J Jocke Best skrev:
Jovisst men du skriver inga kommandon med ifsatser utan du får frågan"Vad vill du ska hända om, eller när?"
Men visst det slutar väl med att man ringer mig, och så löser jag det och blir bjuden på något glas vin eller två...
Dottern har plejd i sin lägenhet och jag kommer inte riva ut dom heller:p
Jag gissar att du inte heller har den där billiga ZigBee gatewayen du länkade till? :)

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Sittställning
J Jonte Karlsson skrev:
Du ifrågasätter alltså att det finns dom som köper många Plejd-produkter, och vill att jag ska bevisa att det är så? Intressant sätt argumentera för Plejd.
Nämn 10 användare som väntat i flera år och sen handlat wallplugs för flera 1000kr...du målar upp en bild som om du har total insyn i plejd användares tankar.
Ser ges exempel på dessa besvikna personer till höger och vänster men vart fan är dessa personer !?

Dom enda besvikna är som som inte ens äger plejd.

• Gilla
patfred och 1 till
  • Laddar…
J
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du förstår att det där är för komplicerat för 98% av alla husägare va?
Tack! :heart:Ibland vill man ligga runt dom där procenten:cool:

• Haha
Nyfniken
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Tack! :heart:Ibland vill man ligga runt dom där procenten:cool:
Det är här vi hänger. ;)

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
T tobbbias skrev:
Jag gissar att du inte heller har den där billiga ZigBee gatewayen du länkade till? :)
Haha nä. Men förra året. Den jag har nu kostar väl 400. Plus en begagnad HP elitedeskdator för 2000 med home assistant och en usbZigBee för 500. Plus en väggmonterad pekskärm som styr hela hemmet. Men det fungerar helt fristående från det andra. Lite labbande som driver familjen till vansinne. Å andra sidan hade detta inte räckt till ekrarna på en tävlingscykel. Eller en golfklubba. Men det behöver inte kosta många kronor för att funka initialt.

• Gilla
foppa
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Och

Men hur lång tid tror du det tar för gemene man att programmera dessa saker. Det är ju där skon klämmer. Ingen är intresserad av att skriva IF, else och then kommandon för att förhoppningsvis komma fram till en konfiguration som fungerar i 50 % av fallen. Man vill liksom att när elektrikern går därifrån, då vet man att lampan tänds när solen går ned och släcks när solen går upp. Om jag klickar 1 gång på knappen så släcks lampna. Klickar jag en gång till så tänds lampan. Dubbelklickar jag så blir det så stark lampa som möjligt.
Det räcker ju ganska långt bara där med "automation"...
Vill man att lampan ska tändas när solen går ner och släckas när solen går upp så kan jag rekommendera en ljuskälla med inbyggd sensor, brukar väl gå på en 50-lapp. Eller varför inte en elektrisk timer, kostar 59 spänn för ett 2-pack på Elgiganten. Båda går att installera utan att blanda in elektriker. Det borde täcka fru Svenssons behov för många år framöver.

Om man skriver If och Else som fungerar i 50% av fallen så rekommenderar jag istället en programmeringskurs.

• Haha
RoAd
  • Laddar…
Sittställning
J Jonte Karlsson skrev:
Vill man att lampan ska tändas när solen går ner och släckas när solen går upp så kan jag rekommendera en ljuskälla med inbyggd sensor, brukar väl gå på en 50-lapp. Eller varför inte en elektrisk timer, kostar 59 spänn för ett 2-pack på Elgiganten. Båda går att installera utan att blanda in elektriker. Det borde täcka fru Svenssons behov för många år framöver.

Om man skriver If och Else som fungerar i 50% av fallen så rekommenderar jag istället en programmeringskurs.
Det finns inga snygga lampor med sensor.

Däremot finns det en puck som kostar runt 500lappen som kan göra dina befintliga lampor smarta. Det bästa är att appen fungerar klockrent ! Tänkt Apple fast med belysning.

Sen kan man klabba med att tänka lampor när det brinner också.. men så blir det svårt att se vart elden lyser upp så det rekommenderas inte.

Där Plejd kommer till korta är väl kanske inte just brandvarnare utan garageportar, rörelsedeckare, lås, rullgardiner, markiser, värmesystem, dörr- och fönstersensorer osv

• Gilla
  • Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Haha, ni är för bra för att inte bli elektriker och sälja era hemautomationstjänster :rofl:(y)
Jag lovar att ni kommer bli mkt framgångsrika. Kom tillbaka sen och lär oss andra hur vi också borde göra om några år när ni dricker paraplydrinkar på Rivieran. Tills vidare så sitter jag här och äter popcorn och väntar på att min Tesla investering ska bli noll kronor värd ty Plejd kommer kursa .

• Gilla
patfred
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Där Plejd kommer till korta är väl kanske inte just brandvarnare utan garageportar, rörelsedeckare, lås, rullgardiner, markiser, värmesystem, dörr- och fönstersensorer osv
Men fixar inte en CRT puck sånt eller?

B Bloomington skrev:
Kopplar du då spisen med en puck per fas, eller styr du spisen med en kontaktor, som i sin tur styrs av en puck? Eller kör du med energimätning som triggar larm?

Om det är första lösningen, har du någon knapp du trycker på för att aktivera ström till spis i x timmar?
Om det är andra lösningen, kör du någon IFTTT-historia där en mätning över tröskelvärde i x timmar triggar larm, och om strömmen varit under tröskelvärde i x minuter så nollställs larmet?
Är detta något som går att lösa smidigt i någon av Shelly-apparna eller liknande?
Eller kräver det någon gateway, i så fall vilken?

Många frågor från mig, men det låter intressant hur som.
Jag har inget av det men det går ju att göra på många sätt. Själv hade jag nog valt att mäta ström i varje fas med spolar och ha en zigbee-kontrollerad kontaktor.

Ett annat ”problem” jag uppmärksammat lite offtopic och det gäller nog alla fabrikat……
Plejd anger ”tomgångsförbrukning” 0,3w och för att styra mina 0,5w fönsterlampor så får det lysa dygnet runt istället :cool:
Till nästan allt annat har jag fungerande ”analoga” tryckknappar ;)
Har dock två lampor på gång med lite mer avancerad styrning men där blir det plejdpuckar om ingen kan övertala mig att nått annat är så mycket billigare och bättre :p
Har för mig att elektrikern ville ha strax under kr300:- för ett plejdrelä?

Nyfniken Nyfniken skrev:
Det finns nog ingen tillverkare som har ett heltäckande sortiment inom alla dessa områden. Snarare är det så att man inser att det inte är rimligt eller önskvärt att vara så heltäckande, utan istället väljer man att fokusera på det man är bra på och sen se till så att produkterna går att använda tillsammans med andra produkter och lösningar.

Att Plejd nischat sig inom belysning är i sig inte dåligt. Det är helt rätt att göra några få produkter bra istället för många produkter dåligt. Problemet är att Plejd, till skillnad från övriga marknaden, aktivt har valt att deras produkter inte ska gå att använda tillsammans med andra produkter. En dålig strategi som kommer att straffa sig tror jag. Kravet på samverkan mellan enheter kommer knappast minska framöver.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Det finns en annan tråd där det gjordes olika prisjämförelser. Det är onödigt att försöka igen, Plejd-användare tycker tydligen det är fullt rimligt att vänta i fyra år och sen betala 350 spänn för en medioker wallplug bara för att den ska kunna gå att använda i deras system (inlåsningseffekten in action).

Som exempel får du ett 3-pack betydligt mer kompetenta wallplugs av precis samma kvalitet med samma garanti för hundra spänn under vad du får ge för en enda Plejd. Det är alltså inte några enstaka kronor hit och dit som det handlar om, det är hundratals procent. Det brukar sluta med argumentet "jag bryr mig inte om vad det kostar". Då är det ingen vits att diskutera kostnader mer.
Lite grann så som IPhonefolket brukar låta faktiskt.

J
Sittställning Forlowt skrev:
Det finns inga snygga lampor med sensor.

Däremot finns det en puck som kostar runt 500lappen som kan göra dina befintliga lampor smarta. Det bästa är att appen fungerar klockrent ! Tänkt Apple fast med belysning.

Sen kan man klabba med att tänka lampor när det brinner också.. men så blir det svårt att se vart elden lyser upp så det rekommenderas inte.
Eller 169 kronor. Körde denna till balkongen ett tag.
https://www.amazon.se/dp/B09KLL9V14...t_i_XZ6RNTA4SC4Z3ASPYDSP?_encoding=UTF8&psc=1

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.