Man gjorde relining i vårt hus och eftersom jag jobbade under dagarna lämnade jag nyckel till styrelsen. Arbete pågick flera veckor och när var dags för min lägenhet skulle jag på semester. Min sista semesterdagen läser jag på vår FB sidan meddelande från styrelse. En avloppsstam brast och det blev en vattenläcka . Tre lägenheter blev drabbade och min var en av dessa. Styrelse kunde inte ge mig mer info och när jag ringde reliningsfirma sa de att min golv fick vattenskada. När jag kom hem dagen efter och öppnade dörren blev jag chockad av att se att mitt kök var demonterad, man borrade 5 håll i väggen att torka ut antar jag, mitt badrum var igenbommat, inget vatten eller avlopp, damm överallt på ytor på grund av allt borrande. Ingen från styrelsen varnade mig om detta, jag blev inte tillfrågad om det var ok att den firma gör så. Kände mig så kränkt. Nu bor jag hos vänner under helgen är i praktik hemlös. Väntar på måndag att få något besked vad som ska hända med avloppet i mitt hem. Får man göra så från styrelsen, jag har känsla av att det är olagligt.
 
  • Ledsen
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Föreningen/styrelsen har rätt att kräva tillgång till lägenheten för t.ex. underhållsarbete som detta. Ta reda på vilket försäkringsbolag föreningen har och helst vilket försäkringsbolag reliningfirman har. Kontakta sedan ditt eget försäkringsbolag där du har din hemförsäkring för att få hjälp och råd.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Jag har inte problem med att de får tillträde. Om de bara gjorde relining skulle det vara ok. De liksom demonterade mitt kök utan att fråga om det var ok. De tog beslut om mitt hem utan att fråga mig.
 
  • Gilla
  • Ledsen
cpalm och 2 till
  • Laddar…
De har nog rätt stora rättigheter att göra saker de anser vara akuta utan att invänta ok. Det vore såklart bra att säga till, "du, saker har gått åt fanders och vi gör såhär nu, så att du vet".
 
  • Gilla
klaskarlsson och 12 till
  • Laddar…
M
Hade det varit bättre om de låtsats som om ingenting hänt och att det sedan börjat växa mögel ur väggarna? De kunde ju å andra informerat om att lägenheten inte var beboelig så du kunnat ta in på hotell eller förbereda annat boende innan du kom hem, men många människor verkar helt sakna förmåga att tänka framåt eller att ta grundläggande ansvar och det är tydligen sådana hantverkare och styrelse du har.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 12 till
  • Laddar…
V
S Sarah67 skrev:
Man gjorde relining i vårt hus och eftersom jag jobbade under dagarna lämnade jag nyckel till styrelsen. Arbete pågick flera veckor och när var dags för min lägenhet skulle jag på semester. Min sista semesterdagen läser jag på vår FB sidan meddelande från styrelse. En avloppsstam brast och det blev en vattenläcka . Tre lägenheter blev drabbade och min var en av dessa. Styrelse kunde inte ge mig mer info och när jag ringde reliningsfirma sa de att min golv fick vattenskada. När jag kom hem dagen efter och öppnade dörren blev jag chockad av att se att mitt kök var demonterad, man borrade 5 håll i väggen att torka ut antar jag, mitt badrum var igenbommat, inget vatten eller avlopp, damm överallt på ytor på grund av allt borrande. Ingen från styrelsen varnade mig om detta, jag blev inte tillfrågad om det var ok att den firma gör så. Kände mig så kränkt. Nu bor jag hos vänner under helgen är i praktik hemlös. Väntar på måndag att få något besked vad som ska hända med avloppet i mitt hem. Får man göra så från styrelsen, jag har känsla av att det är olagligt.
De har säkert rätt att förhindra skadan. Men du har lika stor rätt stt kräva avhjälpande av det dem ställt till med.
Städning. Återställning. Ersättning för boende etc.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
Tack alla för kommentarer, man är ensam i sitt elände, man vet inte vad man skulle göra först. Har ringt försäkringsbolag, de fixar en natt på hotell ikväll så att jag har någonstans att bo. Hoppas få något besked från styrelsen imorgon, de svarar inte under helgen.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Älska
te95mne och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Är inte styrelsen andra boende i huset? I ett sånt här läge känns det rimligt att gå till ordförandens lägenhet och knacka på.
 
  • Gilla
TRJBerg och 8 till
  • Laddar…
Detta är det värsta med bo i brf. Klåpare som ska in i ens lägenhet som man inte valt ut själv. Enda gången vi har haft bra hantvekare från styrelsen var när vi bytte stigarna och samtidigt drog fiber. Jag var ansvarig för den upphandlingen
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
sysmali
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Detta är det värsta med bo i brf. Klåpare som ska in i ens lägenhet som man inte valt ut själv. Enda gången vi har haft bra hantvekare från styrelsen var när vi bytte stigarna och samtidigt drog fiber. Jag var ansvarig för den upphandlingen
Såklart du var inblandad när det gick bra😁

Varför valde ni (du) just dom hantverkarna? Tidigare erfarenhet? pris? tillgänglighet?
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 7 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Såklart du var inblandad när det gick bra😁

Varför valde ni (du) just dom hantverkarna? Tidigare erfarenhet? pris? tillgänglighet?
Pappsen använde dem i en av hans fastigheter.
 
  • Gilla
Michael2 och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Är inte styrelsen andra boende i huset? I ett sånt här läge känns det rimligt att gå till ordförandens lägenhet och knacka på.
Gick och knackade hos 3 st ingen öppnade. Tur att vi hade en toa i tvättstugan så jag kunde använda den efter flera timmars resa…
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
te95mne och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Troligen är styrelsen lika mycket bortresta på semester som du själv så detta är gissningsvis hantverkares ingrepp. Kanske med ett OK över telefon från någon styrelseledamot som fick denna skit att hantera på distans under semestern.

Ska jag vara uppriktig så när något sånt här händer får man ta fram sin mest äckligt pragmatiska och lösningsorienterade sida och lägga de sociala spelen och kränktheten åt sidan. Trots skitsituationen. Det är inte situationen i livet när man skaffar sig fiender eller dödar styrelseledamöters och upphandlad firmas medarbetare motivation att lösa sin del av eländet. Man kan ju inte välja bort dessa människor från ens liv och lägenhet även om man vill. Man får spela lite tacksam helt enkelt så att frågan löses.
 
  • Gilla
  • Älska
TRJBerg och 30 till
  • Laddar…
S Sarah67 skrev:
Gick och knackade hos 3 st ingen öppnade. Tur att vi hade en toa i tvättstugan så jag kunde använda den efter flera timmars resa…
I vilket fall kan ingen i styrelsen lösa ditt tillfälliga boendeproblem. Dina kostnader ersätter antingen ditt eller föreningens f-bolag.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Bollen ligger hos dig och det är upp till dig all lösa situationen själv. Se det som en gyllene chans. Jag var med om ett liknande scenario för 2 år sedan. Jag ringde mitt försäkringsbolag och sa att jag måste ha någonstands att bo. Självklart sa dom och bad mig ta fram 2 alternativ. Ett var en lägenhet med minst 6 mån hyra och det andra var en hotellägenhet på blique by Nobis Hotel. Försäkringsbolaget valde hotellet. Nu har jag ett landställe jag borde de första 3 nätterna på men hade jag vart dig så hade jag tagit in på hotell och lämnat kläder på kemtvätt och så får försäkringsbolaget stå för foilerna. Du skall iaf inte behöva bo i damm och gå ner och skita i tvättstugan.
 
  • Gilla
te95mne och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.