36 080 läst · 190 svar
36k läst
190 svar
Hantverkare blockerade kabelrör med för tjock kabel
Absolut, jag håller med dig. Tänkte inte på att någon annan kan ha klämt eller förstört slangen på annat sätt. 👍🏼Alfredo skrev:
Vi är så långt från varandra i hur vi tänker så jag lägger ner den diskussionen. Ha en fin dag. 😊Farstatjej90 skrev:Så först skulle jag bekänna hur många kablar jag dragit för att avgöra om jag var värdig att uttala mig i frågan och nu helt plötsligt kan vem som helst lösa uppgiften? Uppenbarligen inte dom som var där.
Varför antar du att slangen är rätt förlagd när någon annan förlagt den? Om det går trögt så att man måste "använda stor kraft" som TS skriver, varför fortsätter du att anta att slangen är förlagd rätt och varför fortsätter du utan smörjmedel?
Ledsen men det är inte så mycket att diskutera här om huruvida takläggaren gjort rätt. Om det går trögt använder man smörjmedel för det minskar risken att det fastnar och man kan välja en mindre kabel som också minskar risken. Takläggaren har inte gjort något av det. Och egentligen spelar det ingen roll att det är en takläggare för det finns massa elektriker i tråden som minsann också hade kört fast kabeln så det så!
Du verkar vara den bästa "killgissaren" på detta forum - tycker du köper 20mm slang finns nog på biltema - sedan testar du - så kommer du förstå problemet. 🤓Farstatjej90 skrev:
Ingen ide att du kastar ur dig massa knasiga lösningar om du själv inte har den blekaste aning.
Hantverkarna är kränkta bara för att dom inte fick sälja kaberöret till dig….
För det första tjejgissar jag om jag gör det. För det andra behöver jag inte köpa något. Och för det tredje har jag svårt att ta dig på allvar när det enda du bidragit med på forumet är en tråd om hur din granne kränkt dig och din tomt med en kompost....O Ostentorp skrev:
Jag har haft elektriker på besök idag och när det var middagspaus så visade jag denna tråden och lite väl valda inlägg och även informerade om att det INTE var elektriker som misslyckades och en av hans kommentarer var att:
"Men man har väl alltid en flaska glidmedel i bilen om man jobbar mot privatkunder där det ganska ofta händer att det ska in nya trådar i en gammal installation."
"Men man har väl alltid en flaska glidmedel i bilen om man jobbar mot privatkunder där det ganska ofta händer att det ska in nya trådar i en gammal installation."
Redigerat:
Jag har inte dragit någon slang eller något rör. Dessa drogs som reserv när huset byggdes 2011, och det är 20 mm (ytterdiameter).O Ostentorp skrev:
Ingen aning hur jag skapar ett problem när jag hänvisar hantverkare till ett befintligt tomt rör (markerat som ”reserv”) och föreslår att man försöker att använda denna innan man borrar hål.O Ostentorp skrev:
Om det skulle vara något som helst problem med att använda detta rör så är det hantverkarens uppgift att berätta det för mig (alternativt, om jag inte är på plats, besluta att man inte använder röret utifrån en professionell bedömning av läget). Eller är det någon här som menar att hantverkare är robotar som programmeras av kunden och som sedan utför det programmet oavsett kostnad?
LOL, när jag tänker på det då hade det kanske varit bättre med robotar, för dessa hade jag nog programmerat så att de slutar dra i kabeln när det går för svårt.
Nja, de ville ju aldrig sälja något rör till mig utan alternativet var att borra ett hål genom väggen. Jag tror hellre att de inte ville ge upp för sakens skull. Det kan man väl känna igen? Att man pillar med något som vore jättebra att få till men man lyckas inte och så försöker man om och om igen och för att man inte kan låta bli? När jag snackade med den ena killen några dagar innan händelsen menade han att det han tycker om i sitt jobb är att hitta den optimala lösningen. Han menade då att man inte alltid kan följa regler och manualer till 100% för att göra ett bra jobb, men jag tror att denna vilja att lösa problem på kreativa sätt kan ha spelat roll här.J javlaandersson skrev:
I efterhand tänker jag att, även om jag uppskattar hans tankesätt, det trots allt ibland kan behövas lite mer ”inside the box”. För det var han som inte bara satte kabeln i röret utan ochså crimpade kabeln fel och upptäckte inte det för att han inte testade kabeln. Det var jag som fick leta efter orsaken varför de nya prylarna inte gick att nå i mitt lokala nätverk. Att den nya kabeln var trasig var ju bara en av flera möjliga förklaringar och kanske inte den första som man tänker på.
När han då efter flera veckor äntligen kom förbi men en ny kabel, lyckades han skapa kaos med den konfigurationen (som elektrikern hade gjort helt rätt) så att CheckWatt styrningen slutade fungera. När han gav upp och gick hem var det var återigen jag som satte sig, letade fram installationsmanualer (som kunden egentligen inte har något att syssla med), identifierade felet, och skickade mejl med info om vad som behöver göras. (Hade nog gärna gjort det själv, men man behövde öppna växelriktaren och det ville jag inte göra.)
Och på taket avvek de från snö- och vindlastberäkningen som de själv tagit fram, så att besikningsmannen underkände panelernas placering.
Jag börjar se ett mönster…
Oj, hur lyckades du välja bland så många genomtänkta och konstruktiva inspel? 😜M maxmsm skrev:
Hade nog aldrig trodd att min lilla berättelse skulle styra upp så många reaktioner, men det var faktiskt roligt att läsa genom de olika åsikterna som framfördes och jag tackar alla som bidragit till det.
För den som undrar ”hur det gick”: jo, kabel sitter fortfarande fast och det går nog inte att ändra. Den trasiga kabeln har bytts ut och after ytterligare ett varv fungerar det nu som det ska. Kvarstår frågan om panelernas placering på taker där de lovat att komma med intyg från montagematerialets tillverkare att det går bra att göra som de gjorde, men det är som sagt ett ämne för en annan tråd, någon gång, kanske.