P pmd skrev:
Visst, men skåpets funktion är inte densamma oberoende av hur kablarna är dragna.
Möjligt, men med spotlight i underskåp får man räkna med kablar, annars kanske man skulle nöjt sig med takbelysning
 
  • Arg
TobiasStockholm
  • Laddar…
C _Claes_ skrev:
Syftet med tråden var att fråga hur detta kunde gjorts bättre och utan att förstöra skåpen, samt om man skulle kunna reklamera arbetet.

Har som sagt fått ett par tips här, och det bästa av dem var uppenbarligen att fräsa in kabeln på ovansidan av den nya täckskivan.

Det retliga är ju att elektrikern ringde och frågade arbetsledaren hur han skulle göra, men arbetsledaren som var min kontakt struntade i att stämma av med mig.

Vid slutbesiktningen visade jag denna bild för arbetsledaren som Mobile94 postat i tråden. ”Ja, så hade man också kunnat göra”, var svaret.
[bild]

Visst borde jag kommunicerat tydligare och kontrollerat arbetet mer noggrant, eftersom hantverkaren var inkompetent och arbetsledaren var så nonchalant.
Inkompetent elmontör kanske är fel ord men din kontakt borde kanske ha haft bättre kommunikation med dig och tagit sig tiden att åka ut till montören för att hjälpa honom. Det hade åtminstone jag gjort.

Men elektrikern gör endast installation och då kan man inte räkna med att denna även ska fräsa ur skivorna för det jobbet borde du anlitat en snickare
 
  • Arg
TobiasStockholm
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Möjligt, men med spotlight i underskåp får man räkna med kablar, annars kanske man skulle nöjt sig med takbelysning
Nej, finns massor av elektriker som sågar, borrar o fräser för å göra ett bra, snyggt jobb för kunden.
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Inkompetent elmontör kanske är fel ord men din kontakt borde kanske ha haft bättre kommunikation med dig och tagit sig tiden att åka ut till montören för att hjälpa honom. Det hade åtminstone jag gjort.

Men elektrikern gör endast installation och då kan man inte räkna med att denna även ska fräsa ur skivorna för det jobbet borde du anlitat en snickare
Grejen är att jag inte anlitade elektrikern separat, utan beställde en totalentreprenad som arbetsledaren skulle koordinera med snickeriarbete, målning och elarbete. Och han medger i efterhand att de kunde ha fräst in spotkablarna i täckskivan. Sen vill han inte stå för att det är felaktigt att lämna en kabelhög i skåpet. Att de borrade 10 hål i hörnskåpet försvarar han med att "de inte ville använda mer täckskiva" som var redan var köpt och levererad till lägenheten. Det är ju lite som att lämna plankorna på balkongtrallen lösa för att man inte vill slösa på skruv :)

Men men, många lärdomar till nästa gång :)
 
Får man flika in en till fråga? Arbetet är gjort på löpande pris. Har sett fler brister nu i efterhand. Kan jag förvänta mig att de åtgärdar dessa utan att lägga på fler timmar?

T.ex. två olika golvlister i hallen i olika mått. Den ena visserligen innanför garderoben men i två olika bitar. Den andra utanför och onödigt hög samt smalare.

Ojämnt spacklingsarbete på väggen.

Små håligheter bredvid dörrtröskeln tillbadrummet. Här ska det ju sitta en kvartsstav hela vägen till fodret. Blir kletigt att fylla allt det där med fog.

Jag hade också bett om vitlackning av dörrtrösklar för att matcha golvet vilket de missat, och då borde även nya golvlisten varit ljusare. Jag har övervakat jobbet alldeles för dåligt denna gång :(

Edit: eller ska jag måla trösklar i vit snickerifärg själv och byta till helvit golvlist? Vore det snyggare?

Ojämnt spacklat hörn av en vit vägg med synlig övergång till ett ljust trägolv, utan lister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämn installation av två olika golvlister vid en dörrtröskel, en under garderoben i två delar och den andra smal och hög.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dåligt utfört hantverksarbete där golvlisten möter dörrkarmen, med synliga brister och ojämnt spackel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tråkigt när det inte blir som man vill.
 
C _Claes_ skrev:
Får man flika in en till fråga? Arbetet är gjort på löpande pris. Har sett fler brister nu i efterhand. Kan jag förvänta mig att de åtgärdar dessa utan att lägga på fler timmar?

T.ex. två olika golvlister i hallen i olika mått. Den ena visserligen innanför garderoben men i två olika bitar. Den andra utanför och onödigt hög samt smalare.

Ojämnt spacklingsarbete på väggen.

Små håligheter bredvid dörrtröskeln tillbadrummet. Här ska det ju sitta en kvartsstav hela vägen till fodret. Blir kletigt att fylla allt det där med fog.

Jag hade också bett om vitlackning av dörrtrösklar för att matcha golvet vilket de missat, och då borde även nya golvlisten varit ljusare. Jag har övervakat jobbet alldeles för dåligt denna gång :(

Edit: eller ska jag måla trösklar i vit snickerifärg själv och byta till helvit golvlist? Vore det snyggare?

[bild] [bild] [bild]
Känns lite som du blivit blåst av oseriösa hantverkare
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Känns lite som du blivit blåst av oseriösa hantverkare
Grejen är att en vän har anlitat denna kille till en totalrenovering och tyckte att de då gjorde ett OK arbete. Jag har också sett hans lägenhet som såg schyst ut, men inte synat alla detaljer förstås. Han fick i sin tur tipset av en bekant som var nöjd. Eventuellt att han har nya personer som jobbar för honom nu.

Jag har dock i nuläget endast betalat för c:a 30% av arbetstimmarna (väntar på sluträkningen och tim-specifikationen).
 
Redigerat:
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
P
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Möjligt, men med spotlight i underskåp får man räkna med kablar, annars kanske man skulle nöjt sig med takbelysning
Jag tror inte att någon ifrågasätter det. Det som har ifrågasatts är kvalitén på kabeldragningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
P
C _Claes_ skrev:
Får man flika in en till fråga? Arbetet är gjort på löpande pris. Har sett fler brister nu i efterhand. Kan jag förvänta mig att de åtgärdar dessa utan att lägga på fler timmar?
Jag vet inte om du kan förvänta dig det, men du bör kräva det. Om hantverksfirman vägrar så anmäler du till Allmänna reklamationsnämnden. ARN borde ge dig rätt på de flesta av felen du räknade upp, tycker jag, men kanske inte alla. Gjorde du en skriftlig beställning så att det finns dokumenterat vad hantverksfirman åtog sig att göra?

Om firman sen inte följer ARNs rekommendation så hamnar den på Råd&Röns svarta lista och då får jag veta vad firman heter. :cool:
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag vet inte om du kan förvänta dig det, men du bör kräva det. Om hantverksfirman vägrar så anmäler du till Allmänna reklamationsnämnden. ARN borde ge dig rätt på de flesta av felen du räknade upp, tycker jag, men kanske inte alla. Gjorde du en skriftlig beställning så att det finns dokumenterat vad hantverksfirman åtog sig att göra?

Om firman sen inte följer ARNs rekommendation så hamnar den på Råd&Röns svarta lista och då får jag veta vad firman heter. :cool:
ARN:s beslut är inte mycket att hänga i julgranen
 
  • Gilla
GoForIt
  • Laddar…
P
Varför inte?

Rätt många firmor följer ARNs rekommendationer Det ser man på att svarta listan bara innehåller 611 bolag (februari 2021).
Ibland avslår ARN anmälan också, så det inte alltid som nämnden rekommenderar att ett företag ska rätta till något.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
S
arneri68 arneri68 skrev:
Att plannera installationen och välja rätt utrustning är typ halva jobbet. De där spottarna har en riktigt fet kabelhärva som nästan är omöjlig att trolla bort.

Klart det inte är. En gaslödkolv, krympslang och lite yrkesstolthet löser det där. Elektriker utan dessa verktyg i bilen ska inte göra klenspänningsinstallationer :)
 
  • Gilla
Borgir och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle nog själv lagt kablarna sådär om jag skulle göra det på enklast och billigaste sättet samt behålla garantin på spottarna dock lagt en L-list som skulle dölja allt.

Det är farligt och säga att man vill ha det så billigt som möjligt :p
 
P pmd skrev:
Jag vet inte om du kan förvänta dig det, men du bör kräva det. Om hantverksfirman vägrar så anmäler du till Allmänna reklamationsnämnden. ARN borde ge dig rätt på de flesta av felen du räknade upp, tycker jag, men kanske inte alla. Gjorde du en skriftlig beställning så att det finns dokumenterat vad hantverksfirman åtog sig att göra?

Om firman sen inte följer ARNs rekommendation så hamnar den på Råd&Röns svarta lista och då får jag veta vad firman heter. :cool:
Tack för tipset! Ja, gjorde en skriftlig beställning där jag bl.a. skrev att golvtrösklar skulle slipas och vitlackas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.