Undra om det inte är lite ödets ironi...:thinking:

Den respektlösa kunden som övervakar och misstänker att hantverkaren fuskar hit och dit, lyckas få hantverkarna som faktiskt ingen annan vill ha...

För en sak är säker... Det finns rötägg på båda sidor. Därför gäller det att välja med omsorg

• Gilla
Bassesme
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Betald lunch eller inte är oviktigt i denna diskussion, det kan man själv försöka förhandla fram om man tyckte det var intressant. Det som är viktigt är att kunden aldrig betalar för lunch/rast (utan då får man höja timdebiteringen)

Tänk vilket lotteri vilken kund som får stå för lunchen hos en målare som lätt kan ha 5 olika kunder på en dag.
Ja eller om målaren lunchar fem gånger samma dag......

D DanielPers skrev:
Som jag tidigare sagt: De gör ett bra jobb!!!
Men varför debitera timmar som de inte jobbat???
Att resa till och från dig som kund är också att jobba, gubben ska ha lön för den tiden också och pengarna ska in från kunderna på det ena eller andra viset att ta betalt.
Själv har jag genom åren anlitat ett stort antal hantverkare för både små och stora jobb under en massa år. Det som är intressant för mig är hur mycket kronor jag får betala för det jobb jag får utfört och om jobbet är bra utfört. Om dom debiterat si eller så många timmar, bryr jag mig inte i. Har jag fått ett bra jobb gjort till en total peng som jag är nöjd med så får dom dela upp sin peng hur dom vill.

När man läser vissa kommentarer här inne så hoppas man att man aldrig får nån av er som kund på ett löpande jobb. Ett tips till er. Sluta anlita löpande snickare och ta in folk som kan räkna. Problemet för er då är att jobbet kan bli dyrare i slutändan jämfört med om ni skulle ta det löpande.

• Gilla
Bassesme och 2 till
  • Laddar…
Med tanke på hur dåliga hantverkare verkar vara på att planera så tror jag nog att fast pris i de flesta fall blir billigare, eftersom hantverkare som gör jobb på löpande räkning ofta verkar behöva åka och hämta en massa grejer som de glömt så är jag rätt övertygad om att de också glömmer att räkna in de resorna i fastpriset.

• Gilla
krzysgro och 3 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Med tanke på hur dåliga hantverkare verkar vara på att planera så tror jag nog att fast pris i de flesta fall blir billigare, eftersom hantverkare som gör jobb på löpande räkning ofta verkar behöva åka och hämta en massa grejer som de glömt så är jag rätt övertygad om att de också glömmer att räkna in de resorna i fastpriset.

Ni måste verkligen hitta bottenskrapet.

j.erkers
L Tommy Lövgren skrev:
Att resa till och från dig som kund är också att jobba, gubben ska ha lön för den tiden också och pengarna ska in från kunderna på det ena eller andra viset att ta betalt.
Att resa till och från sin arbetsplats är inte arbetstid för andra arbetsgrupper. Den tid jag reser till mitt jobb gör jag på min fritid och om jag behöver jobba någon annan stans - annan ort eller annan plats - så har jag (en synnerligen låg) restidsersättning. Behöver jag åka och hämta något till jobbet så har jag planerat dåligt, stämplar ut, hämtar det jag behöver och stämplar in igen när jag kommer tillbaka. Men, men... Jag är inte hantverkare...

• Gilla
krzysgro
  • Laddar…
j.erkers j.erkers skrev:
Att resa till och från sin arbetsplats är inte arbetstid för andra arbetsgrupper. Den tid jag reser till mitt jobb gör jag på min fritid och om jag behöver jobba någon annan stans - annan ort eller annan plats - så har jag (en synnerligen låg) restidsersättning. Behöver jag åka och hämta något till jobbet så har jag planerat dåligt, stämplar ut, hämtar det jag behöver och stämplar in igen när jag kommer tillbaka. Men, men... Jag är inte hantverkare...
Jag vet att t ex dom som jobbar efter kollektivavtal som skogsavtalet har det så som du beskriver, men knappast i dom kollektivavtal som gäller i bygg- och hantverksbranschen.

L Tommy Lövgren skrev:
Jag vet att t ex dom som jobbar efter kollektivavtal som skogsavtalet har det så som du beskriver, men knappast i dom kollektivavtal som gäller i bygg- och hantverksbranschen.
Att resa till sin arbetsplats är normalt inte arbetstid för någon. Däremot om du kör till firman och sedan vidare till kunden så är resan till kunden arbetstid. Rimligtvis borde det då vara så att ifall du kör direkt till kunden och det är närmare eller lika långt som till firman så får du ingen extra ersättning.

Annars kan man ju plötsligt flytta långt från jobbet, så blir det jättedyrt för firman (eller kunden).

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
C
M MartinP666 skrev:
Däremot om du kör till firman och sedan vidare till kunden så är resan till kunden arbetstid.
Så är det verkligen inte för alla.

Såhär säger gällande installationsavtal för oss elektriker ang. restid.

§ 8 Restid
1. Tid som åtgår för resa utanför hemorts- respektive resegräns är restid. Restid
inom ordinarie arbetstid jämställs med arbetad tid. Restidsersättning betalas
enligt 7 Kap § 7.
2. Restid på annan än ordinarie arbetstid räknas ej som fullgjord arbetstid; således
skall den ordinarie arbetstiden jämte avtalsenlig påfordrad övertid även full-
göras.

§ 7 Lön för restid
1. För restid utom ordinarie arbetstid betalas kr/tim
Fr o m 1 maj 2019
1:a året i yrket 94,93
2:a året i yrket 106,36
3:e året i yrket o därefter 114,33
Servicemontörer 114,33
Tekniker 114,33
Angivna ersättningar inkluderar semesterlön.
2. Restid inom ordinarie arbetstid betalas som arbetad tid.

Daniel, jobbar du exakt 8timmar per dag? Finns inte en enda människa som jobbar aktivt 8 timmar per dag.

A Alexanderbygg skrev:
Daniel, jobbar du exakt 8timmar per dag? Finns inte en enda människa som jobbar aktivt 8 timmar per dag.
Besök valfri produktionslina så lär du få se personer som arbetar hela den tid de får betalt för. Deras raster är bestämda på minuten, de kan inte svara i telefonen när bandet löper, de kan inte trilla in på toa en halvtimme.

Så visst finns det personer som verkligen arbetar den tid de får betalt för. Dristar man sig dessutom utanför landets gränser så är den dagliga tiden gärna långt över 8 timmar.

• Gilla
calibramicke och 2 till
  • Laddar…
...nu behöver man ju knappast leta sig utanför landets gränser för att hitta folk som jobbar mer än 8h per dag?

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Mikael_L
elmontören elmontören skrev:
Såhär säger gällande installationsavtal för oss elektriker ang. restid.

§ 8 Restid
1. Tid som åtgår för resa utanför hemorts- respektive resegräns är restid. Restid
inom ordinarie arbetstid jämställs med arbetad tid. Restidsersättning betalas
enligt 7 Kap § 7.
2. Restid på annan än ordinarie arbetstid räknas ej som fullgjord arbetstid; således
skall den ordinarie arbetstiden jämte avtalsenlig påfordrad övertid även full-
göras.

§ 7 Lön för restid
1. För restid utom ordinarie arbetstid betalas kr/tim
Fr o m 1 maj 2019
1:a året i yrket 94,93
2:a året i yrket 106,36
3:e året i yrket o därefter 114,33
Servicemontörer 114,33
Tekniker 114,33
Angivna ersättningar inkluderar semesterlön.
2. Restid inom ordinarie arbetstid betalas som arbetad tid.
Så kan det säkert vara.
Men oavsett är detta endast en business mellan den anställde och arbetsgivaren, det har inget med affären mellan företaget och kunden att göra.

Att jobba 45 minuter och ta betalt för 60 är som att Ica-handlarn skulle sälja mjölk märkt 1 liter men som har 8dl i paketen, eller att grusbilen kommer och tappar av 7 ton grus men tar betalt för 10 ton.
Allt är olagligt. Man ska få det man betalar för.

• Gilla
Mach77777 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.