Bästa svaret

L Tommy Lövgren skrev:
Läs inlägg #212. Resa till kund är inte resa till och från jobbet.
Förstår det, men dessa killar körde väl eget, vad jag förstod av tidigare inlägg. Dvs de var snickerifirman. Helt OK att de får betalt för att ta sig dit. Om det är det man avtalat. Frågan var ju vad som gäller. Jag menade bara att jämföra med andra anställningar. När jag åkte till jobbet fick jag inte betalt. Där var det stämpelklocka. Oavsett fem minuter eller en timmes resväg. Det beror väl på vad man kommer överens om.
 
  • Gilla
  • Ledsen
EvertL och 2 till
  • Laddar…
M Metafor skrev:
Förstår det, men dessa killar körde väl eget, vad jag förstod av tidigare inlägg. Dvs de var snickerifirman. Helt OK att de får betalt för att ta sig dit. Om det är det man avtalat. Frågan var ju vad som gäller. Jag menade bara att jämföra med andra anställningar. När jag åkte till jobbet fick jag inte betalt. Där var det stämpelklocka. Oavsett fem minuter eller en timmes resväg. Det beror väl på vad man kommer överens om.
Du behöver läsa inlägg #212 ett antal gånger till
 
  • Gilla
Dr.L och 1 till
  • Laddar…
L Tommy Lövgren skrev:
Du behöver läsa inlägg #212 ett antal gånger till
Men vilket snorkigt svar
 
M Metafor skrev:
Jag menade bara att jämföra med andra anställningar. När jag åkte till jobbet fick jag inte betalt. Där var det stämpelklocka. Oavsett fem minuter eller en timmes resväg. Det beror väl på vad man kommer överens om.
Menar du att du inte fick lön under den tid du tog dig till och från ditt jobb?
Det har jag heller aldrig fått och jag har varit anställd snickare hela mitt liv.
Däremot har jag fått bilersättning för resa ToR arbetsplats och även för resa i tjänst. Med privat bil förstås. Enligt gälland skatteregler/kollektivavtal.

Restidsersättning, dvs lön under resa som infaller utanför normal arbetstid är kopplat till saker som traktamenten, förättningsort och andra typer av uppgör som "faller utanför ramen"
 
N Nils82 skrev:
Menar du att du inte fick lön under den tid du tog dig till och från ditt jobb?
Det har jag heller aldrig fått och jag har varit anställd snickare hela mitt liv.
Däremot har jag fått bilersättning för resa ToR arbetsplats och även för resa i tjänst. Med privat bil förstås. Enligt gälland skatteregler/kollektivavtal.

Restidsersättning, dvs lön under resa som infaller utanför normal arbetstid är kopplat till saker som traktamenten, förättningsort och andra typer av uppgör som "faller utanför ramen"
Jag har fått reseersättning och bilersättning ibland, men det var väl inte det saken gällde. TS undrade över debiteringen. Nu verkar saken rejält utredd.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
M Metafor skrev:
Jag har fått reseersättning och bilersättning ibland, men det var väl inte det saken gällde. TS undrade över debiteringen. Nu verkar saken rejält utredd.
Öhhhh.......jag citerade ju DITT inlägg. Vad som gällde eller inte blir lite svårt att fatta när du nu reagerar som du gör.
 
N Nils82 skrev:
Öhhhh.......jag citerade ju DITT inlägg. Vad som gällde eller inte blir lite svårt att fatta när du nu reagerar som du gör.
Hej, det var inte meningen att krångla till det.
Kärnfrågan gällde väl debiterad arbetstid,
 
Fairlane Fairlane skrev:
Att få det helt rättvist i alla lägen går inte. Jag tycker man ska ha betalt för den tid saker tar, såvida man inte maskar eller klantar sig. Oavsett vilket så är det tydlighet som gäller.
Det handlar om transparens och om att kunden ska känna att man har kontroll, inte känna sig lurad.

På mitt jobb hade vi en period där i stort sett varenda kund klagade på fakturan. Det berodde på att vi uppgav en timtaxa och en genomsnittligt tidsintervall, men ofta tog det längre tid. Det sättet som vi löste detta på var inte att ändra på timtaxa eller tidsintervall, det var att meddela kunden i förväg att det skulle kosta mer än vi sagt från början. Vips slutade klagomålen komma.

Det handlar om psykologi.

Om du är orolig över att tiden för resorna kan variera så får du väl väl helt enkelt ta mer betalt per kilometer.

Det fanns en gammal seriestripp i en Kalle Anka-tidning. Farbror Joakim försökte sälja klänningar för 50 kronor styck. Nästan inga kunder alls. Så ändrade han priset till 99 kronor, och vips trodde alla att de hade gjort ett kap och damerna slogs om klänningarna.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Ja visst är det en fråga om att vara tydlig. Jag föredrar att betala för tiden det faktiskt tar att köra.

Säg att 2 mil tar 15 minuter att köra till mig, men 1 timme till dig för samma hantverkare (utan bluffresor). Är det rimligt att vi betalar samma då?

Om vi båda ringer hantverkaren om ett jobb samma dag, vem tror du får hjälp?
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja visst är det en fråga om att vara tydlig. Jag föredrar att betala för tiden det faktiskt tar att köra.
Och hur vet du det? Litar du 100% på vad hantverkaren säger?

Du verkar tro att det handlar om att hantverkaren väljer kund? Men det är faktiskt kunden som väljer hantverkare.

Om ena hantverkaren säger att det tar en timme att köra milen till dig och en annan säger att det tar en kvart, vilken hantverkare väljer du? Du betalar alltså gladeligen 4 gånger så mycket för resan bara för att hantverkaren säger att det går sakta?

Eller ena hantverkare säger att jobbet tar 6 timmar och en annan säger att det tar tre. Då väljer du hantverkaren som säger att det tar 6 timmar? För du vill ju betala för tiden det tar?
 
D DanielPers skrev:
Jag pratar om enmansföretagare= sin egen arbetsgivare. Arbetsgivare med anställda kan man i alla fall diskutera med och få okvalificerade hantverkare utbytta, det har jag gjort med framgång.(y)
tror att vi vid det här laget får en ganska klar bild av vad du är för typ av personlighet.
 
  • Gilla
  • Haha
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det är därför resan ska betalas per avstånd, inte restid. Jag ser inget som helst fel i att ta betalt per kilometer mellan kontoret och kunden. I mina ögon är det också helst ok att ta lika mycket betalt av bägge grannarna som man gör ett jobb åt, det är då hantverkaren som får mer betalt tack vare bra planering (samordna jobb som ligger nära varandra).

Tar man betalt för restid kan ju hantverkaren få mer betalt genom att köra långsamt, köra en omväg eller helt enkelt ljuga om hur lång tid resan tar.

Som jag har sagt flera gånger, kunden ska inte betala för hantverkarens dåliga planering. Den smällen får hantverkaren ta själv.
Men å andra sidan kan hantverkaren ta 100 kr/km för att täcka upp tiden som han förlorat
 
M Metafor skrev:
Förstår det, men dessa killar körde väl eget, vad jag förstod av tidigare inlägg. Dvs de var snickerifirman. Helt OK att de får betalt för att ta sig dit. Om det är det man avtalat. Frågan var ju vad som gäller. Jag menade bara att jämföra med andra anställningar. När jag åkte till jobbet fick jag inte betalt. Där var det stämpelklocka. Oavsett fem minuter eller en timmes resväg. Det beror väl på vad man kommer överens om.
Lite skillnad att åka mellan A och B varje dag eller som hantverkare åka mellan A och B-Ö med olika avstånd.

Om nu en kund har tummen mitt i och behöver en snickare får man se till att betala det snickaren tar både i arbete och restid.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Men å andra sidan kan hantverkaren ta 100 kr/km för att täcka upp tiden som han förlorat
Ja, precis, det handlar bara om att man som kund ska kunna förstå i förväg vad det kommer kosta.

37 kilometer a 100 kronor, eller 37 kilometer a 5 kronor, bägge fungerar lika bra. Som kund kan jag räkna ut att det blir 7400 respektive 185 spänn om dan. Sen är det upp till mig att avgöra om jag tycker det är rimligt eller inte.

Men om hantverkaren tar 20 spänn milen plus 400 spänn timmen, hur mycket per dag kommer jag att få betala för resan? 74 spänn för sträckan, men sen kan ju tiden då ta allt mellan en halvtimme och två timmar? Så mellan 274 och 874 om dan kommer det kosta. Det är ett rätt stort intervall. Vad hindrar hantverkaren att säga att resan tog 2,5 timme fast den egentligen bara tog en halvtimme? Det öppnar för att "salta" fakturorna.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ja, precis, det handlar bara om att man som kund ska kunna förstå i förväg vad det kommer kosta.

37 kilometer a 100 kronor, eller 37 kilometer a 5 kronor, bägge fungerar lika bra. Som kund kan jag räkna ut att det blir 7400 respektive 185 spänn om dan. Sen är det upp till mig att avgöra om jag tycker det är rimligt eller inte.

Men om hantverkaren tar 20 spänn milen plus 400 spänn timmen, hur mycket per dag kommer jag att få betala för resan? 74 spänn för sträckan, men sen kan ju tiden då ta allt mellan en halvtimme och två timmar? Så mellan 274 och 874 om dan kommer det kosta. Det är ett rätt stort intervall. Vad hindrar hantverkaren att säga att resan tog 2,5 timme fast den egentligen bara tog en halvtimme? Det öppnar för att "salta" fakturorna.
Självklart måste man vara tydlig med att från början upplysa kunden om kostnaderna.
Exempelvis tar jag 400 kr timmen samt en framkörningsavgift och km ersättning om arbetet varar mindre än 8 timmar. Kan jag från början inte planera arbetet och veta vad som krävs för material får kunden givetvis även stå för inköp av material oavsett. Däremot tar jag bara km ersättning om arbetet varar mer än 8 timmar
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.