Sittställning
H halj skrev:
Du menar på samma sätt som alla andra "smarta" puckar? Utan parning osv kan du givetvis inte styra den i telefonen eller automatisera något men lampan tänds med brytaren som pucken är kopplad till.


Börjar bli rätt less på den här debatten.. Köp Plejd om du vill, men låtsas inte att plejd ger en massa saker som andra system inte har och var ärlig med ett antal saker:

- Plejd är propreitärt vilket medför:
- Reell, om än oklart hur stor, risk för ett värdelöst system du behöver ha en gammal telefon för att kunna styra
- Svårt att veta vad som händer säkerhetsmässigt, protokollet Bluetooth Low Energy har några större säkerhetsbrister som visserligen går att åtgärda men är svårt att veta om de verkligen är de då plejd är rätt hemliga, otryggt. T.ex. så verkar parningen av enheter bara funka och därmed är det också troligt att parningen sker med hjälp av metoden "Just Works" som medför ganska stora osäkerheter vid parning.

- Inga sensorer så ifall man vill ha det så behöver man ett till system.

- Dyrare än många andra alternativ.
- Stor framtida uppförsbacke att hålla sig aktuella med tanke på alla jättar som har anslutit sig Zigbee alliance (google, amazon, ikea, Texas instruments, Schneider osv..)

Den stora och egentligen enda fördelen med plejd är att idag så är det de enda system som en random elektriker generellt tar ansvar för och installerar. Samt att de har en snygg och clean marknadsföring vilket gör deras produkter känns mer exklusiva.
Kanske också att deras dubbeldimmer är rätt unik? Någon annan kanske vet mer?
Den stora fördelen är att den funkar riktigt bra jämfört med buggit ZigBee skräp med skit responstid.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
D
pdov pdov skrev:
som jag uppfattat de så är företagens zigbee produkter INTE kompatibla med varandra utan jag måste skaffa företagens respektive egna hubbar för att få det att fungera. Jag kan alltså inte köpa EN Zigbee hub och styra alla mina zigbee enheter med.
Vissa enheter går att lägga in i konkurrenternas hubbar men då följer inte all funktionalitet med. Jag vill styra allt i samma app utan att behöva skaffa flera olika hubbar/gateways och olika appar.

Om vi ska hålla oss till forumtrådens rubrik så har jag förstått det som att det är när jag blandar leverantörer av zigbee enheter som jag måste skaffa en Homey PRO för ~4000kr eller be min elektriker att sätta upp och programmera HA (för det kan jag inte själv).
Här börjar kostnaderna för zigbee springa förbi Plejd enligt mig.

Den dagen det FINNS produkter från tillverkarna på Matter-listan som presenterats i denna tråden och de VERKLIGEN fungerar och pratar med varandra och går att styra genom samma app så ska jag också titta åt det hållet.

I dagsläget är jag nöjd med att min elektriker renommerat Plejd som fungerar idag.
Det var 10 år sen du kollade, så ser det inte ut idag? Däremot funkar ju plejd inte med något och kommer väl aldrig göra det heller, vad jag förstått.
 
D
Sittställning Forlowt skrev:
Den stora fördelen är att den funkar riktigt bra jämfört med buggit ZigBee skräp med skit responstid.
Det beror nog bara på var man har sitt kompetensområde och de olika produkterna appellerar nog till olika grupper, känner man som du så är man nog en Plejdare och kanske blir nöjd med det.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
H
Sittställning Forlowt skrev:
Den stora fördelen är att den funkar riktigt bra jämfört med buggit ZigBee skräp med skit responstid.
Okej, här kan du se responstiden på en aqara t1 switch som styrs via zigbee
Hittar inget med plejd utöver deras egna marknadsföring men känner ju inte direkt att lampan måste tändas snabbare än i videon jag länkade?
 
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
pdov pdov skrev:
Vad bra i så fall. Då kanske jag som du skriver har missuppfattat det . Men jag måste väl ändå ha en hub/gateway för att kunna styra/automatisera zigbee enheterna?

Om vi ta till exempel de två enheter som @pacman42 nämnde i post#36 i denna tråd [länk]
det var en Sunricher- och en Aqara-brytare. Vilken Hub och app är lämplig att styra dessa med om man vill få motsvarande enkelhet som finns i Plejds app?
Finns massor av billiga Zigbee-gateways för 2-400 kr. Google is your friend. Själv kör jag med en från Lidl än så länge, en Tuya-kopia för 299 kr. Den är tyvärr beroende a molnet så jag kommer att uppgradera till någon lösning som inte är det. Än så länge verkar det bara finnas HA eller Hubitat eller möjligen Philips HUE vad jag förståttt. Men det kommer säkert.
 
D
K karlmb skrev:
Finns massor av billiga Zigbee-gateways för 2-400 kr. Google is your friend. Själv kör jag med en från Lidl än så länge, en Tuya-kopia för 299 kr. Den är tyvärr beroende a molnet så jag kommer att uppgradera till någon lösning som inte är det. Än så länge verkar det bara finnas HA eller Hubitat eller möjligen Philips HUE vad jag förståttt. Men det kommer säkert.
Rykte finns om att Ikea snart släpper en mer universell gateway, förvånar mig inte med tanke på hur strategiskt det är att äga det digitala hemmet.
 
  • Gilla
  • Älska
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Jag har väl lite samma fråga.
Är Zigbee helt kompatiblet rakt av, med alla enheter?
Och man måste väl ändå ha någon typ av hub/styrenhet/controller?
Kör ju själv Zwave, och det är långt från 100% kompatibelt, har man en viss styrenhet så får man läsa på, söka på forum, eller gå den hårda vägen för att reda ut kompabiliteten.
Para ihop enhet fungerar oftast, och enkla saker som tända och släcka en lampa, men då kanske inte mätning av energi eller någonting annat fungerar.
Men Zigbee kanske är mer framtid där, och det är ju bra.
Mitt resonemang är i alla fall att ingenting är framtidssäkert, tekniken går så fort, och livslängden på elektronik är ändå så pass kort i sammanhanget.
Jag skulle bli ytterst förvånad om jag kör Zwave om 10 år :)
Vi får se...
Det är iaf rätt nära 100% kompabilitet med Zigbee.
Har man äldre grejor som du så är det till att köra en dyr gateway som kan kompletteras med Zigbeemodul, eller HA som gäller. Hubitat är mer användarvänligt men dyrt.
 
R
Sittställning Forlowt skrev:
Den stora fördelen är att den funkar riktigt bra jämfört med buggit ZigBee skräp med skit responstid.
Nu slänger du ju bara ur dig saker i affekt verkar det som. Andas :)

På vilket sätt skulle zibgee vara buggigt? Ge lite exempel och/eller länkar. Du menar att alla de stora drakarna gemensamt bestämt sig för att satsa på ett buggigt system? Schneider sålde av hela sin del i Plejd "som bara funkar" och beslutade sig för att gå all in i "buggit zigbee" istället? Stackars dem att du inte var där och sa stopp ;)

"skit responstid" får du nog också vidareutveckla en del. Zigbee har inte mer än ett par hundra millisekunders fördröjning även över flera "hopp". Över ett enda pratar vi om några tiotals. Är det vad du klassar som "skit responstid"?
 
  • Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Rykte finns om att Ikea snart släpper en mer universell gateway, förvånar mig inte med tanke på hur strategiskt det är att äga det digitala hemmet.
Slipper man molnberoendet så blir det en varuhusvältare om de bara lyckas hålla priset under 5-600 kr.
 
Sittställning Forlowt skrev:
Den stora fördelen är att den funkar riktigt bra jämfört med buggit ZigBee skräp med skit responstid.
Du jobbar på Plejd va?
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
D
K karlmb skrev:
Slipper man molnberoendet så blir det en varuhusvältare om de bara lyckas hålla priset under 5-600 kr.
De har ju hittills gått en intressant väg, de överlåter fjärranslutning åt tex Apple HomeKit, det besparar Ikea mycket pyssel, smart tycker jag. Ryktet säger samma pris som nuvarande och någon form av utbyte/uppgradering.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Sittställning
D djac skrev:
Det beror nog bara på var man har sitt kompetensområde och de olika produkterna appellerar nog till olika grupper, känner man som du så är man nog en Plejdare och kanske blir nöjd med det.
Ha..ha.. utvecklar / tillverkar du ZigBee produkter?

H halj skrev:
Okej, här kan du se responstiden på en aqara t1 switch som styrs via zigbee
[media]Hittar inget med plejd utöver deras egna marknadsföring men känner ju inte direkt att lampan måste tändas snabbare än i videon jag länkade?
Handlar om hur snabbt man kan plocka upp luren / trycka på en knapp och bara få det att fungera.

R RoAd skrev:
Nu slänger du ju bara ur dig saker i affekt verkar det som. Andas :)

På vilket sätt skulle zibgee vara buggigt? Ge lite exempel och/eller länkar. Du menar att alla de stora drakarna gemensamt bestämt sig för att satsa på ett buggigt system? Schneider sålde av hela sin del i Plejd "som bara funkar" och beslutade sig för att gå all in i "buggit zigbee" istället? Stackars dem att du inte var där och sa stopp ;)

"skit responstid" får du nog också vidareutveckla en del. Zigbee har inte mer än ett par hundra millisekunders fördröjning även över flera "hopp". Över ett enda pratar vi om några tiotals. Är det vad du klassar som "skit responstid"?
Ikeas ZigBee som är en av dom stora är riktig skit jämfört med plejd .. även när plejd är parad med även den billigaste lampan = inte så dyrt längre....
K karlmb skrev:
Du jobbar på Plejd va?
Du jobbar hos en konkurrent?
 
H
Sittställning Forlowt skrev:
Handlar om hur snabbt man kan plocka upp luren / trycka på en knapp och bara få det att fungera.
Va? Menar du att responstid betyder "Hur lång tid det tar från låst telefon till lysande lampa"?
Använder folk på riktigt telefonen istället för tryckknappar och tycker att det är en uppgradering?
Vad blir responstiden om man inte har telefonen på sig?
Den belysning jag gjort "smart" har jag i princip aldrig tänt/släckt manuellt. Själva syftet är väl att den ska vara "smart" och då t.ex. följa solen eller tändas via signal på något annat.
 
  • Gilla
Freddedan och 2 till
  • Laddar…
Vill du ha samma enkelhet med Zigbee som med Plejd så väljer du en enda tillverkare för gateway och delar, klart.

Vill du ha mer flexibilitet så kan man exempelvis använda Smartthings (det finns många andra bra produkter också)som gateway, den fungerar bra med de flesta ZigBee-enheter som finns på den svenska marknaden. Köper man nya zigbee-enheter från Kina, ja då kan det dröja lite innan de fungerar.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Du jobbar hos en konkurrent?
Nejdå. Jobbar i bilbranchen.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.