S sunqan skrev:
Som konsument ska man kunna lita på att en yrkesman, som dessutom tillhör en grupp yrkesmän man måste anlita i vissa fall, ska avråda när det blir en tveksam eller felaktig lösning.
Jo, man kan anta det men inte alltid man får senapen och ketchupen i fina strängar av korvgubben som man antar borde veta vad han gör

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Jo, man kan anta det men inte alltid man får senapen och ketchupen i fina strängar av korvgubben som man antar borde veta vad han gör
Nej, man kan inte anta - man kan faktiskt förutsätta. Samma gäller för övrigt korvgubben.
Är du medveten om att det finns en konsumentlagstiftning?

S sunqan skrev:
Nej, man kan inte anta - man kan faktiskt förutsätta. Samma gäller för övrigt korvgubben.
Är du medveten om att det finns en konsumentlagstiftning?
Vem säger egentligen att det ska vara en snygg dragning?

Korven smakar inte annorlunda för att strängarna är vid sidan om på korvbrödet

Men när man (jag) köper en hantverkstjänst, t ex en eldragning så är det inte bara funktion jag köper, utan även det estetiska utförandet.

• Gilla
_Claes_
  • Laddar…
B Bassrunner skrev:
Men när man (jag) köper en hantverkstjänst, t ex en eldragning så är det inte bara funktion jag köper, utan även det estetiska utförandet.
Självklart är det så, men som i TS fall borde hantverkaren diskuterat möjliga dragningar av kablaget med kunden

• Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
Lägg en kanal i detta skedet tror jag blir enklast och kommer inte synas så mycket

J Jörgen Ö skrev:
TS vill ha det så billigt som möjligt, men då vill TS att snickaren/elektriker ska plocka ner alla skåp för att dra matningskablarna bakom el ovanför skåpen!? Tror inte TS förstår vilket merarbete det inneburit.
Sen tror jag nog täckskivan ovanför skåpen visst sitter ihop med skåpen, det är brukligt....
Kanske både skåp och täckskivor är infogade och inmålade....
Tycker TS ska vara nöjd och glad, och som andra sagt, det enda man kan gnälla på att elektrikern kunde täckt in kablarna i en kanal direkt.
Håller med dig fullständigt.

Ts vill inte byta täckskiva för det kostar pengar men TS vill att elektrikern skall , montera ner skiva och skåp för att dra el och sen montera upp det , korkat är ju bara förnamnet ,

K
S sunqan skrev:
Det handlar om fackmässighet, och vad konsumenten ska kunna förvänta sig.
Nej.

TS borde kunna dätta in en kabelkanal , elelr dubbla bottnar i skåpen för att dölja kablarna herre gud

I isobarik skrev:
Håller med dig fullständigt.

Ts vill inte byta täckskiva för det kostar pengar men TS vill att elektrikern skall , montera ner skiva och skåp för att dra el och sen montera upp det , korkat är ju bara förnamnet ,
Korkat skriver isobarik som inte kan läsa ordentligt och missat hela poängen med tråden. Jag köpte ju nya täckskivor för att dragningen skulle göras om. Det satt en ful täcklist under överskåpen med halogenlampor och sladdar som hängde ner. Köket var annars i bra skick och onödigt att byta. Jag frågade här i forumet om hur detta kunnat lösas snyggt på annat sätt (att ta ned skåpen var skrivet som
en frågeställning och motsvarar vad elektriker och snickare gjorde i min förra lägenhet - jag hade både och på plats även nu) och har fått några tips som var betydligt bättre än vad idioterna ställt till med hos mig.

Redigerat:
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
Vem säger egentligen att det ska vara en snygg dragning?

Korven smakar inte annorlunda för att strängarna är vid sidan om på korvbrödet
Jag har över huvud taget inte sagt nåt om estetik. Jag pratar om fackmässighet och vad konsumenten har rätt att förvänta sig.

K Kortling skrev:
Nej.
Vad handlar det om enligt dig?

K
S sunqan skrev:
Vad handlar det om enligt dig?
Försöker du påskina att alla konsumenter förväntar sig exakt samma sak?

• Gilla
Mrscuba
  • Laddar…
K Kortling skrev:
Försöker du påskina att alla konsumenter förväntar sig exakt samma sak?
Nej. Jag påstår att en konsument kan förvänta sig ett fackmässigt utförande.

K
S sunqan skrev:
Nej. Jag påstår att en konsument kan förvänta sig ett fackmässigt utförande.
Hur menar du att lösa 24v kablar inte är fackmannamässigt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.