59 755 läst · 374 svar
60k läst
374 svar
Hantverkare överdebiterar
Vill minnas en tråd relativt nyligen som just handlade om det...det tas verkligen chanser att fuska överallt. Detta gäller givetvis alla branscher, men i vissa mer än andra.Mikael_L skrev:
Roligt att din verklighetsuppfattning kommer från ett forum där det bara i stort sett gnälls på hantverkare.P Paxman skrev:Tvärtom. Varje tråd jag läser där en privatkund känner sig lurad av hantverkare, med inlägg från hantverkare som försvarar vilka skurkfasoner som helst, får mig bara att bli mer och mer försiktig med att själv anlita hantverkare. På så sätt minskar risken för att jag själv ska bli blåst. Det leder till att jag gör mycket mer själv och om jag någonsin måste ta in en hantverkare så kommer jag vara som en hök över dem, både hur de jobbar och hur de fakturerar.
Visst, jag kommer vara den där "idiot"-kunden som hantverkare snackar skit om (tillsammans med en viss leverantör) och kanske kommer jag få svårt att få tag i en viss grupp av hantverkare. De renhåriga kommer dock tycka att jag är en resonabel och vettig kund som vet vad jag vill och som inte går att köra med. Den typen av hantverkare finns också, som respekterar kunderna...problemet är bara att de är svåra att hitta bland de ruttna äpplena.
Om 95% är nöjda med sina hantverkare och 5 % missnöjda vilka tror du då skriver på detta forum?
Betala inte fakturorna. Kommer de 8,30 och åker 16 så blir det 6,5 timmar med en timme lunch. Om de är två och de debiterar 16 timmar varje dag mot egentliga 13 så betalar ni tre timmar om dagen för ingenting. Vad ger ni i timmen?D DanielPers skrev:Hej!
Vi anlitar snickare som överdebiterar, tror i och för sig att det inte är ovanligt, tyvärr!
Antalet timmar som de arbetar stämmer inte. De kommer vid 8.30 ca, tar minst en timmes lunch, och åker hem för dagen kl 16, de är mycket noga med det!
Trots det debiterar de alltid 8 timmar/dag.
De planerar inte vad som behövs för dagens jobb, varken vilka verktyg eller material som behövs, så de "måste" åka 2 (två) personer, senast för att köpa en kartong spik, vilket tog en timme!!!
De gör ett bra jobb när de jobbar.
Har försökt tagit upp detta men de skylde ifrån sig på den som fixar bokföringen.
Hur skulle ni hantera situationen?
Om hantverkarna i det här fallet kör från sin bostad direkt till TS eller från firman till TS vet vi inte, om jag inte missat nåt i tråden.M MartinP666 skrev:Att resa till sin arbetsplats är normalt inte arbetstid för någon. Däremot om du kör till firman och sedan vidare till kunden så är resan till kunden arbetstid. Rimligtvis borde det då vara så att ifall du kör direkt till kunden och det är närmare eller lika långt som till firman så får du ingen extra ersättning.
Annars kan man ju plötsligt flytta långt från jobbet, så blir det jättedyrt för firman (eller kunden).
Den inställningen från en förman skulle inte duga i den bransch jag då och då är ute ... felavhjälpning för trafikverket ... ringer det därifrån när man äter så LÄMNAR man maten bums ! Å andra sidan när man har telefonen så får man betalt för hela tiden utan avdrag.MathiasS skrev:Givetvis har alla rätt att äta lunch, det har väl ingen ifrågasatt? Det betyder dock inte att man gör det på betald tid. Spelar ingen roll om lunchen tar 10 minuter eller 2 timmar.
Edit;
Fel av mig. Äter man på 10 minuter kanske det kan räknas som en pause. Å andra sidan är man inte tillgänglig för arbete under den tiden så då blir det en rast istället.
Inget kneg inget deg.
Äter man upp och det tar en kvart extra så kostar det företaget någonstans 30-40000 i böter pga försenn ankomst till felplatsen.
Nu är det kanske inte fullt så enkelt.P Putte 9497 skrev:
Restid till TS kanske tillkommer, det har vi inte riktigt lyckats reda ut.
Nu ska jag strax hoppa in i bilen, köra 1,5 timme till denna dagens uppdrag, sen 1,5 timme hem. Jag tyckte de var knäppa som ville ha mig, med så lång körtid, men vi har kommit överens om att jag tar själv 1 timme om dagen av denna resa, de betalar för två.
Halvtimmen motsvarar det jag för det mesta har i resa till kund ty jag bor lite obygdigt, så den drabbas aldrig någon kund nära Uppsala av, debiteringsmässigt.
Men jag tog upp denna fråga innan uppdraget startades, och det tror jag är en skillnad gentemot många andra hantverkare. Hantverkare som tror att betalning för resor är den naturligaste saken i världen.
Så skulle det vara på alla arbetsplatser.S skaraborgsfakir skrev:Den inställningen från en förman skulle inte duga i den bransch jag då och då är ute ... felavhjälpning för trafikverket ... ringer det därifrån när man äter så LÄMNAR man maten bums ! Å andra sidan när man har telefonen så får man betalt för hela tiden utan avdrag.
Äter man upp och det tar en kvart extra så kostar det företaget någonstans 30-40000 i böter pga försenn ankomst till felplatsen.
Ja då har du säkert andra arbetstidsregler som också reglerar detta. Eller så har du accepterat detta och kompenseras på annat sätt. Nu var själva huvudfrågan är inte undantagen från principen utan grundregeln att rast (lunchrast) inte är debiterbar mot kund pga att den utgör just rast. Den anställdes förhållande till arbetsgivaren är egentligen ej heller intressant i detta perspektiv men det kan ju ge en inblick i vad som är "praxis".S skaraborgsfakir skrev:Den inställningen från en förman skulle inte duga i den bransch jag då och då är ute ... felavhjälpning för trafikverket ... ringer det därifrån när man äter så LÄMNAR man maten bums ! Å andra sidan när man har telefonen så får man betalt för hela tiden utan avdrag.
Äter man upp och det tar en kvart extra så kostar det företaget någonstans 30-40000 i böter pga försenn ankomst till felplatsen.
Skulle man ha dessa principer reglerade på alla arbetsplatser, då även där det inte är påkallat av arbetet som behöver utföras skyndsamt? Det tror jag leder till en arbetsmarknad vi inte vill ha här.D DanielPers skrev:
Jag tror man löser detta ändå på de flesta arbetsplatser, utan tvingande regler, bara mha sunt förnuft.
j.erkers skrev:Att resa till och från sin arbetsplats är inte arbetstid för andra arbetsgrupper...
Det är samma hos hantverkare, om de är anställda på och utgår från firmans kontor, och ställer bilen efter arbetets slut på firman. Då är det där du börjar kl 7 och slutar lö 4 om arbetstiden är 7 till 4.
Problemet med detta är att för arbetsgivaren blir detta extra utgifter eftersom de måste då betala lön från firman ut till kunden som blir svårt att hävda mot kunden att debitera, plus att om alla bilar, fulla med verktyg, står varje natt på samma plats så tar det max en vecka så är de länsade...
Alternativet är att hantverkaren tar bilen med sig hem, men då är det hos kunden arbetsdagen börjar klockan sju, om arbetstiden är mellan 7 och 4.