Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag är inte elektriker men jag har vänner som är elektriker och dom tycker du är jätterolig. 👍
Och jag känner att jag har rätt bra stöd i tråden för min uppfattning att hantverkarna gjort fel .
Det är mest du och den där sueco som verkar blir provocerade av allt och ska vara otrevliga och förhöra mig angående hur många kablar jag dragit. Herregud.

Spelar du fotboll? Har du uttalat dig om fotboll? Hur många bollar har du sparkat? Hur många kablar ska man dra innan man får uttala sig? Politik då? Har du haft en åsikt? Är du politiker? En annan aktuell tråd handlar om att byta bildäck. Hur många har du bytt? Du har väl inte uttalat dig om bildäck hoppas jag? Man måste byta minst 5000 innan man har rätt ackreditering för uttalanden. 👍🤔
Fast jag skulle lyssna mer på hen som arbetar med att byta däck än en som inte jobbar med det om något med däckbytet är krångligt. 😇
Sen glädjer det mig att jag kan roa dina vänner också. 😁

• Älska
Uffe A
  • Laddar…
TS skriver att han/hon aldrig sett en så stor nätverkskabel så är det verkligen säkert? TS säger att den är 8 mm i diameter. Är det så stora nätverkskablar är? Jag vet inte.
Hon lade ut en bild på den sen och det set ut att var en vanlig skärmad nätverkskabel. Lite grövre än "vanliga" kablar som man har mellan olika enheter i hemmet eller kontoret, men extremt :)

T tophee skrev:
Det var det andra röret där dragfjädern inte gick igenom. I den blockerade kanalen fungerade det utmärkt att få igenom fjädern och om man hade använt ett tunnare ethernetkabel hade den nog inte fastnat.

Hursomhelst: jag förväntar mig inte att hantverkaren får igenom kabeln utan att de avbryter försöket på rätt tidpunkt, dvs. när det fortfarande går att dra tillbaks kabeln.
Förlägger man kabelrör och man därefter inte ens ka få i dragfjäder ska man INTE förlägga kabelrör. Har du sedan som lekman bara dragit ett 16mm rör/slang så får du nog skylla dig själv att det ite funkar att dra i en kabel som är 8mm - det handlar inte hur "hantverkare" gjorde utan om din rördragning skapade problemet.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
O Ostentorp skrev:
Förlägger man kabelrör och man därefter inte ens ka få i dragfjäder ska man INTE förlägga kabelrör. Har du sedan som lekman bara dragit ett 16mm rör/slang så får du nog skylla dig själv att det ite funkar att dra i en kabel som är 8mm - det handlar inte hur "hantverkare" gjorde utan om din rördragning skapade problemet.
Läs gärna alla TS inlägg innan du svarar, för i inlägg 19 skriver TS att slangen är 20 mm och kabeln 6,5 mm, TS la även upp en bild.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Läs gärna alla TS inlägg innan du svarar, för i inlägg 19 skriver TS att slangen är 20 mm och kabeln 6,5 mm, TS la även upp en bild.
Då är ju det ännu mer befogat att vederbörande skapat problemet själv med ett sladdrigt rör. Katastrof att överhuvudtaget ta upp problemet här -Pinsamt

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Fast jag skulle lyssna mer på hen som arbetar med att byta däck än en som inte jobbar med det om något med däckbytet är krångligt. 😇
Sen glädjer det mig att jag kan roa dina vänner också. 😁
Vadå lyssna på den som jobbar med det, det är en takläggare som dragit kabel enligt TS.🤔

Nej de drog först av en kabel sedan använde de stort våld utan smörjmedel.🤔

Tillägg: vilken elektriker har inte sånt här?
149 kr kostar det...
[bild]
Sluta - problemet är ju att slangen "korvar" sig - du ka följa röret med glidmedel - röret är sladdrigt - det går inte bara lägga ett rör utan fastsättning o se till att det är rakt.

O Ostentorp skrev:
Sluta - problemet är ju att slangen "korvar" sig - du ka följa röret med glidmedel - röret är sladdrigt - det går inte bara lägga ett rör utan fastsättning o se till att det är rakt.
Sluta? Det är ju du som citerar mig? Om det är sant att det är problemet hade man kunnat minska risken genom att välja en mindre kabel och använda smörjmedel. Det måste ju handla om friktion som "korvar" slangen. Dessutom gick det att dra 2/3 enligt TS så den delen av slangen var fastsatt då eller varför gick det bra? 🤔

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Vadå lyssna på den som jobbar med det, det är en takläggare som dragit kabel enligt TS.🤔
Vi missförstår nog varandra.
För att återgå till TS undringar så kan garanterat en takläggare, däcksarbetare eller inredare 🤭 dra igenom en skärmad datakabel i en 20 mm slang utan glidmedel om den är rätt förlagd. Det är vi väl överens om?
Hur kan det då bli någon annans fel än den som lagt slangen? 🤔

• Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
Sluta? Det är ju du som citerar mig? Om det är sant att det är problemet hade man kunnat minska risken genom att välja en mindre kabel och använda smörjmedel. Det måste ju handla om friktion som "korvar" slangen. Dessutom gick det att dra 2/3 enligt TS så den delen av slangen var fastsatt då eller varför gick det bra? 🤔
Har hållt på i 35år med El - man kommer in i röret sedan blir det stopp - hade varit perfekt med ett slätt rör istället. - slangen låser kabel - prova gärna själv om du har möjlighet 😀😀

Säkert är det dålig förläggning av röret, men det innebär inte att hantverkarna är helt fria från deras ansvar.
Rimligt hade varit att de förklarade riskerna för kunden innan man försökte sig på detta. Du kan ju inte som hantverkare förvänta dig att kunden är expert på att dra nätverkskabel i rör (då hade antagligen kunden utfört arbetet själv) och då åligger det hantverkaren att tala om för kunden vad som kan hända och vad worst case scenario är. Som kund betalar du för expertis du själv inte har och i alla fall jag förväntar mig att experten då kommunicerar relevant information till mig som kund.

• Gilla
tophee och 2 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Vi missförstår nog varandra.
För att återgå till TS undringar så kan garanterat en takläggare, däcksarbetare eller inredare 🤭 dra igenom en skärmad datakabel i en 20 mm slang utan glidmedel om den är rätt förlagd. Det är vi väl överens om?
Hur kan det då bli någon annans fel än den som lagt slangen? 🤔
Så först skulle jag bekänna hur många kablar jag dragit för att avgöra om jag var värdig att uttala mig i frågan och nu helt plötsligt kan vem som helst lösa uppgiften? Uppenbarligen inte dom som var där.

Varför antar du att slangen är rätt förlagd när någon annan förlagt den? Om det går trögt så att man måste "använda stor kraft" som TS skriver, varför fortsätter du att anta att slangen är förlagd rätt och varför fortsätter du utan smörjmedel?

Ledsen men det är inte så mycket att diskutera här om huruvida takläggaren gjort rätt. Om det går trögt använder man smörjmedel för det minskar risken att det fastnar och man kan välja en mindre kabel som också minskar risken. Takläggaren har inte gjort något av det. Och egentligen spelar det ingen roll att det är en takläggare för det finns massa elektriker i tråden som minsann också hade kört fast kabeln så det så!

• Gilla
tophee
  • Laddar…
O Ostentorp skrev:
Har hållt på i 35år med El - man kommer in i röret sedan blir det stopp - hade varit perfekt med ett slätt rör istället. - slangen låser kabel - prova gärna själv om du har möjlighet 😀😀
Är det din erfarenhet kanske nån annan skulle hållit på med el i 35 år istället.

• Haha
tophee
  • Laddar…
C Conqvist skrev:
Säkert är det dålig förläggning av röret, men det innebär inte att hantverkarna är helt fria från deras ansvar.
Rimligt hade varit att de förklarade riskerna för kunden innan man försökte sig på detta. Du kan ju inte som hantverkare förvänta dig att kunden är expert på att dra nätverkskabel i rör (då hade antagligen kunden utfört arbetet själv) och då åligger det hantverkaren att tala om för kunden vad som kan hända och vad worst case scenario är. Som kund betalar du för expertis du själv inte har och i alla fall jag förväntar mig att experten då kommunicerar relevant information till mig som kund.
Jag håller egentligen med dig men hur skulle det låtit i det här fallet?
"Ja så kan man använda smörjmedel för att minska risken att det fastnar."

Ok vi gör det.

"Nej det har vi inte. Man kan också använda stort våld. Det har vi."

• Haha
  • Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Hur kan det då bli någon annans fel än den som lagt slangen?
Hur ska någon kunna veta det? Det kan exempelvis finnas skruvar rakt igenom slangen som någon vid något tillfälle råkat skruva dit. Det blir meningslösa gissningar att här spekulera kring orsaken till problemen.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.