P Paxman skrev:
Hela reparatörens affärsidé är ju att fixa gammal teknik. Med Puttes tramsiga (trolliknande) argumentation skulle ju reparatören inte ha några uppdrag och få lägga ned sin verksamhet. Utger man sig för att vara expert på att laga/renovera gammal elektronik så måste man också ta sitt ansvar när det inte blir rätt. Bedömer man att kundens vara inte går att fixa till kundens önskemål måste man friskriva sig.

De flesta som driver den typen av verksamheter kör därför med felsökningsavgifter (så även reparatören jag vände mig till). Det är ett väl fungerande system, där experten gör en bedömning och låter kunden avgöra. Om experten bedömer att han har kompetens att fixa varan, och kunden går med på kostnaden för det, så tar experten på sig hela ansvaret för att uppfylla kundens önskemål. H*n godtar också att underkasta sig Konsumenttjänstlagen. Svårare än så är det inte.

Precis samma gäller för traditionella hantverkare, och det går inte att snacka sig ur.
Då förstår jag bättre och håller med dig fullt ut.
 
P Putte 9497 skrev:
Då förstår jag bättre och håller med dig fullt ut.
(y) Det är väldigt svårt att följa med i ditt resonemang, så jag avslutar diskussionen med dig nu.
 
P Paxman skrev:
(y) Det är väldigt svårt att följa med i ditt resonemang, så jag avslutar diskussionen med dig nu.
Vi tycker olika och jag ber om ursäkt om du och jag fick en fnurra på tråden. Jag läste väll inte in all fakta innan jag uttala mig. Hoppas du får en trevlig andra advent och att du får tillbaka din radio i det skick du önskar. God jul ;)(y)
 
Mikael_L
Och det är ju som sagt tydlig kommunikation som gäller.
På ett ställe där de hade typ 4 olika saker åt mig att fixa, och en prisuppgift önskades och en av sakerna inbegrep en ombyggnad av någon stolparmatur (med något kit för ombyggnad, som jag inte ens har en aning om det är speciellt för armaturerna ifråga) så meddelade jag direkt att de kommer inte få något fastpris på ombyggnationen, men väl det andra.
Ty det är helt okänt område för mig, jag har ingen aning om det är en halvtimmes jobb eller mer än en dag, eller om de t.o.m måste sändas iväg till någon smed eller så ...

Och att det bara vore oärligt och löjligt av mig att safta i med en jättestor kostnad för detta.
Så föreslog jag att jag kan lägga en förbestämd tid, kanske en timme, på att undersöka/påbörja, och sen meddela hur det går och bedöma hur lång tid det tar, om det inte redan är klart.


Och det är ju inte svårare än så.
Tala klarspråk helt enkelt, att man t.ex. inte anser sig kunna eller vilja göra något, eller meddelar att det kommer ta lång tid, eller inte bli bra resultat osv.
Kunden har inte på något sätt rätten att kräva, det jag inte vill, eller kan, leverera.
Och jag tror dessutom inte att man tappar i förtroende eller så, för att man bromsar något ibland.
 
  • Gilla
  • Älska
kulle och 3 till
  • Laddar…
Men många kunder förstår inte det att är man elektriker kan man allt
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kunden har inte på något sätt rätten att kräva, det jag inte vill, eller kan, leverera.
Och jag tror dessutom inte att man tappar i förtroende eller så, för att man bromsar något ibland.
Personligen skulle jag säga att min respekt för den som skall utföra något åt mig ökar rejält ifall den säger att "det här är jag osäker på" eller "min uppfattning att det blir bättre (och kanske billigare) om vi gör så här".

Bland det värsta jag vet är yrkesmän som gissar, påstår sig kunna något och kanske allra värst: använder sig av ordet "nog". "Det funkar nog", eller, "det blir nog bra att göra så här". Jag är helt ointresserad av ifall det nog ska fungera. Antingen fungerar det eller så gör det inte det...och jag vill inte betala för något som visar sig inte fungera, oberoende av ifall det nog skulle ha kunnat göra det.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Men många kunder förstår inte det att är man elektriker kan man allt
Vet du hur man löser det?

Precis som Mikael_L säger: Kommunikation.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Vet du hur man löser det?

Precis som Mikael_L säger: Kommunikation.
Det vet jag men risken är stor att de ändå inte förstår.
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Som nån annan har skrivit tidigare: Vissa är bra på ett hantverk, andra är bra på att driva företag. Det verkar vara ont om folk som är bra på båda sakerna.

Jag är nyfiken på hur många hantverkare som ens läst en kvällskurs i företagsekonomi.


Kan ju stoppa in ett par länkar som man enkelt hittar om man googlar på prissättning:
[länk]

[länk]

Båda dessa artiklar är tydliga med just att kostnadsbaserad prissättning (som alla hantverkare verkar tycka att man ska använda) är den sämsta metoden.
Ja, kostnadsbaserad täckning är dålig i den form att man måste ha samma vinst på alla varor. Däremot står det också i länkarna att det är viktigt att ha koll på vad olika varor (eller tjänster) kostar så att man inte går med förlust. Man kan ta en förlust på ett område och det bidrar till att man gör vinst på ett annat. Exempelvis så kan det vara listigt att sälja julmusten med förlust för att man räknar med att dra in pengarna på julskinkan och allt annat som folk stoppar i vagnen.

En skillnad när man säljer tid är att man inte har mer tid att sälja bara för att man ser till att gå förlust på en del.
Exempel:
A säljer sin tid för 1000 kr/timme och kan varje dag dra in 8000 kr, oavsett om tiden är restid eller "arbetstid"
B inser det "dumma" med att ta kostnadstäckning för restiden så B säljer arbetstimmar för 1000 kr och restimmar bjuder B på. B drar därför in 7000 kr om dagen.
C tänker som C och bjuder på restid, men höjer sin timpenning för arbete till 1200 kr för fortfarande i snitt kunna få ut 8000 kr om dagen. C får två potentiella köpare av hens tid. Köpare X bor granne med C och köpare Y bor 1 timme bort. Köpare Y lär aldrig få något utfört av C
 
Pratade vi inte om hantverkare? Vilken hantverkare tar 1000 kr/timme?

Sen har du glömt att räkna med milersättning för resan. På den har man såklart ett påslag så det i 50% av fallen ger plus. D.v.s. gungor och karuseller. Vissa kunder får betala mer för resan än vad den kostar firman, andra kunder får betala mindre för resan än vad den kostar firman. Men totalt sett går det jämnt upp. Och om man anger reskostnaden med pris per kilometer och kanske en fast summa "reskostnad" (nån hade väl ett exempel här i tråden med 400 spänn + milkostnad) så det är tydligt och fint för kunden vad resan kommer att kosta.
 
Claes Sörmland
N Nerre skrev:
Pratade vi inte om hantverkare? Vilken hantverkare tar 1000 kr/timme?
De flesta verkar ta 1000-1500 kr per timme för småjobb. Naturligtvis kallas det inte för timtaxa utan man hittar på andra namn på posterna på fakturan, t ex material, servicebil, milersättning o d v.. Men i slutändan brukar hantverkare fakturera 10000-15000 kr för 7-8 h arbete, en man.
 
Fairlane
Spelar det någon roll om det är en hantverkare eller en annan yrkesgrupp?

Spelar det någon roll om det är 1000 kr/timme eller 500 kr/timme?

Visst kan man höja milkostnaden. Det har vi redan diskuterat. Jag tror att vi skulle få trådar med klagomål om hantverkare som tar 300 kr/mil.

Affärsmodellen är inte det viktigaste för mig som kund, utan att man är tydlig med den. En perfekt modell kommer vi ändå inte hitta eftersom jag tycker det är rimligast att betala för tiden det tar att färdas en viss sträcka, medan du föredrar att betala för själva sträckan och några inte vill betala alls för resan.
 
Så här kan det se ut, förvisso trädbeskärning men ändå...tog gissningsvis 30 min på plats.
Arbetet beställt på hösten att utföras när det passar firman under vintern.
Betalas gladeligen (y)
 
  • Faktura för trädbeskärning och bilkostnad med specificerade priser och rutavdrag.
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
En perfekt modell kommer vi ändå inte hitta eftersom jag tycker det är rimligast att betala för tiden det tar att färdas en viss sträcka, medan du föredrar att betala för själva sträckan och några inte vill betala alls för resan.
Så du tycker t.ex. att en tågbiljett plötsligt ska bli dyrare för att tåget blir försenat?
 
wildeside
N Nerre skrev:
Så du tycker t.ex. att en tågbiljett plötsligt ska bli dyrare för att tåget blir försenat?
Nä biljetten/km kostnaden blir inte dyrare, bara min arbetstid som ökar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.