ?
Tror det handlar mycket om vart man är i livet, renoverar man mycket blir det nog lätt med plejd. Ska vara bara ha en rolig lampa blir det nog Jula wifi lampa kanske. Men hela system är det fåtal som orkar med är min tro IAF.

Hue är svindyrt också så.
Jag uttryckte mig dåligt, menade företag som anslutit sig: https://buildwithmatter.com/ Flera tungviktare.

Logotyper för företag som Amazon, Apple, ASSA ABLOY, Comcast, Google, Huawei, IKEA, och Infineon som är del av en allians.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logotyper för Silicon Labs, SmartThings, Somfy, ST (STMicroelectronics), Texas Instruments, Tuya, Wulian.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logotyper för åtta företag inklusive Kroger, Legrand och NXP, anslutna till Build with Matter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Vad är det här ”Matter”. Var köper man och vad ersätter det?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
R
Intressant, tack!

Jag tänker man kör vidare på det som finns idag (z-wave, shelly mm) tillsammans med en vettig kontroller (Homey eller HA). Sen om det visar sig att det här nya Matter är något att satsa på så är det ju bara att successivt byta ut sitt system mot Matter.

Det förutsätter ju att Homey eller HA får någon form av plugin eller liknande som klarar Matter-standarden.

Jag står i startgropen för att bygga upp ett helt nytt system i sommarstugan. Det blir nog Homey som kontroller.
 
pdov
Matter skulle ha presenterats i höstas, sedan sköts det fram till i början av nästa år. Senaste budet är nästa sommar. Efter det så ska det tas fram och certifieras produkter. Det kommer ta minst ett år innan det finns produkter märkta med Matter som vi kan köpa i butikerna.

Plejd går att köpa idag. Matter får vi fortsätta drömma om. Om det blir verklighet så kan jag överväga att byta men tills dess så vill jag styra min belysning IDAG och till det fungerar Plejd utmärkt.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Varför plejd just, tycks ju vara ganska dyrt?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Det förutsätter ju att Homey eller HA får någon form av plugin eller liknande som klarar Matter-standarden.
Alla större marknadsaktörer kommer med stor sannolikhet att implementera kopplingar till Matter.
 
Sittställning
D Derbyboy skrev:
Varför plejd just, tycks ju vara ganska dyrt?

För det fungerar klockrent. 100% upptid med inga konstigheter.

Allt ZigBee jag haft har klabbat på något sätt, är det inte parning som är svin dryg så tappar den helt plötsligt kontakt med en lampa. Men inte bara det, plejd appen ansluter och har en sjukt snabb respons som jag inte upplevt någon annan produkt haft.
 
R
D Derbyboy skrev:
Varför plejd just, tycks ju vara ganska dyrt?
Ja, men "den funkar ju" :rolleyes:

Nej, det finns inte så många anledningar att välja det systemet, och minst en gigantisk (inlåsning/inkompatibilitet) för att inte göra det. Andra system "bara funkar" också. Jag har ca ett dussin shelly av olika modeller och har inte haft några problem med någon av dem under de år jag haft dem. De är dessutom billigare, finns i fler modeller, har fler funktioner, och stödjer öppna standarder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.