useless useless skrev:
Zwave är väldigt dyrt på grund av höga licenskostnader. De flesta tillverkare överger det protokollet för öppna och billigare varianter.
Ok, men vad ska man ha som uppfyller samma funktionalitet?
Tänker på om man vill kunna mäta effekt, energi, spänning, ström mm?

Och tekniken går ju framåt rasande fort.
Om 10år är ju ändå allt det jag köpte idag trasigt vad gäller elektronik, och allt är billigare, och det finns nya "standarder".

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Att kunna mäta energi har inget med kommunikationsprotokollet zwave att göra. Shelly t ex har energimätning och pratar WiFi istället.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
useless useless skrev:
Att kunna mäta energi har inget med kommunikationsprotokollet zwave att göra. Shelly t ex har energimätning och pratar WiFi istället.
Säkert sant, men alla system klarar inte det.
Så, Shelly är ju ett alternativ, men finns det något Zigbee system som fixar det?
Eller någonting annat som är "billigt"?

useless useless skrev:
Första träffen på Google...
[länk]
"Inbyggd energimätning."
Tack!
Ok, jag är alltid lite skeptisk när det saknas neutralledare hur den ska kunna mäta energimängden korrekt.
Men den är i alla fall ett alternativ.
Hur är det med Zigbee och kompabilitet?
Zwave är ju långt ifrån en garantistämpel att den funkar med alla styrenheter, är det samma trassel med Zigbee?

R
Hannuse Hannuse skrev:
Tack!
Ok, jag är alltid lite skeptisk när det saknas neutralledare hur den ska kunna mäta energimängden korrekt.
Men den är i alla fall ett alternativ.
Hur är det med Zigbee och kompabilitet?
Zwave är ju långt ifrån en garantistämpel att den funkar med alla styrenheter, är det samma trassel med Zigbee?
Den finns ju förvisso med neutralledare också. Men varför skulle det inte gå att mäta energi korrekt utan den?

Hannuse Hannuse skrev:
Läste du ordentligt?

Aqara T1 Infälld Zigbee-fjärrströmbrytare med neutralledare och prisinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hannuse Hannuse skrev:
Om 10år är ju ändå allt det jag köpte idag trasigt vad gäller elektronik, och allt är billigare, och det finns nya "standarder".
När det gäller elinstallationsmaterial som exempelvis dimmer räknar jag med längre livslängd än så. Dimmer som jag installerade runt 2005 fungerar nästan undantagslöst fortfarande och inte har de blivit direkt billigare heller.

• Gilla
jorblad och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Den finns ju förvisso med neutralledare också. Men varför skulle det inte gå att mäta energi korrekt utan den?
Utan nolla kan den inte mäta spänningen (och eventuell fasförskjutning), så jag antar att man får knappa in spänningen manuellt en gång så baseras mätningen på det? Det blir ju inte helt exakt, men förmodligen tillräckligt bra för de allra flesta tillämpningar.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
useless useless skrev:
Utan nolla kan den inte mäta spänningen (och eventuell fasförskjutning), så jag antar att man får knappa in spänningen manuellt en gång så baseras mätningen på det? Det blir ju inte helt exakt, men förmodligen tillräckligt bra för de allra flesta tillämpningar.
Mja, de IC jag sett för att mäta energi gör det över ett motstånd med känt värde och då behöver du inte veta spänningen. Men du har nog rätt i fasförskjutningen. Det är nog stabilare med neutralledare.

L Leif i Skåne skrev:
Jonte Karlsson från Alingsås har ända sedan September varit orolig för att PLEJD skall gå i konkurs tidigare var det alias bossebyggaren som uppehåll denna oro.
Jag tror inte de är så stor risk med ett företag som har ett börsvärde på över 4100 miljoner
och med kända personer som ägare t.ex. Koenigsegg med sina sportbilar.

Företagets största ägare och deras ägarandelar respektive röstandelar.Senaste förändring 2021-12-10
10 största ägare Kapital Röster
Avanza Pension 9,65% 9,65%
Handelsbanken Fonder 7,66% 7,66%
Christian von Koenigsegg 7,32% 7,32%
Allt som herr Koenigsegg hittar på är ju inte klockrent. Han borde försöka göra en exit om han har så mkt pengar i ett enskilt bolag.

R RoAd skrev:
Mja, de IC jag sett för att mäta energi gör det över ett motstånd med känt värde och då behöver du inte veta spänningen. Men du har nog rätt i fasförskjutningen. Det är nog stabilare med neutralledare.
Energin är spänningen gånger strömmen. Det du mäter över ett motstånd (ett shuntmotstånd) är strömmen (rent tekniskt genom att mäta spänningen). För att veta energin måste du antingen mäta spänningen eller utgå från ett förinställt värde. En mätare utan nolla saknar referens för att mäta spänningen, så den måste utgå från ett förinställt värde.

Men, återigen, spänningen varierar normalt sett så lite, så ställer man in 230V kommer mätaren att visa tillräckligt mycket rätt.

Redigerat:
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Jag har huset proppfullt med Z-wave och har aldrig haft några kompatibilitetsproblem.

Skulle jag börja om idag skulle jag dock gå på Zigbee, dels för att deras enheter generellt är lite billigare plus jättarna som hat hakat på det, Philips och IKEA.

• Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Läste du ordentligt?

[bild]
Ha ha, nä, tack igen!
Men vi fick ju dryfta även det.
Har du mycket fasförskjutning så blir det inte bra utan neutralledare.
Men på många laster är det ju ett mindre problem.
Jag har för övrigt kontrollmätt mina små "puckar" och dom är förvånansvärt exakta på att mäta.
Så helt klart ett bra hjälpmedel om man vill mäta och separera ut förbrukningar.

R
useless useless skrev:
Energin är spänningen gånger strömmen. Det du mäter över ett motstånd (ett shuntmotstånd) är strömmen. För att veta energin måste du antingen mäta spänningen eller utgå från ett förinställt värde. En mätare utan nolla saknar referens för att mäta spänningen, så den måste utgå från ett förinställt värde.
Ja, du har helt rätt. När jag väl räknade på det så insåg jag att jag förstås bara får fram effekten över motståndet, inte för lasten.

Det börjar bli uppenbart att jag behöver julledigt :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.