35 963 läst · 231 svar
36k läst
231 svar
Har 7 år gammal tv, lönt att byta ut? Hjälp!
Jag bytte från Samsung 85" till Samsung 98" 4K QLED TV med Neural AI Quantum Dot Processor 4K,
Kör med 5.1 hemmabio system, Pioneer receiver, och dynavoice baslåda.
I källaren har ungarna varsin samsung 42",och i de stora rummet i källaren finns det en 65" Samsung
Ps: jag är inte nån miljömupp!!
Kör med 5.1 hemmabio system, Pioneer receiver, och dynavoice baslåda.
I källaren har ungarna varsin samsung 42",och i de stora rummet i källaren finns det en 65" Samsung
Ps: jag är inte nån miljömupp!!
Redigerat:
Du kan ju möjligvis satsa på en större tv, men om jag vore dig skulle jag _mycket_ hellre satsa pengarna på bättre ljud. Det är en enorm skillnad mot det inbyggda högtalarna i tvn. Halva nöjet med film är ljudet.
Att lägga (minst) lika mycket på ljudet som på bilden tycker jag är ett bra motto. Helst 2x eller 3x. 😄
Att lägga (minst) lika mycket på ljudet som på bilden tycker jag är ett bra motto. Helst 2x eller 3x. 😄
Lång tråd och har inte läst alla inlägg så kanske är tvåa eller sämre på bollen men OLED har väl fortfarande problem med fastbränning. Så att lämna spelkonsolen och TV på när man lämnar en stund kan vara något som OLEDen inte gillar eftersom skärmsläckaren inte går in. Är det bara vuxna som använder den lär man sig snabbt, men barnen brukar glömma sånt så jag har fått byta panel i min LG OLED. Kommer därför bli QLED nästa gång.
Har läst det mesta i tråden, men inte hittat vad jag undrar över.
Nämligen att moderna Smart TV är sämre än de var för 5 år sedan.
Jag har en Philips 55" Ambilight som tyvärr fått en rand.....
Tänkte då köpa en ny, lite större med Ambilight.
Det visar sig då att de nya apparaterna har färre HDMI ingångar, inte stöd för optisk koppling till surround, inte ens NÅGON utgång till surround.
Men det absolut värsta var att de inte har ett riktigt operativsystem, bara något hemkokt skräp med enbart förinstallerade appar.
Jag vill inte ha en massa externa mediaspelare.
Det ska finnas i TVn. Varför skulle man annars ha en smart tv?
Så nu sitter man med en i övrigt kanonbra tv med trasig skärm....
Nämligen att moderna Smart TV är sämre än de var för 5 år sedan.
Jag har en Philips 55" Ambilight som tyvärr fått en rand.....
Tänkte då köpa en ny, lite större med Ambilight.
Det visar sig då att de nya apparaterna har färre HDMI ingångar, inte stöd för optisk koppling till surround, inte ens NÅGON utgång till surround.
Men det absolut värsta var att de inte har ett riktigt operativsystem, bara något hemkokt skräp med enbart förinstallerade appar.
Jag vill inte ha en massa externa mediaspelare.
Det ska finnas i TVn. Varför skulle man annars ha en smart tv?
Så nu sitter man med en i övrigt kanonbra tv med trasig skärm....
Om TS som jag inte inte är en expert på något sätt utan accepterar en bra bild som alla tv har numera så rekommenderar jag sortering på billigast först hos NetOnNet. De har nu 4K 65-75" för 6000-7000 kr.
Själv gjorde jag så för många år sedan och det blev den billigaste på 65" av märket Andersson (har utgått som märke nu). Jag har aldrig klagat på min tv. Lägger denna av blir det samma sök hos NetOnNet nästa gång.
Själv gjorde jag så för många år sedan och det blev den billigaste på 65" av märket Andersson (har utgått som märke nu). Jag har aldrig klagat på min tv. Lägger denna av blir det samma sök hos NetOnNet nästa gång.
Håller med lite, är det ett vardagsrum med TV eller är det ett TV-rum med soffa?H HenrikHuslöse skrev:
Trots allt ser man ju inte på TV alltid och då kan det ju vara bra att kunna möblera för människor inte för TV’n. Satte en 55 tummare bakom två gamla spegeldörrar och har dimensionerat så att 65 tum får plats, men sen är det stopp. Kommer aldrig att kunna eller vilja ha större stav än så.
Medlem
· Kalmar, Småland
· 28 inlägg
Förväxlar du inte årslön och månadslön??A Argastesnickaren skrev:Lite kuriosa på samma tema.
Min pappa köpte ny färgtv 1967 till det facila priset 4000 kr, en 28 tums Luxor utan stereo, texttv, fjärrkontroll osv.
Han årslön som deltids brandman var 800 kr, så 5 årslöner.
Min första Samsung 40 lcd gick på 36000 kr och var ett klipp då.
Nästa blev en Pioneer 50 tums plasma, världens bästa då, också kanonpris 20000 kr osv.
Dvs större bättre billigare hela tiden.
Förra året tjänade jag 156000 kr som deltidare med mycket extra jour och många larm.
För motsvarande min pappas 5 årslöner på sin första färgtv så blir det en hyfsad tv och bioljud och ändå några kronor kvar.
Brukar ta upp det som jämförelse när folk tycker jag spenderar för mycket på roliga teknik saker![]()
Nej du klarar dig lika bra med den du har Du blir varken lyckligare eller rikare. Din hjärna är oerhört anpassningsbar och nöjer sig med den utmärkta kvalitet du redan har. Det är precis lika korkat att byta mobiltelefon eller platta för bättre skärmupplösning och betala en massa extra . Min TV är också 7 år jag har uppgraderat den med ett APPLE TV set för att få några appar som är nättre. Mina TVapparater har använts av mig i minst 10 år och glatt andra yterligare 4-5 år. Samsung är och har varit toppmärket i alla år. Keep looking lura dig inte av tekniktermer använd din hjärnaO oliver1979 skrev:Hej!
Jag sitter, som många andra regniga dagar och tittar film serier och spelar tv-spel.
Därför det blir en del tid framför skärmen vill jag få en sån fin upplevelse som möjligt ju🙂
Idagsläget sitter denna på väggen
[länk]
Köptes för ca 7 år sedan.
Jag kan inget om tv appraters specifikationer och ställer nu frågan till er som kan!
Om jag i dagsläget köper en ny tv 55' i prisklass runt 8-tusen, blir då bilden mycket bättre eller är det på ett ungefär samma?
För info så streamar jag all media via netflix /max och kommer när switch52 släpps spela på den.
Tack!