Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker inte ens det är en specifik hantverksfråga.
Nej, visst är det så. En ICA-handlare sitter inte och säger "Det tar faktiskt tid att lägga upp maten i hyllorna så det är klart att kunderna ska betala timpenning för det". En bilhandlare säger inte "Det kostar faktiskt att frakta bilarna från fabriken så det är klart att kunden ska betala timpenning för transporten".

Som jag ser det är problemet som sagt var att hantverkare inte har fått lära sig hur man driver företag och sätter priser.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag är inte riktigt med på vad du menar Richard. För mig är löpande räkning ett jobb som innebär att man löser även tillkommande jobb i det löpande priset, vore ju konstigt annars.
Nej, enligt konsumenttjänstlagen så gör man inte det, tilläggsarbeten måste (om det inte är akuta grejer) förhandlas med kunden.

https://lagen.nu/1985:716#R6
 
I ItWasntMe skrev:
fast du verkar juh inte ha fattat vad det handlar om. En hantverkare har inte betalt för att åka till jobbet. Utan det är snickarfirman som debiterar dig att åka till dig. Väsentlig skildnad. Finns inte en enda snickare som får betalt för att åka med sin egen bil till jobbet, byta om och sen ta firmabilen till dig. Däremot debiteras du när arbtsdagen startar om du vill ha ut en snickarbil. Borde inte vara så svårt att förstå.

Låt oss säga att du ringer en firma och säger, - hej jag vill att ni kommer ut kl 12 och byter 2 knutbrädor, och du bor 7 mil ifrån. Ja då börjar såklart en snickare med din beställning 11.00 för att vara ute hos dig kl 12.00.
En tid du självklart betalar för.
Tål att upprepas.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Förstår inte heller riktigt vad detta handlar om men som jag skrev i originalinlägget är det väldigt fritt för företag att ta betalt som de vill, Och därför är det extremt viktigt som kund att kräva att få veta innan HUR företaget kommer ta betalt.
Nu vänder på du det hela, det är företagets lagstadgade skyldighet att informera om hur man kommer att ta betalt.

Lägg inte företagets ansvar på kunden tack.
 
N Nerre skrev:
Nej, visst är det så. En ICA-handlare sitter inte och säger "Det tar faktiskt tid att lägga upp maten i hyllorna så det är klart att kunderna ska betala timpenning för det". En bilhandlare säger inte "Det kostar faktiskt att frakta bilarna från fabriken så det är klart att kunden ska betala timpenning för transporten".

Som jag ser det är problemet som sagt var att hantverkare inte har fått lära sig hur man driver företag och sätter priser.
Du har totalt fel. Man kan inte jämföra en ICA-handlare och en bilhandlare med en hantverkare. ICA-handlaren och bilhandlaren har lagt ett pålägg på sitt inköpspris för att täcka kostnaderna för att t ex lägga upp varorna på hyllan, bilhandlare har räknat in frakten i priset på bilen. ICA-handlaren lägger upp varan för att den kan köpas av vem som helst. Bilhandlaren kan lägga på ett pris på frakten för han vet vad frakten kostar. Hantverkaren som ska ut och bygga på hos specifik kund där varje jobb ofta är unikt, transporten tar olika lång tid etc etc.
 
Rickard.
N Nerre skrev:
det är företagets lagstadgade skyldighet att informera om hur man kommer att ta betalt.
Då är det ju riktigt förkastligt att man kan läsa om här på BH att kunderna gång på gång inte fått informationen innan jobb och sedan blivigt missnöjda över fakturan när jobbet är gjort.

Står ändå fast vid det jag sagt oavsett då tyvärr är världen full av människor som inte vet eller inte bryr sig om den lag du nämner.
 
L Tommy Lövgren skrev:
Du har totalt fel. Man kan inte jämföra en ICA-handlare och en bilhandlare med en hantverkare. ICA-handlaren och bilhandlaren har lagt ett pålägg på sitt inköpspris för att täcka kostnaderna för att t ex lägga upp varorna på hyllan, bilhandlare har räknat in frakten i priset på bilen. ICA-handlaren lägger upp varan för att den kan köpas av vem som helst. Bilhandlaren kan lägga på ett pris på frakten för han vet vad frakten kostar. Hantverkaren som ska ut och bygga på hos specifik kund där varje jobb ofta är unikt, transporten tar olika lång tid etc etc.
Tror du att ICA-handlaren har alla mjölkpaket exakt lika länge i butiken tills de blir sålda? Tror du att ICA-handlaren hela tiden har exakt lika många personer som jobbar i butiken? Tror du att bilhandlaren säljer alla bilar efter exakt lika lång tid i lager?

Självklart varierar intäkter och kostnader även för ICA-handlaren eller bilhandlaren. Men de har löst det genom att ha påslag på priserna för att täcka det som kallas overhead.

Som sagt var, grundläggande företagsekonomi.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Tror du att ICA-handlaren har alla mjölkpaket exakt lika länge i butiken tills de blir sålda? Tror du att ICA-handlaren hela tiden har exakt lika många personer som jobbar i butiken? Tror du att bilhandlaren säljer alla bilar efter exakt lika lång tid i lager?

Självklart varierar intäkter och kostnader även för ICA-handlaren eller bilhandlaren. Men de har löst det genom att ha påslag på priserna för att täcka det som kallas overhead.

Som sagt var, grundläggande företagsekonomi.
.... och hantverkaren debiterar timpenning som inkluderar overhead, men för att det påslaget ska bli rättvist så lägger dom kostnader som kan styras till ett specifikt jobb på den kund som beställt jobbet. Det kan inte jämföras med att sälja varor i butik. Det är grundläggande företagsekonomi.
 
  • Gilla
Grävkalle och 1 till
  • Laddar…
Hos t.ex. en bilhandlare så skulle det vara hur enkelt som helst att särdebitera t.ex. kostnad för transport från fabriken och hur länge bilen stått på lagret. Varje bil är ju klart och tydligt identifierad, det skulle inte vara några som helst problem att ha en lång lista på alla kostnader handlaren haft för bilen.
 
N Nerre skrev:
Hos t.ex. en bilhandlare så skulle det vara hur enkelt som helst att särdebitera t.ex. kostnad för transport från fabriken och hur länge bilen stått på lagret. Varje bil är ju klart och tydligt identifierad, det skulle inte vara några som helst problem att ha en lång lista på alla kostnader handlaren haft för bilen.
... och kostnader för slitage och bensin för alla provkörningar som olika spekulanter gjort och så kostnader för ökar overhead på grund av att registrera alla dessa saker och den som köper en bil först får ett lägre pris och den som köper en likadan begagnad bil som stått i lagret länge och provkörts av många får betala mer. Nu var det inte det jag tyckte man skulle göra utan för att "påslaget ska bli rättvist så lägger dom kostnader som kan styras till ett specifikt jobb på den kund som beställt jobbet.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
N Nerre skrev:
Nej, enligt konsumenttjänstlagen så gör man inte det, tilläggsarbeten måste (om det inte är akuta grejer) förhandlas med kunden.

[länk]
Missförstå mig rätt! Om jag ska byta mitt tak och har anlitat en snickare för detta på löpande räkning. När han river bort pappen hittar han några råspont som behöver bytas. Naturligtvis påpekar han detta för mig och frågar om han ska byta det också, naturligtvis svarar jag och löpande tiden tickar på. Du menar att han istället ska ge mig en kostnadsräkning, fast pris, på vad det kostar att byta dessa råspont innan han gör detta på löpande timpeng? Isf. vet jag inte hur din erfarenhet av byggbranschen ser ut för så har jag aldrig jobbat under mina 31 år i branschen. Vad arbetar du med förresten? Snickare, målare?
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Förutsättningarna är kända. Kunden bor där kunden bor.


Ja, precis som jag skrev, gungor och karuseller. Det är inte priset i sig som kunderna känner sig lurade av utan just att det blir "överraskningar".

Hur många här har ätit på en restaurang som på notan tar betalt för tiden det tar för kocken att laga maten? Eller som har en post på notan för tiden som det tog att duka av och diska? Brukar flygbolagen ta extra betalt när det blir förseningar (eftersom deras personal ska ju ha lön för tiden)?



Nej, jag menar att hantverkaren ska baka in restiden i kilometerkostnaden. Ibland kommer det gå snabbare än beräknat, ibland kommer det gå långsammare än beräknat. Men i det långa loppet bör det jämna ut sig om man inte räknat helt fel. Och det är där pudelns kärna här: Varje enskild resa (eller varje enskilt jobb) behöver inte gå jämnt upp, det räcker med om det går jämnt upp (eller ger vinst) i bokslutet. Vissa jobb ger mer vinst än andra, så ser verkligheten ut. Det är en ren önskedröm att varje enskilt jobb ska bära sig självt. Hur tror du de gör i butiker? De har fasta priser på varorna, men deras personal jobbar ju där och ska ha lön oavsett om det är nån kund som handlar eller inte.
Man lär sig som hantverkare vilka kunder man gärna väljer bort. En kund som gnäller över något får ett nej nästa gång den vill ha hjälp. Är man gnällig så säger alla hantverkare nej till slut.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
M Michael_P skrev:
Har skrivit tidigare om överdebitering i byggbranschen. Den enda slutsatsen jag kom fram till är att alltid avtala ett fast pris från början, hur obetydligt och litet jobbet än är efter att ta flera offerter och omdömen från seriösa firmor . Och skriva ett avtal . Ja, jag vet att branschen är överhettad och det kan vara svårt.... men inte omöjligt . Annars blir det nästan alltid tjafs och problem .... tyvärr
Tss skrev:
För att citera TS från en annan tråd:
"Hantverkare tjänar på tok för mycket I förhållande till sin utbildning och sin insats"
vet inte varför man lejer hantverkare överhuvudtaget med den föraktfulla inställningen.
Tycker den här bilden verkligen passar in på många människor härinne... :crysmile::crysmile::crysmile:


Serieteckning där en person tittar på en hantverkare som arbetar under köksskåp med text som skämtar om utbildning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 19 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Tycker den här bilden verkligen passar in på många människor härinne... :crysmile::crysmile::crysmile:


[bild]
.....
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Tycker den här bilden verkligen passar in på många människor härinne... :crysmile::crysmile::crysmile:


[bild]
Klockrent
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.