59 757 läst · 374 svar
60k läst
374 svar
Hantverkare överdebiterar
nä just det, du bara anser att de maskar men gör ett utmärkt jobb...... nice inställning.D DanielPers skrev:
Du svarar fortfarande inte vad ni kommit överens om. Samt du verkar du inte ha någon aning om de måste utgå från firman eller inte. Du svarar helt inte alls på saker som kan vara av vikt.
Självklart ska du inte betala för tid som är oskälig. Ingen påstår att det skulle vara okej.
Samtidigt kör du med gargongen att du klockar inte, men samtidigt sitter du o skriver att du petar o håller
koll på allt de gör och inte gör. Självklart kommer detta vara det sista jobbet du får utfört på orten om det är
den mentaliteten.
Hur svårt är det att svara på vad som är avtalat ? Det är väl bara att ringa till arbetsledaren och ha en dialog.
Hej, jag har noterat att de kommer rätt sent på morgonen, Kommer ni debitera det eller hur har ni planerat. Vad kommer gälla framöver ? Svårare än så är det väl inte att fråga. Istället för att gorma här.
Här kan du väl gorma efteråt om du har synpunkter efter att det är klart. När totala summan finns på papper.
Om de gör ett bra arbete är det väl dumt att börja så i ond jord.
Steg 1, ha en dialog med dom, inte med oss.
Redigerat:
Har du retat upp dig själv nu igen, Paxman?P Paxman skrev:Så hantverkare ska få bete sig lite som de vill mot sina kunder bara för att de är verksamma på en liten ort? Kunderna ska knyta handen i fickan och betala överdebitering utan knot, för annars stämplas denne bland ortens hantverkare som besvärlig?
Det är helt sjukt vilken inställning vissa hantverkare har. En hantverkare kan aldrig ha fel, hur mycket fel h*n än har gjort, och kunden är alltid "idiot" även om h*n har rätt i sak.
Vi har haft många hantverkare hos oss under de senaste åren och det är verkligen en enorm skillnad mellan dem, och deras pris motsvarar inte alltid resultatet från deras arbete. De senaste åren har vi anlitat polacker, som bor långt ifrån oss, men de har varit kunniga och flitiga och deras dokumentation är ypperlig, med kopior på alla kvitton osv. De kommer punktligt före kl 7 på morgonen, är trevliga och flitiga och säger till när de åker hem. De jobbar ofta även på lördagar. Innan dess hade vi ett riktigt bottennapp, en svensk firma som vi kollade jättenoga. Förmannen åt smörgåsar, drack läsk och satt varje dag på toa en timme, anlände mitt på dan, pulade lite och åkte iväg, detta upprepades de tre dagarna de var hos oss. Han tog fram tumstocken en enda gång och det han gjorde blev fruktansvärt snett i alla tre riktningar. Till sist kom han inte på en månad och vi hann anlita polackerna, som fick ta över byggarbetsplatsen och så kom svensken, som vi sparkade. Han hade inte en aning om vad han sysslade med, men dyr var han (nästan dubbelt så dyr som polackerna per timme, vitt) och han tog en jättesumma för bilresorna och fixade inget ROT-avdrag, fast vi hade kommit överens om det. Hela sluträkningen var svindyr, så det blev dyra läropengar för oss. Vi orkade inte börja bråka med firman.D DanielPers skrev:Hej!
Vi anlitar snickare som överdebiterar, tror i och för sig att det inte är ovanligt, tyvärr!
Antalet timmar som de arbetar stämmer inte. De kommer vid 8.30 ca, tar minst en timmes lunch, och åker hem för dagen kl 16, de är mycket noga med det!
Trots det debiterar de alltid 8 timmar/dag.
De planerar inte vad som behövs för dagens jobb, varken vilka verktyg eller material som behövs, så de "måste" åka 2 (två) personer, senast för att köpa en kartong spik, vilket tog en timme!!!
De gör ett bra jobb när de jobbar.
Har försökt tagit upp detta men de skylde ifrån sig på den som fixar bokföringen.
Hur skulle ni hantera situationen?
Tvärtom. Varje tråd jag läser där en privatkund känner sig lurad av hantverkare, med inlägg från hantverkare som försvarar vilka skurkfasoner som helst, får mig bara att bli mer och mer försiktig med att själv anlita hantverkare. På så sätt minskar risken för att jag själv ska bli blåst. Det leder till att jag gör mycket mer själv och om jag någonsin måste ta in en hantverkare så kommer jag vara som en hök över dem, både hur de jobbar och hur de fakturerar.N Nils82 skrev:
Visst, jag kommer vara den där "idiot"-kunden som hantverkare snackar skit om (tillsammans med en viss leverantör) och kanske kommer jag få svårt att få tag i en viss grupp av hantverkare. De renhåriga kommer dock tycka att jag är en resonabel och vettig kund som vet vad jag vill och som inte går att köra med. Den typen av hantverkare finns också, som respekterar kunderna...problemet är bara att de är svåra att hitta bland de ruttna äpplena.
Tyvärr med den inställningen kommer du aldrig få tag i de vettiga för de vill aldrig jobba vidare hos sånna personer. Så här ligger det till.... hantverkare är precis som alla andra arbetande personer. Skildnaden är att du som säkert jobbar på ett kontor (valfri tjänst). Går runt i din korridor, tar en kaffe, går vidare, sätter dig med dina kolegor, snackar lite. Går sen tbx till ditt skrivbord. Gör det du ska, går sen ut och sträcker på benen, fyller på koppen kaffe, träffar ny kolega som står och hänger. Ett beteende du själv inte reflekterar över för det är så ni gör och alltid gjort. Ingen tänker på att långt bakom den fasade så är det någon annan som betalar just din lön...... och kaffepaus. Skildnaden är att det inte syns i bruset av allt annat. Kan sätta mina 5 öre på att skulle man effektivt mäta exakt injobbad minut, så är din insats exakt likadan som valfri hantverkare du föraktar. Skildnaden är att som hantverkare får man finna sig i att man träffar på kunder som dig, som hänger över axeln. sitter med stoppur och ringer arbetsledaren så fort du hittar ngt att klaga på. Jag har mött alla sorts kunder. Tro mig det finns folk till allt. Seriösa hantverkare tar sitt arbete på allvar och gör det med stolthet. Finns inte på kartan att den firman jag arbetar på skulle godta maskning eller dåligt utfört arbete. Den branshen du beskriver är inte den branshen jag känner igen mig i.P Paxman skrev:Visst, jag kommer vara den där "idiot"-kunden som hantverkare snackar skit om (tillsammans med en viss leverantör) och kanske kommer jag få svårt att få tag i en viss grupp av hantverkare. Den typen av hantverkare finns också, som respekterar kunderna...problemet är bara att de är svåra att hitta bland de ruttna äpplena.
Det är ju det där som är hela "kärnan" i "konflikten". De flesta hantverkare verkar inte förstå skillnaden mellan dessa två. Det har ju varit en annan tråd där en massa hantverkare tyckte "Men hur ska jag få lön för hela arbetsdagen om jag inte kan debitera kunden 8 timmar?" och liknande.Mikael_L skrev:
H Harrison skrev:Vi har haft många hantverkare hos oss under de senaste åren och det är verkligen en enorm skillnad mellan dem, och deras pris motsvarar inte alltid resultatet från deras arbete. De senaste åren har vi anlitat polacker, som bor långt ifrån oss, men de har varit kunniga och flitiga och deras dokumentation är ypperlig, med kopior på alla kvitton osv. De kommer punktligt före kl 7 på morgonen, är trevliga och flitiga och säger till när de åker hem. De jobbar ofta även på lördagar. Innan dess hade vi ett riktigt bottennapp, en svensk firma som vi kollade jättenoga. Förmannen åt smörgåsar, drack läsk och satt varje dag på toa en timme, anlände mitt på dan, pulade lite och åkte iväg, detta upprepades de tre dagarna de var hos oss. Han tog fram tumstocken en enda gång och det han gjorde blev fruktansvärt snett i alla tre riktningar. Till sist kom han inte på en månad och vi hann anlita polackerna, som fick ta över byggarbetsplatsen och så kom svensken, som vi sparkade. Han hade inte en aning om vad han sysslade med, men dyr var han (nästan dubbelt så dyr som polackerna per timme, vitt) och han tog en jättesumma för bilresorna och fixade inget ROT-avdrag, fast vi hade kommit överens om det. Hela sluträkningen var svindyr, så det blev dyra läropengar för oss. Vi orkade inte börja bråka med firman.
Jag förstår VERKLIGEN att ni inte orkade börja bråka med Hantverkarna, de kan och vet bäst, kunden förstår inte "för ditt bästa"=det tjänar jag mest på som hantverkare. Finns hur mycket jobb som helst pg ROT--avdraget som de flesta tror blir billigt men hantverkspriserna har stigit mycket pga Alliansens ROT--avdrag, Jämför med lunchpriserna som steg när restaurangmomsen sänktes.
Fast dom du har gör ju ett bra jobb har du sagt, då ärD DanielPers skrev:
Antingen så har man en lägre timdebitering och debiterar såväl restid som arbetstid på plats hos kunden, eller också en högre timpenning och debiterar bara tid på plats hos kunden. Samma pengar måste ju in för gubben ska ju ha betalt för all tid oavsett hur kunden debiteras. Jag tycker det är viktigast vad jag får för pengarna jag betalar och inte hur många timmar dom debiterar hit eller dit, på ena eller andra sättet.N Nerre skrev:
Japp, det har jag läst på flera ställen...att hantverkare fifflar med timmarna för att få full beläggning och erkänner detta som att det skulle vara helt naturligt. Jag har jobbat i flera olika branscher i mitt liv, både som anställd och egen företagare, och har aldrig stött på denna inställning tidigare. Räcker inte timmarna så får man spara in på utgifterna, eller hitta något annat att syssla med. Det är inte OK att låta kunderna täcka upp genom att fiffla med timredovisning, materialpåslag eller andra mer eller mindre fantasifulla konstruktioner.N Nerre skrev:
Fånigt och lågt inlägg. Du vet ingenting om mig och vad jag har jobbat med i mitt liv, och dina gissningar är 100% fel. Därför ser jag ingen anledning att bemöta det du skriver.I ItWasntMe skrev:
Däremot håller jag med dig fullständigt att det finns seriösa hantverkare som tar sitt arbete på allvar och gör det med stolthet. Det var dessa jag avsåg när jag skrev om den grupp som är svåra att hitta bland de ruttna äpplena och som gillar mig som kund. Det handlar om ömsesidig respekt, och det är alldeles för få hantverkare som har respekt för kunderna.
Nej, det blir tyvärr inte samma pengar.L Tommy Lövgren skrev:
Med den andra varianten av lösning så får kunden betala mer om hantverkaren tar extraturer osv. Kunden får betala flera timmar extra för att hantverkaren bara måste åka till Ahlsells och hämta grejer som saknas osv. Det är som upplagt för att "lura" kunden.
Det som är mest schysst mot kunden är just att reskostnaden beror på avstånd och man tar enbart betalt för den tid man jobbar hos kunden. Sen är det då upp till hantverkaren att försöka resa så effektivt som möjligt (minimera sina kostnader) istället för att dumpa kostnaden av sin inkompetens på kunden.
En transparent prissättning där kunden känner att denne har kontroll på vad det kommer att kosta.
Känner sig kunden lurad så har man som hantverkare en dålig prismodell.
L Tommy Lövgren skrev:Fast dom du har gör ju ett bra jobb har du sagt, då är
Antingen så har man en lägre timdebitering och debiterar såväl restid som arbetstid på plats hos kunden, eller också en högre timpenning och debiterar bara tid på plats hos kunden. Samma pengar måste ju in för gubben ska ju ha betalt för all tid oavsett hur kunden debiteras. Jag tycker det är viktigast vad jag får för pengarna jag betalar och inte hur många timmar dom debiterar hit eller dit, på ena eller andra sättet.
Som jag tidigare sagt: De gör ett bra jobb!!!N Nils82 skrev:
Men varför debitera timmar som de inte jobbat???