N Nerre skrev:
Kan du ge exempel på hur kunder försöker lura hantverkare?
Nej det blir nog svårt för det har säkert aldrig hänt. ;)
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag sitter i en helt annan branch, IT-branchen, som konsult och jag håller inte med alla som säger att det bara är hantverkare som får betalt för att ta sig till/från kund.
Det vi pratar om att man som kund inte ska betala normal timpenning för restiden.

Vi tar 10 000 för resa inom Europa, det ni! :) Men då är det oavsett varifrån personen utgår, och det räcker både restid och reskostnad.
 
D DanielPers skrev:
Ursäkta, jag har varit otydlig!
Det är en (1) egenföretagare jag anlitat som gillar att jobba med en annan hantverkare, så vi har fått den andra "på köpet", men de debiterar var för sig.
Okej, då är detta med resor orelevant så som det pratas om i tråden. Däremot betalar du för någon form av bilkostnad, inbakad eller specad. Vad har ni för ö.k gällande bilkostnad?
 
D
N Nils82 skrev:
Okej, då är detta med resor orelevant så som det pratas om i tråden. Däremot betalar du för någon form av bilkostnad, inbakad eller specad. Vad har ni för ö.k gällande bilkostnad?
Vi betalar svart 500 kr per dag för båda och de samåker.
 
D DanielPers skrev:
Vi betalar svart 500 kr per dag för båda och de samåker.
Puta madre!!
Å här tjattrar du om överdebitering. Nu får du ge dig.......om du nu inte trollar.
 
  • Haha
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
D
N Nils82 skrev:
Puta madre!!
Å här tjattrar du om överdebitering. Nu får du ge dig.......om du nu inte trollar.
Hur menar du? De ville ha svart. 500 kr/dag för båda i en bil, ca 9 km, är det för lite?
 
D DanielPers skrev:
Hur menar du? De ville ha svart. 500 kr/dag för båda i en bil, ca 9 km, är det för lite?
Antar att muntliga avtal på orten betyder svart arbetskraft?
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Kan du ge exempel på hur kunder försöker lura hantverkare?
Man behöver inte luras för att vara ett rötägg. :) Det finns massor av exempel på kunder som vägrar att betala för det som hantverkaren har rätt till, som påstår att saker avtalats (muntligt) som inte yppats osv osv. Folk är generellt sett inte kloka, oberoende av sysselsättning.

Mitt inlägg var för att balansera upp bilden i "kortis" inlägg, för ingen kan ju påstå att inte en enda hantverkare får inträde i himmelen medan alla hantverkarkunder släpps in.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
D
N Nils82 skrev:
Antar att muntliga avtal på orten betyder svart arbetskraft?
Kombination av svart och vit betalning.
Betalar jag för lite?
 
D DanielPers skrev:
Kombination av svart och vit betalning.
Betalar jag för lite?
Till staten: JA

Vilket jäv-a slöseri med tid av oss här på BH. Du kan gött sitta i din 1600 tals kåk och lösa dina hantverkarproblem på egen hand.
Lycka till.
 
  • Gilla
Grod4n och 6 till
  • Laddar…
D
P Paxman skrev:
Man behöver inte luras för att vara ett rötägg. :) Det finns massor av exempel på kunder som vägrar att betala för det som hantverkaren har rätt till, som påstår att saker avtalats (muntligt) som inte yppats osv osv. Folk är generellt sett inte kloka, oberoende av sysselsättning.

Mitt inlägg var för att balansera upp bilden i "kortis" inlägg, för ingen kan ju påstå att inte en enda hantverkare får inträde i himmelen medan alla hantverkarkunder släpps in.
Nu förstår jag inte vad du menar med ditt inlägg, tacksam om du kan förklara för en novis.
 
D
N Nils82 skrev:
Till staten: JA

Vilket jäv-a slöseri med tid av oss här på BH. Du kan gött sitta i din 1600 tals kåk och lösa dina hantverkarproblem på egen hand.
Lycka till.
Men det var ju de som ville ha svart för att det skulle bli billigare för oss alla. Jag måste prata om det här med de.
 
N Nerre skrev:
Kan du ge exempel på hur kunder försöker lura hantverkare?
Stackars hantverkare blir lurade hela tiden av kunder det ja vad ska man sägs där stannade klockorna i hela EU
 
  • Gilla
DanielPers
  • Laddar…
D DanielPers skrev:
Nu förstår jag inte vad du menar med ditt inlägg, tacksam om du kan förklara för en novis.
Jag svarade på frågan "nerre" ställde på mitt tidigare inlägg. (De gråa rutorna är citeringar från tidigare inlägg.)
 
Skulle såklart ta upp det med dem, har inga problems med att ta upp problem längs vägen.. värre att muttra över det och vara sur i efterhand! Mycket bättre om man ser problemen längs vägen.. och kan räta upp ev frågetecken (och korrigera problemen) - för då hinner inte problemen bli lika stora.. och man har chansen att avbryta samarbetet och leta ny hantverkare.. om man vill (allt beror ju på hur stora problem man har).

Allt beror ju på vad ni avtalat om från början. Har du accepterat en offert, ja då är det ju den som styr (då spelar det inte så stor roll hur mycket eller lite de arbetar). Har du löpande, ja då skulle jag hålla ett hököga på dem.. och såfort jag fick veta att vi hade ett problem, så hade jag tagit upp det med dem.. (och om de skyller på bokföringsnissen, så hade jag ringt dit, eller till chefen, eller vems felet nu skulle kunna vara)

Fick själv min räkning igår från mina hantverkare, de har fått fått komma och gå som de ville .. "löpande".. (haft dem här förut, inte just de hantverkarna men företaget) - och då det har varit lite udda dagar.. så klockade jag av/in dem för skojs skull. Kan säga att jag är nöjd, mina timmar och deras timmar stämmer överens :surprised:(y) - och jag fick kvitto från varenda litet uttag av material de gjort från byggvaruhusen (många kvitton...)

Är grymt nöjd med en sådan redovisning! (y)

Även om jag nu får panta burkar för att kunna betala räkningen.. :cool:
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.