P Paxman skrev:
Med den inställningen borde du verkligen inte vara företagare...det är ju helt absurt. Om du inte vill ha kunder, som med stöd av lagen, hävdar sin rätt så ska du inte ha kunder överhuvudtaget. Lägg ned din firma och ta anställning så slipper du bry dig om lagen, det får din chef hantera.
Tagga ner lite och sluta upp med personliga påhopp
 
S skogstomten skrev:
  1. För mig känns det som att ”ingen vill göra småjobb” är ett typiskt storstadsproblem. (De trakter jag bor i nu sen många år)

    På landsbygden där jag växt upp är de flesta hantverkarna mån om att hjälpa/serva alla kunder de kan/hinner, både små/stora jobb.

    Där handlar det delvis om ett slags ”ryktet” och yrkesstolthet också. Man kan helt enkelt inte skita i vissa kunder eller ta ”överjäv***” betalt för småjobb. Däremot har man ofta en DIALOG som tex resulterar i att:

    ”-går det bra jag tar det nästa gång jag ändå är i trakterna?”

    Vilket oftast brukar kunna innebära en RIMLIG LÖSNING för både hantverkare och kund.
    • Svara
Precis och vilka är då gnälligast?
 
P Putte 9497 skrev:
Tagga ner lite och sluta upp med personliga påhopp
"Hade jag varit radioreparatören...skulle jag skickat tillbaka radion i ett paket på posten och hoppats att den aldrig nått sin mottagare."

Med andra ord tycker du att jag borde ha förlorat min radio för att jag anser att reparatören ska följa lagen. Och du tycker att jag ska tagga ned?

Hela den här tråden (och massor av andra här på BH) handlar om hantverkares dåliga inställning till privatkunder. Kunden har alltid fel och ska stå för alla kostnader, även om kostnaderna beror på hantverkarens misstag/lathet/brist på organisatorisk förmåga/brist på planering.

Du förmedlar med all önskvärd tydlighet att det existerar.
 
D DanielPers skrev:
Bygga ut huset 40 kvm med två rum.
Vi har inget kontrakt, man skriver inte kontrakt här, alla avtal sker muntligt tyvärr, det är spelreglerna och de får man rätta sig efter om det ska bli något gjort över huvud taget.
De kan inte svara på ungefär hur lång tid arbetet kommer att ta och inte ge någon ungefärlig summa alls vad det kan kosta.
Materialkostnaderna är lägre än om jag köper materialet själv eftersom jag får deras materialrabatt. Men de jobbar bra när de jobbar och gör ett bra jobb! Jag står inte och tittar på när de jobbar, de jobbar självständigt och frågar om de undrar något.
Så jag får väl vara nöjd ändå.
Ja. och är resultatet bra så kanske man får svälja de övriga surheterna.
Och är kostnaden rimlig i slutändan så.
 
P Paxman skrev:
"Hade jag varit radioreparatören...skulle jag skickat tillbaka radion i ett paket på posten och hoppats att den aldrig nått sin mottagare."

Med andra ord tycker du att jag borde ha förlorat min radio för att jag anser att reparatören ska följa lagen. Och du tycker att jag ska tagga ned?

Hela den här tråden (och massor av andra här på BH) handlar om hantverkares dåliga inställning till privatkunder. Kunden har alltid fel och ska stå för alla kostnader, även om kostnaderna beror på hantverkarens misstag/lathet/brist på organisatorisk förmåga/brist på planering.

Du förmedlar med all önskvärd tydlighet att det existerar.
Jag törs påstå att många hantverkare helst inte vill utföra arbeten till privata kunder just av den anledningen som du beskriver och jag delar den uppfattningen.

Nej jag tycker inte att kunden ska stå för företagarens inkompetens. Det finns alltför många dåliga företag MEN här på BH gnälls det väldigt mycket på företag angående än det ena än det andra och även angående en liten petitess som en radio. Varför inte köpa en ny istället för att försöka laga en gammal och tro att den ska fungera som en ny.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Problemet är ju att veta om kostnaden är skälig. Om man bara anlitar hantverkare nån gång om året, och till olika typer av jobb varje gång, hur ska man som konsument kunna ha en bild av vad som är skälig kostnad?

Det ser vi ju ofta här på forumet, folk som frågar vad är rimligt pris för att renovera ett badrum, vad är rimligt pris för att dränera om grunden osv.

Det är ju detta många hantverkare verkar utnyttja, kunden vet inte vad det borde kosta så hantverkaren kan salta fakturan rejält utan att kunden inser att det är oskäligt. Så många hantverkare kommer undan med oskäliga priser enbart tack vare att konsumenterna inte inser att de borde bestrida.

Min bild är att det främst är enmansföretagen som gör detta, eftersom där är firma och anställd samma person. I större företag där personalen redovisar arbetstid för att få lön så är det svårare att ljuga, eftersom det är så många som måste vara med på lögnen om alla siffror i redovisningen ska stämma. Det går ju inte att fakturera kunden för 15 timmar när den anställde bara redovisat 10 timmars arbete. Och om den anställde redovisar 15 timmars arbete så måste det ju betalas ut lön för 15 timmars arbete.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Varför erbjuda tjänsten att laga saker om man inte gör det ordentligt?
 
  • Gilla
Freddedan och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Problemet är ju att veta om kostnaden är skälig. Om man bara anlitar hantverkare nån gång om året, och till olika typer av jobb varje gång, hur ska man som konsument kunna ha en bild av vad som är skälig kostnad?

Det ser vi ju ofta här på forumet, folk som frågar vad är rimligt pris för att renovera ett badrum, vad är rimligt pris för att dränera om grunden osv.

Det är ju detta många hantverkare verkar utnyttja, kunden vet inte vad det borde kosta så hantverkaren kan salta fakturan rejält utan att kunden inser att det är oskäligt. Så många hantverkare kommer undan med oskäliga priser enbart tack vare att konsumenterna inte inser att de borde bestrida.

Min bild är att det främst är enmansföretagen som gör detta, eftersom där är firma och anställd samma person. I större företag där personalen redovisar arbetstid för att få lön så är det svårare att ljuga, eftersom det är så många som måste vara med på lögnen om alla siffror i redovisningen ska stämma. Det går ju inte att fakturera kunden för 15 timmar när den anställde bara redovisat 10 timmars arbete. Och om den anställde redovisar 15 timmars arbete så måste det ju betalas ut lön för 15 timmars arbete.
Är nog så, men å andra sidan tror jag att ett enmansföretag har en blåslampa på sig att göra ett bra jobb då den är känsligare för en negativ ryktesspridning. Ett större företag kan göra ett sämre jobb.

Men om arbetaren lämnar in om 8 timmar kan företaget likväl fakturera för 9. Går det så går det.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Varför erbjuda tjänsten att laga saker om man inte gör det ordentligt?
Man kan inte räkna med att en radio från 60 talet ska bli som ny
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Mikael_L
P Putte 9497 skrev:
även angående en liten petitess som en radio. Varför inte köpa en ny istället för att försöka laga en gammal och tro att den ska fungera som en ny.
Märkligt vad man kan läsa in olika saker i vad någon säger/skriver.

Du fick det till att Paxman egentligen ville ha en ny radio men tänkte reparera en gammal till typ ny i funktion, kanske av snålhet eller vad du nu trodde drivkraften var.

Jag läste in att Paxman har en gammal antik radio som har något slags affektionsvärde som han ville få att fortsätta fungera så den inte endast är en snygg dammsamlare, och då bekostade han en ombyggnad (som jag antog var mycket dyrare än att köpa en ny radio).



Jag kan inte undvika att dra den lite väl drastiska parallellen att man har en rembrandt-målning som blivit skadad, och en tycker att man ska skicka den på lagning och en annan tycker att det är väl bara att hiva och köpa en ny målning eller plansch.
 
  • Gilla
Fario och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Märkligt vad man kan läsa in olika saker i vad någon säger/skriver.

Du fick det till att Paxman egentligen ville ha en ny radio men tänkte reparera en gammal till typ ny i funktion, kanske av snålhet eller vad du nu trodde drivkraften var.

Jag läste in att Paxman har en gammal antik radio som har något slags affektionsvärde som han ville få att fortsätta fungera så den inte endast är en snygg dammsamlare, och då bekostade han en ombyggnad (som jag antog var mycket dyrare än att köpa en ny radio).



Jag kan inte undvika att dra den lite väl drastiska parallellen att man har en rembrandt-målning som blivit skadad, och en tycker att man ska skicka den på lagning och en annan tycker att det är väl bara att hiva och köpa en ny målning eller plansch.
Man tycker olika om det mesta, men om man har något av affektionsvärde som radion och ska bygga om den till något modernare, då försvinner affektionsvärdet. Samma med en Rembrandt. För mig är ett affektionsvärde något i originalskick, annars är det skräp. Men det är min tolkning och sedan får var och en tycka vad man vill.
 
P Putte 9497 skrev:
Jag törs påstå att många hantverkare helst inte vill utföra arbeten till privata kunder just av den anledningen som du beskriver och jag delar den uppfattningen.
Fint, då vet vi att du anser att hantverkare står över lagen.

P Putte 9497 skrev:
Nej jag tycker inte att kunden ska stå för företagarens inkompetens. Det finns alltför många dåliga företag MEN här på BH gnälls det väldigt mycket på företag angående än det ena än det andra och även angående en liten petitess som en radio. Varför inte köpa en ny istället för att försöka laga en gammal och tro att den ska fungera som en ny.
En liten petitess som en radio? Vad vet du om vad det är för typ av radio, varför jag ville få den fixad, hur mycket pengar jag lagt på det och vad jag förväntade mig för resultat?

Här ser vi också att du anser dig veta bättre än jag, trots att du inte har en aning om situationen. Det visar på en arrogans och överlägsenhet, som jag personligen erfarit även från andra hantverkare och läst många andra privatkunder vittna om. Kunden har alltid fel, för hantverkare har alltid rätt.

Det spelar förövrigt ingen roll vad det är för radio, lagen gäller alla tjänster.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Man kan inte räkna med att en radio från 60 talet ska bli som ny
Jag hade inte förväntat mig att vittrad plast och liknande skulle bli ny.
Men jag skulle förvänta mig den fungerar, och att reperatören förvarnar om eventuella risker med reperationen samt vilka fel som eventuell kan kvarstå. Sedan finns det en begränsad mängd komponenter i så gammal elektronik som kan gå sönder.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag hade inte förväntat mig att vittrad plast och liknande skulle bli ny.
Men jag skulle förvänta mig den fungerar, och att reperatören förvarnar om eventuella risker med reperationen samt vilka fel som eventuell kan kvarstå. Sedan finns det en begränsad mängd komponenter i så gammal elektronik som kan gå sönder.
Hela reparatörens affärsidé är ju att fixa gammal teknik. Med Puttes tramsiga (trolliknande) argumentation skulle ju reparatören inte ha några uppdrag och få lägga ned sin verksamhet. Utger man sig för att vara expert på att laga/renovera gammal elektronik så måste man också ta sitt ansvar när det inte blir rätt. Bedömer man att kundens vara inte går att fixa till kundens önskemål måste man friskriva sig.

De flesta som driver den typen av verksamheter kör därför med felsökningsavgifter (så även reparatören jag vände mig till). Det är ett väl fungerande system, där experten gör en bedömning och låter kunden avgöra. Om experten bedömer att han har kompetens att fixa varan, och kunden går med på kostnaden för det, så tar experten på sig hela ansvaret för att uppfylla kundens önskemål. H*n godtar också att underkasta sig Konsumenttjänstlagen. Svårare än så är det inte.

Precis samma gäller för traditionella hantverkare, och det går inte att snacka sig ur.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Fint, då vet vi att du anser att hantverkare står över lagen.



En liten petitess som en radio? Vad vet du om vad det är för typ av radio, varför jag ville få den fixad, hur mycket pengar jag lagt på det och vad jag förväntade mig för resultat?

Här ser vi också att du anser dig veta bättre än jag, trots att du inte har en aning om situationen. Det visar på en arrogans och överlägsenhet, som jag personligen erfarit även från andra hantverkare och läst många andra privatkunder vittna om. Kunden har alltid fel, för hantverkare har alltid rätt.

Det spelar förövrigt ingen roll vad det är för radio, lagen gäller alla tjänster.
Tråkigt att du upplever det så, min grunduppfattning är att kunden alltid har rätt tills fakta kan motbevisas.

Nej jag har ingen aning om vad radion betyder för dig och vad du lagt ner i pengar för den.

Självklart kan man tycka att reparatören i det här fallet inte ens borde tagit emot radion om han inte kunnat laga den men antar att inte radioreparatörer växer på träd och då kanske man inte ska förvänta sig heller att det blir TipTop. Men reparatören borde kanske ha informerat om detta till dig innan. Sedan frågar jag om reparatören drev firma eller om han var hobbyreparatör för sådana känner jag till några stycken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.