P Putte 9497 skrev:
Du kan kräva att felet rättas till enligt ktl OM det inte medför orimlig kostnad eller olägenhet för säljaren.

Nu kan jag tycka att du borde tagit med i beräkningen att en radio från 60 talet kanske man inte kan få som ny samt att du kunde ha valt en reparatör på närmare håll (knappast hans fel att du bor 8 mil bort).

Just ett typexempel på hur dumt lagen är utformad och en gnällig kund blir i slutändan utan hjälp till slut.

Däremot när det handlar om stora reparationer för 5 siffriga belopp och uppåt är det bra med en lag men som kanske kunde omformuleras och skrivas av någon med verklighetsuppfattning
20 § Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper felet, om det inte medför olägenheter eller kostnader för näringsidkaren som är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för konsumenten.
Du missade sista biten.
Jag skulle påstå att felen har stor betydelse för produktens funktion och då även för konsumenten.

Båda felen i detta fall borde reperatören enkelt undersökt innan man skickade tillbaka varan.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Det ansvaret ligger inte på mig som kund. Det här är en inställning som många hantverkare verkar ha; allt är kundens fel om det blir oväntade kostnader.
Precis. Enligt lagen så ska näringsidkaren avråda om denne tror att resultatet inte kommer att bli bra eller om det kommer bli orimligt dyrt. Om konsumenten trots detta vill gå vidare är det alltså bara att som näringsidkare se till att få skriftligt på att man har avrått konsumenten.

Det går inte att komma dragande med det där "konsumenten får skylla sig själv".
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Båda felen i detta fall borde reperatören enkelt undersökt innan man skickade tillbaka varan.
Japp. Reparatören skyllde ljudfelet på att han har så dålig radiomottagning där han bor, så han hörde inte att det brummade. (Hur man kan välja att ha sin radioreparationsverksamhet där det är radioskugga kan man ju fråga sig.) Gällande att batterikretsarna drog ur med radion avstängd, så kunde jag väldigt enkelt mäta upp detta själv, vilket reparatören givetvis skulle ha som rutin.
 
  • Gilla
  • Wow
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Du missade sista biten.
Jag skulle påstå att felen har stor betydelse för produktens funktion och då även för konsumenten.

Båda felen i detta fall borde reperatören enkelt undersökt innan man skickade tillbaka varan.
Har inte lagen i huvudet i alla delar utan utgick ifrån lathunden.

Hade jag varit radioreparatören som nog tyvärr snart är ett utdöende släkte skulle jag skickat tillbaka radion i ett paket på posten och hoppats att den aldrig nått sin mottagare.
 
  • Ledsen
tttomten
  • Laddar…
Pratade med en bekant till mig för ett tag sedan som är en duktig advokat.

Hans uppfattning av domare och många andra högutbildade han pratat med och upplevt var att de inte kan skilja på en skruv och en spik.

Då kan man tänka att de samtidigt varit med att stifta lagar
 
P Putte 9497 skrev:
Har inte lagen i huvudet i alla delar utan utgick ifrån lathunden.

Hade jag varit radioreparatören som nog tyvärr snart är ett utdöende släkte skulle jag skickat tillbaka radion i ett paket på posten och hoppats att den aldrig nått sin mottagare.
Farligt att utgå från en inkomplett lathund, det är rätt stor skillnad på meningen om man inte har med sista biten.

Trist inställning till sina kunden, jag misslyckades med att vara professionell, det är kundens fel. :thinking:

Ja tyvärr, jag praoade själv hos lokala reperatören, gick tydligen svårt på slutet och ingen tog över när denne gick i pension. :cry:

Edit: autoincorrect, praoade blev pratade
 
Redigerat:
Mikael_L
P Putte 9497 skrev:
Pratade med en bekant till mig för ett tag sedan som är en duktig advokat.

Hans uppfattning av domare och många andra högutbildade han pratat med och upplevt var att de inte kan skilja på en skruv och en spik.

Då kan man tänka att de samtidigt varit med att stifta lagar
Om det går till förhandling är det en styrka att ha 3'e parts-bevisning.
Gäller det byggtjänster så är väl ett protokoll från en besiktningsman bra bevisning.

Den besiktningsmannen kan ju både hantverkaren likväl som kunden välja att anlita.


Men i huvudsak ska man ju försöka komma överens, att en sak går till rätten är bara det totala misslyckandet, bäst är att klara upp det innan både advokater och rätten blir inblandade.
Och bra kommunikation, bra dokumentation samt att båda parter har koll på lagstiftningen ska räcka långt.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Pratade med en bekant till mig för ett tag sedan som är en duktig advokat.

Hans uppfattning av domare och många andra högutbildade han pratat med och upplevt var att de inte kan skilja på en skruv och en spik.

Då kan man tänka att de samtidigt varit med att stifta lagar
Det är väl just därför det finns förarbete till lagarna.
Förstår inte heller vad skillnaden mellan spik och skruv skulle tillföra när man stiftar konsumentlagar, troligtvis kan de inte heller skillnaden mellan vevstake och kamaxel.

Det finns många hantverkare som inte vet att KKL och KTjL finns, ändå jobbar de mot konsument...
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Mikael_L
Och allt i KTjL är inte skrivet för att skydda konsumenter, och det regleras också vissa skyldigheter för konsumenten samt rättigheter för tjänsteutföraren.

Och vidare, det som inte regleras inom KTjL regleras i annan lagstiftning, avtalslagen, köplagen m.m. Och annan lagstiftning är parterna betydligt mer jämbördiga.

Så även om man nu tycker att KTjL är ett gissel, så får man inse att den inte är helt enögd.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Hade jag varit radioreparatören som nog tyvärr snart är ett utdöende släkte skulle jag skickat tillbaka radion i ett paket på posten och hoppats att den aldrig nått sin mottagare.
Med den inställningen borde du verkligen inte vara företagare...det är ju helt absurt. Om du inte vill ha kunder, som med stöd av lagen, hävdar sin rätt så ska du inte ha kunder överhuvudtaget. Lägg ned din firma och ta anställning så slipper du bry dig om lagen, det får din chef hantera.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
  1. För mig känns det som att ”ingen vill göra småjobb” är ett typiskt storstadsproblem. (De trakter jag bor i nu sen många år)

    På landsbygden där jag växt upp är de flesta hantverkarna mån om att hjälpa/serva alla kunder de kan/hinner, både små/stora jobb.

    Där handlar det delvis om ett slags ”ryktet” och yrkesstolthet också. Man kan helt enkelt inte skita i vissa kunder eller ta ”överjäv***” betalt för småjobb. Däremot har man ofta en DIALOG som tex resulterar i att:

    ”-går det bra jag tar det nästa gång jag ändå är i trakterna?”

    Vilket oftast brukar kunna innebära en RIMLIG LÖSNING för både hantverkare och kund.

 
  • Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
  1. För mig känns det som att ”ingen vill göra småjobb” är ett typiskt storstadsproblem. (De trakter jag bor i nu sen många år)

    På landsbygden där jag växt upp är de flesta hantverkarna mån om att hjälpa/serva alla kunder de kan/hinner, både små/stora jobb.

    Där handlar det delvis om ett slags ”ryktet” och yrkesstolthet också. Man kan helt enkelt inte skita i vissa kunder eller ta ”överjäv***” betalt för småjobb. Däremot har man ofta en DIALOG som tex resulterar i att:

    ”-går det bra jag tar det nästa gång jag ändå är i trakterna?”

    Vilket oftast brukar kunna innebära en RIMLIG LÖSNING för både hantverkare och kund.
    • Svara
Den analysen har jag också gjort efter att ha läst mycket om detta här på BH. Mina egna erfarenheter sträcker sig till storstaden, men när man läser inlägg från hantverkare i stil med "Om du inte gillar hur hantverkaren beter sig/prissätter/jobbar är det ju bara att välja en annan" så inser man att de verkar i helt andra geografiska områden med helt annan konkurrens.
 
P Putte 9497 skrev:
Hans uppfattning av domare och många andra högutbildade han pratat med och upplevt var att de inte kan skilja på en skruv och en spik.

Då kan man tänka att de samtidigt varit med att stifta lagar
Innan du häver ur dig sånt där kanske du skulle ta reda på hur lagar tas fram?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Farligt att utgå från en inkomplett lathund, det är rätt stor skillnad på meningen om man inte har med sista biten.

Trist inställning till sina kunden, jag misslyckades med att vara professionell, det är kundens fel. :thinking:

Ja tyvärr, jag praoade själv hos lokala reperatören, gick tydligen svårt på slutet och ingen tog över när denne gick i pension. :cry:

Edit: autoincorrect, praoade blev pratade
Jag hittade inte utskriften på ktj i sin helhet och orkade inte leta efter den heller.

Precis som du skriver tror inte jag heller att alla hantverkare kan ktl, däremot tror jag de flesta känner till den.

Tror dessutom att det är lika dåligt när det gäller kunden.

Däremot när en liten firma (enmansföretag) gör ett stort jobb och det blir fel kan de enkelt smita undan ansvar genom att göra konkurs och sedan starta ny firma och fortsätta göra fel.

Någonstans är det fel i systemet och det är alldeles för enkelt att starta företag utan kunskaper.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om det går till förhandling är det en styrka att ha 3'e parts-bevisning.
Gäller det byggtjänster så är väl ett protokoll från en besiktningsman bra bevisning.

Den besiktningsmannen kan ju både hantverkaren likväl som kunden välja att anlita.


Men i huvudsak ska man ju försöka komma överens, att en sak går till rätten är bara det totala misslyckandet, bäst är att klara upp det innan både advokater och rätten blir inblandade.
Och bra kommunikation, bra dokumentation samt att båda parter har koll på lagstiftningen ska räcka långt.
Det är ju så det ska vara men om man inte kan skilja på en skruv och en spik, då är det riktigt illa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.